همه زنان، یائسگی را تجربه می کنند. اگرچه بسیاری از زنان منتظر این تغییر نیستند، اما این موضوع، یک اتفاق کاملاً طبیعی است که به معنای پایان سال های باروری و شروع فصلی جدید و هیجان انگیز از بزرگسالی می باشد. یائسگی در برخی از زنان نسبتا ساده تر از سایرین رخ می دهد، در حالی که برخی دیگر از افراد، علائم شدیدتر یا ناراحت کننده ای دارند.

اگر یک خانم، 12 ماه متوالی پریود نشود، پزشک رسما یائسگی را برای او تشخیص می دهد. این امر معمولا در حدود 51 سالگی اتفاق می افتد، اما می تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد. پیش یائسگی، به دوره ای قبل از یائسگی گفته می شود که که فرد، متوجه تغییرات قابل توجهی در چرخه قاعدگی خود می گردد. این مرحله، معمولاً زمانی شروع می شود که زنان، به طور متوسط حدود 47 سال داشته باشند و معمولاً 4 سال طول می کشد.

چه چیزی بر سن یائسگی تاثیر می گذارد؟

عوامل معدودی بر تعیین زمان یائسگی اثر می گذارند. برای مثال، شیمی درمانی می تواند برای تخمدان ها سمی بوده و منجر به بروز یائسگی زودرس گردد. بسیاری از زنانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، شرایطی به نام یائسگی موقت را تجربه می کنند که گاهی اوقات، به حالت عادی باز می گردد.

جراحی روی تخمدان ها نیز می تواند به بافت سالم آسیب برساند. دلایل زیادی برای انجام این عمل‌ها وجود دارد، اما اگر می توانید مشکل موجود را از راه دیگری مانند مصرف دارو حل نمایید، استفاده از این روش ها بر انجام جراحی ارجحیت دارد.

مصرف سیگار، بیش از هر چیز دیگری به تخمدان ها آسیب می رساند. وجود سموم مضر در سیگار می تواند در زنانی که به طور منظم سیگار می کشند، منجر به بروز یائسگی زودرس شود.

نژاد و قومیت نیز می تواند بر سن ایجاد یائسگی تاثیرگذار باشد. میانگین سن یائسگی در زنان سفیدپوست 51.5 سال است. به طور متوسط، زنان اسپانیایی تبار و آفریقایی-آمریکایی، ​​زودتر و زنان چینی و ژاپنی دیرتر به یائسگی می رسند.

8 مورد از عوارض رایج یائسگی

معمولا عوارض یائسگی و میزان بروز هر عارضه در زنان مختلف، متفاوت است. بسته به شدت بروز علائم و در صورت ایجاد ناراحتی های حادتر، راه هایی برای بهبود آن ها وجود دارد.

1. گرگرفتگی

گرگرفتگی دوران پیش از یائسگی، تقریباً در 75 درصد از زنان رخ می دهد، و یکی از شایع ترین عوارض جانبی این دوران می باشد. گرگرفتگی، به معنای احساس ناگهانی نوعی گرمای تب مانند است که به نظر می رسد در اثر تغییرات گردش خون ایجاد می گردد و می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. این عارضه سبب ایجاد تعریق و ناراحتی در زنان می شود. برای بهبود این وضعیت، می توانید استفاده از یک دستمال شستشوی خنک را امتحان کنید.

2. بیماری قلبی

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه نمایید، این است که خطر ابتلا به بیماری قلبی پس از بروز یائسگی افزایش می یابد، بنابراین زنان یائسه، حتی بیشتر از مردان، در معرض بروز حمله قلبی قرار دارند. همچنین سطح استروژن در دوران یائسگی به شدت کاهش می یابد. کاهش سطح استروژن با ضربان نامنظم قلب (تپش قلب) مرتبط است.

در بسیاری از زنان، پس از یائسگی، سطح کلسترول موجود در خون تغییر می کند. در این دوران، کلسترول توتال و کلسترول LDL افزایش یافته و کلسترول HDL کاهش می یابد. به همین دلیل ممکن است بسیاری از زنان در دوران یائسگی خود با افزایش کلسترول و چربی خون مواجه شوند. شما میتوانید علائم چربی خون در زنان را در لینک زیر مشاهده کنید:

https://drnaderafshari.ir/3840/

مشکلات زنان

3. تعریق شبانه

این عارضه جانبی می تواند مستقیما با گرگرفتگی مرتبط باشد. تفاوت اصلی تعریق شبانه با گرگفتگی این است که تعریق شبانه، هنگام خواب رخ می دهد و در صورتی که برای بروز آن آماده نباشید می تواند شما را از خواب بیدار و وحشت زده نماید. برای جلوگیری از بروز تعریق شبانه، خوابیدن با لباس های سبک، بالش خنک کننده و استفاده از پنکه را در امتحان نمایید.

4. قاعدگی های نامنظم

این امر به دلیل نوسانات هورمونی و کاهش تخمک گذاری در زنان ایجاد می گردد. گاهی اوقات، فرد ممکن است دوره‌های طولانی‌تر، سنگین‌تر یا سبک‌تری از قاعدگی را تجربه نماید، اما در دوره پیش یائسگی، قاعدگی فرد همواره نامنظم خواهد بود. مصرف محصولات حاوی سویا ممکن است به تنظیم و متعادل کردن سطح هورمونی فرد در این دوره کمک کند.

5. خشکی واژن

در اواخر دوران پیش از یائسگی، کمبود هورمون استروژن می تواند باعث نازک و خشک شدن بافت واژن گردد. خشکی واژن، می تواند سبب بروز خارش و سوزش در این ناحیه شود که در برخی موارد، استفاده از ژل روان کننده می تواند این عوارض را تسکین دهد. استفاده از مرطوب کننده های واژن و محصولات حاوی استروژن واژینال نیز می توانند به کاهش خشکی واژن کمک کنند.

6. تغییر خلق و خو

تغییرات خلقی در کمتر از 20 درصد از زنان اتفاق می‌افتد، که به دلیل تغییر طبیعی سطح هورمون‌ها در دوران یائسگی ایجاد می شود. تغییرات خلقی در دوران یائسگی معمولاً به دلیل استرس، وضعیت نامناسب سلامت و سابقه افسردگی ایجاد می گردد.

7. افزایش وزن

افزایش وزن در دوران یائسگی، اغلب در ناحیه شکم و قسمت میانی بدن زنان اتفاق می افتد، و نه در کل بدن. این امر می تواند به دلیل از دست دادن عضله باشد که معمولا با افزایش سن در افراد ایجاد می گردد. به علاوه، تجمع چربی در قسمت میانی بدن معمولاً نتیجه کاهش سطح استروژن است.

8. مشکلات خواب

بسیاری از زنان هنگام یائسگی با مشکلات خواب مواجه می شوند. عدم تعادل هورمونی می تواند کیفیت خواب و همچنین شیوع تعریق شبانه را تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است برای افزایش کیفیت خواب، از لباس خواب راحت و سبک و پنکه استفاده نمایید.

راه هایی برای کم کردن عوارض دوران یائسگی

راه هایی برای کم کردن عوارض دوران یائسگی

خوردن غذاهای مغذی و کامل و ورزش منظم، برای حفظ سلامتی در دوران یائسگی مهم است زیرا افزایش وزن، یکی از عوارض مهم دوران یائسگی می باشد. سعی کنید قبل از ایجاد یائسگی، وزن مناسب خود را حفظ نموده و در طول یائسگی و بعد از آن نیز از وعده های غذایی طبیعی و سالم استفاده کنید.

در واقع، هرچه افزایش وزن در دوران یائسگی کمتر رخ دهد، علائم یائسگی نیز بهتر خواهد بود. نوشیدن آب نیز می تواند به بهبود خشکی پوست و سایر قسمت های بدن که فاقد استروژن هستند، کمک نماید. مصرف مکمل های کلسیم، به کاهش برخی از عوارض جانبی منفی کمک می کند. کمبود کلسیم بدن می تواند سبب بروز پوکی استخوان گردد.

ویتامین D نیز می تواند به مبارزه با پوکی استخوان کمک نماید. بسیاری از افراد، به دلیل استفاده از کرم ضد آفتاب در بیرون از منزل و کمبود ویتامین در رژیم غذایی خود، در طول روز ویتامین D کافی دریافت نمی کنند.

همچنین فرد باید تا حد امکان غلات کامل مصرف نماید. این مواد سرشار از ویتامین B هستند که افزایش انرژی بدن، مدیریت استرس و بهبود عملکرد سیستم گوارشی را به همراه دارد. زیاد بودن محتوای فیبر و اسید فولیک در غلات کامل، در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، که پس از یائسگی افزایش می یابد، اثرگذار است.

به دلیل کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی، زنان باید برای معاینات سالانه و نظارت بر بیماری های قلبی عروقی، پوکی استخوان، اختلال عملکرد جنسی، بی اختیاری ادرار و افزایش وزن به پزشک مراجعه کنند.

برای مشاوره با دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق به وب سایت زیر مراجعه کنید:

https://drnaderafshari.ir/