محققان در جدیدترین مطالعات خود، رابطه میان مصرف شیر و ابتلا به دیابت نوع دو در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتاز (به عبارت دیگر، افرادی که نسبت به لاکتاز حساسیت دارند) را بررسی کرده اند.

رابطه میان مصرف شیر و ابتلا به دیابت؛ پیش زمینه

شیر گاو، بخشی از رژیم غذایی انسان است. اما هنوز شک و تردیدهای زیادی درباره رابطه شیر گاو با دیابت نوع دو وجود دارد. تاثیرات شیر گاو و محصولات تهیه شده از شیر در میان جوامع و مردم متفاوت است.

مطالعه ای که اخیرا انجام شد، نشان داد که رابطه ای میان ژن لاکتاز، مصرف شیر و میکروبیوم روده وجود دارد.

در یک مطالعه دیگر هم گفته شد که لاکتاز با گونه های بیفیدو باکتریوم ارتباط دارد. این گونه از باکتری ها، لاکتوز موجود در شیر را جذب کرده و از آن به عنوان پروبیوتیک جهت کاهش التهاب کل بدن استفاده می کنند.

درباره مطالعه

محققان در این مطالعه قصد داشتند جواب این سوالات را پیدا کنند: آیا مصرف بیشتر این ماده غذایی باعث کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو در افرادی می شود که به لاکتاز حساسیت دارند؟ آیا تغییر ترکیب میکروبیوم روده و متابولیت های در حال گردش، بر سلامت متابولیک میزبان تاثیر می گذارند؟

محققان به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات مربوط به 12.653 فرد اسپانیایی را جمع آوری و بررسی کردند. سپس چند ریختی های تک نوکلئوتید مرتبط با مصرف شیر را بررسی کردند.

محققان DNA تعداد 3.972 نفر از شرکت کنندگان را از خون خارج و متابولومیکس سرم آن ها را بررسی کردند.

رابطه میان مصرف شیر و ابتلا به دیابت

یافته های مطالعه

محققان پس از بررسی به این نتیجه رسیدند که افزایش مصرف شیر باعث کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو در افرادی می شود که به لاکتاز حساسیت دارند. البته هیچ رابطه ای میان ژنوتایپ لاکتاز برای پنیر یا ماست پیدا نشد.

محققان 18 مطالعه دیگر را هم بررسی کردند که شرکت کنندگان آن ها را افراد سفید پوست غیراسپانیایی تشکیل می داد و حساسیت زیادی به لاکتوز داشتند. یافته ها نشان داد که یک رابطه ضعیف میان مصرف این ماده غذایی و ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد.

رابطه میان مصرف شیر و ابتلا به دیابت؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که مصرف شیر می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دو در نژادهای لاتین و اسپانیایی را کاهش دهد؛ علت شکل گیری این رابطه، بیشتر به میکروبیوم روده و متابولیت های خون مربوط می شود.

ژنوتایپ لاکتاز نقش بسزایی در شکل گیری این رابطه دارد. به گفته محققان، به کمک این یافته ها و با بررسی ژنتیک میزبان، میکروارگانیسم های روده و متابولیت های در گردش، اطلاعات بیشتری درباره تاثیر مصرف شیر بر سلامت متابولیک انسان به دست آوردیم.

البته آن ها در پایان می گویند که باید مطالعات بیشتری برای تایید این یافته ها انجام شود.