در هنگام خرید شیر، گزینه های زیادی پیش رویتان قرار دارد؛ از شیر گاو گرفته تا شیرهایی که از گیاهان تولید می شوند. هر کدام از این دو نوع شیر، میزان مواد مغذی متفاوتی را در خود جای داده اند.

به گفته سارا ماهلک، یکی از محققان در مرکز متابولیک و کاهش وزن در دانشکده پزشکی بیلورد:

“اگر می خواهید بیشتر پروتئین مصرف کنید، شیرهای گاو و شیر سویا بهترین گزینه های موجود هستند. اگر به دنبال کالری کمتر هستید و به میزان پروتئین اهمیت نمی دهید، باید شیر گیاهی را انتخاب کنید.”

شیر گاو

شیر گاو سرشار از کلسیم، ویتامین D، ویتامین A، ویتامین B12 و B2 است. همین طور، این شیر مقدار زیادی از مواد معدنی مثل منیزیم، زینک، پتاسیم و فسفر را هم در خودش داده است.

این شیر سرشار از پروتئین بوده و در عین حال، در نمونه کم چرب آن نیز مقداری چربی های اشباع شده کمی وجود دارد.

به گفته دکتر ماهلک، “مقدار کلسیم و ویتامین دی در تمام محصولات لبنی یکسان است. با در نظر گرفتن سن و اهدافی که دارید، نوع کم چرب یا پرچرب را باید انتخاب کنید.”

مادران بعد از اتمام دوره شیردهی نیز باید به کودکان خود شیر خالص یا همراه با چربی بدهند زیرا مغز کودک برای رشد به این چربی ها نیاز دارد.

بعضی از نمونه های شیر گاو هم با اسید چرب امگا 3 دوکوزا هگزانوئیک اسید غنی شده اند؛ این اسیدهای چرب در ماهی های چرب پیدا شده و برای قلب مفید هستند.

وجود این نوع اسید چرب برای رشد مغز ضروری است. به همین خاطر شیر گاو گزینه ای مناسب برای کودکان یک ساله است.

شیر سویا

شیر سویا غنی شده با کلسیم و ویتامین دی است. این شیر در نمونه های شیرین شده یا شیرین نشده در بازار وجود دارد. اگر می خواهید قند کمتری مصرف کنید، نمونه شیرین نشده را انتخاب کنید.

محصولات تهیه شده از سویا سرشار از فیتو استروژن هستند و ریسک مرگ زودهنگام را کم می کنند.

شیر گاو یا شیر گیاهی

شیر بادام

در مقایسه با شیر گاو و شیر سویا، شیر بادام میزان کالری کمتری دارد که البته به خاطر داشتن پروتئین و کربوهیدرات های کمتر است.

این شیر حاوی ویتامین E و مقدار کمی چربی اشباه نشده است که برای سلامتی مفید است. بعضی از نمونه های شیر بادام با کلسیم و ویتامین D غنی شده است.

به بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مزمن توصیه می شود شیر بادام را انتخاب کنند. این بیماران نباید خیلی پتاسیم و فسفر دریافت کنند.

شیر با جو دوسر

شیر همراه با جو دوسر در مقایسه با شیر بادام مقدار پروتئین بیشتری دارد؛ البته نه بیشتر از شیر سویا یا شیر گاو. این شیر که در دسته شیرهای گیاهی قرار دارد، ممکن است به صورت غنی شده با کلسیم و ویتامین دی هم به بازار عرضه شود.

جو دوسر حاوی یک ترکیب به نام بتا گلوکان است؛ این ترکیب میزان قند خون و مقاومت انسولین را کاهش می دهد. البته فیتیک ها موجود در این شیر به کلسیم متصل شده و کمتر جذب بدن می شوند.