شاید شما هم شنیده باشید «تزریق بوتاکس، ممکن است به درمان افسردگی کمک کند.»؛ اما آیا فکر می کنید این حرف صحت دارد یا ارزش امتحان کردن را دارد؟ برای خواندن ادامه این مطلب با دکتر چک همراه باشید…

تزریق بوتاکس برای درمان چه مشکلاتی موثر است؟

تزریق بوتاکس، معمولا برای اهداف زیبایی انجام می شود که از بین بردن چین و چروک پوست و ناهمواری های آن، یکی از همین اهداف است.

علاوه بر این، از بوتاکس برای درمان مشکلات و بیماری هایی مانند: میگرن مزمن، مثانه بیش فعال، بلفارواسپاسم (اختلال در عضلاتی که حرکت پلک ها را کنترل می کنند)، دیستونی گردن (انقباض غیر ارادی عضلات گردن و شانه که باعث حرکات غیر قابل کنترل سر می شود)، تعریق بیش از حد زیر بغل و انحراف چشم استفاده می شود.

به تازگی، برخی از محققان ادعا کرده اند که می توان از بوتاکس، برای درمان افسردگی کمک گرفت. البته صحت این حرف تا به حال مشخص نشده است و نمی توان به طور قطع گفت که استفاده از این روش غیر قانونی است!

در حال حاضر، فقط برخی از پزشکان درباره ایمن بودن یا عدم ایمنی این دارو برای درمان افسردگی نظر داده اند و سازمان غذا و دارو (FDA) آن را تایید نکرده است.

طبق گفته های شرکت Allergan (یکی از شرکت های تولید کننده بوتاکس)، در مورد بررسی اثر بخشی بوتاکس در درمان افسردگی، تحقیقاتی انجام شده و شکل جدیدی از این دارو برای درمان افسردگی، آماده روانه شدن به بازار است.

تحقیقات این شرکت نشان داده است که بوتاکس می تواند افسردگی را با فلج کردن ماهیچه های اصلی صورت درمان کند؛ بنابراین شما نمی توانید اخم کنید یا ناراحت به نظر برسید. در نتیجه با این تصور که غمگین به نظر نمی رسید، افسردگی شما درمان می شود.

ظاهراً چهره شما تنها منعکس کننده روحیه شما نیست، بلکه بر روی روحیه تان نیز تأثیر می گذارد.

آیا تزریق بوتاکس می تواند افسردگی را درمان کند؟

طبق نتایج بررسی مطالعات ارائه شده در سال 2015، به نظر می رسد بوتاکس یک درمان موثر برای اختلال افسردگی اساسی است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

نتایج حاصل از مطالعه مقدماتی که شرکت Allergan از آن پشتیبانی کرده، نشان داده است که بوتاکس به اندازه داروهای ضد افسردگی موجود در بازار، در درمان افسردگی موثر است.

بر طبق آمار موسسه ملی بهداشت، داروهای ضد افسردگی، علائم 40 الی 60 نفر از بین 100 نفر را طی شش تا هشت هفته کمتر کرده است.

مطالعه دیگری با 74 بیمار مبتلا به افسردگی انجام شد، که در پایان نتیجه این بود که 52 درصد از بیماران تحت درمان با بوتاکس، در شش هفته علائم شان به شدت کاهش یافته است. از طرفی، بیمارانی که برای این آزمایش از با دارو نما ها استفاده کردند، بهبودی 15 درصدی داشتند. در مطالعات دیگری، اثربخشی در طول 6 ماه، بین 45 تا 60 درصد بود.

سخن آخر

پیشنهاد ما به شما این است که قبل از امتحان کردن هر دارویی برای درمان افسردگی تان، به دنبال درمان های غیر دارویی باشید؛ زیرا تحقیقات نشان داده است که برای درمان کامل افسردگی، درمان های غیر دارویی بیشترین میزان تاثیر و دوام را دارند.

برای این کار، پس از مشورت با روانشناس تان، می توانید فعالیت های بدنی منظم داشته باشید: حداقل 5 روز در هفته، به مدت 30 دقیقه، یک ورزش ساده انجام دهید و ترجیحا برای انجام این ورزش از خانه بیرون بروید. پیاده روی یا دوچرخه سواری می تواند شروع خوبی باشد.

فعالیت بدنی باعث افزایش سطح سروتونین و اندورفین می شود و مقاومت بدن در برابر عوامل استرس زا افزایش می دهد و در نتیجه، عزت نفس شما را بیشتر می کند.

اختلال افسردگی یک بیماری جدی است که باید جدی گرفته شود و تحت کنترل و مدیریت یک روانشناس باشد. می توانید بوتاکس را امتحان کنید؛ ولی این روشی نیست که خیلی قابل اعتماد باشد!

با این حال، اگر به تزریق بوتاکس اصرار دارید، می توانید برای انجام این روش با روانشناس تان مشورت کنید.