همان طور که می دانید کاهش وزن بعد از چاقی، فواید زیادی به همراه دارد. اول از همه اعتماد به نفس تان را بالا می برد، به شما احساس بهتر می بخشد، انرژی تان را بیشتر می کند و از همه مهم تر خطر ابتلا به برخی از بیماری ها را کاهش می دهد. اما برخی از افراد با هدف کاهش وزن، درمدت زمان بسیار کوتاه و انتخاب نامناسب برخی از برنامه های غذایی اشتباه گرفتار عوارض کاهش وزن می شوند. کم شدن چربی اضافه بدن ممکن است تاثیر زیادی بر هورمون ها، متابولیسم بدن و خلق و خو و روابط شما بر جای بگذارد. در این مقاله از دکتر چک قصد داریم به بررسی برخی از این عوارض جانبی بعد از کاهش وزن بپردازیم…

عوارض کاهش وزن بعد از چاقی

افسردگی به سراغ تان می آید

نشریه PLOS Oneمقاله ای را منتشر کرده است که در آن به تاثیرات کاهش وزن بر روان انسان پرداخته است که کاهش وزن می تواند تاثیر منفی بر روی سلامت روح و روان انسان ها بگذارد. دانشمندان دانشگاه کالج لندن کشف کرده اند، افرادی که 5 درصد یا بیشتر از این مقدار از وزن خود را کم می کنند، احتمال افسردگی در این آن ها به صورت چشم گیری افزایش می یابد.

وقتی در برابر وسوسه های مصرف غذاهای ناسالم مقاومت می کنید، این می تواند به سلامت روانی شما صدمه وارد کند؛ چون اراده انسان درگیر این شرایط می شود که شامل پرهیز از برخی از فعالیت های لذت بخش برای بدن است. کسانی که از رژیم های مختلفی استفاده کردند یا می کنند این موضوع را به خوبی می دانند.

ممکن است بدن شما با کمبود مواد مغذی ضروری روبرو شود

خیلی از رژیم های غذایی شما را مجبور می کنند که برخی از گروه های غذایی را به طور کامل حذف کنید که این پیامدی جز محرومیت برخی از ویتامین مواد معدنی و مواد مغذی دیگر ندارد. لزلی بونچی متخصص تغذیه آمریکایی اظهار کرده است که نباید بدون هیچ دلیل خاصی برخی از گروهای غذایی خود را حذف کنید. به طور مثال، حذف لبنیات بدون دلایل پزشکی باعث کم شدن ویتامین دی و کلسیم بدن انسان می شود یا حذف ماست، پروبیوتیک های لازم را برای حفاظت از روده را با مشکل مواجه می کند؛ چون ممکن است تعادل باکتری های خوب و بد روده دچار اختلال بشود.

حتما بخوانید:  نوشیدنی های سالمی که به کاهش وزن تان کمک می کنند

علاوه بر این موارد، حذف بیش از اندازه چربی ها سطح لیپید و میزان جذب ویتامین های محلول در چربی بدن را کاهش می دهد که تاثیرات بدی چون آسیب به پوست و مو بر جای می گذارد. کسانی که پیرو رژیم غذایی وگان هستند، باید پروتئین های کافی را از رژیم غذایی خود به دست بیاورند. هم چنین بونچی به اهمیت مصرف میوه و سبزیجات اشاره کرد و گفت: درست است که این ها باعث کاهش وزن انسان می شوند؛ اما سلامت را بهبود نمی بخشند.

می تواند در رابطه های زناشویی مشکلاتی به وجود آورد

مطالعات نشان داده است زوجینی که هر دو برای کاهش وزن خود تلاش می کنند، کاهش وزن شان آسان تر است. برخی از مطالعات بیانگر صورت دیگر مسئله هستند که زن و شوهری که هر دو اضافه وزن دارند، اگر یکی از آن ها وزن خود را از دست بدهند و طرف دیگر این کار را انجام ندهند و هم چنان اضافه وزن زیاد داشته باشد، تاثیر منفی بر روابط آن می گذارد. این اطلاعات بر مبنای تحقیق با حضور 21 زوج در کارولینای شمالی به دست آمده است. در این تحقیق نشان داده شده است این شکاف مابین زن و شوهرها ممکن است به جدایی آن ها از هم ختم شود.

تحقیق دیگری در نشریه  JAMA Surgery بیانگر این موضوع است که اگر افرادی که تحت عمل های جراحی قرار بگیرند و چربی های خود را با این روش حذف کنند و وزن خود را کاهش بدهند، هم در معرض خطر طلاق قرار دارند. این موضوع نشان داده است، کاهش وزن از طریق جراحی در روابط افراد تاثیرات زیادی بر جای می گذارد.

عضلات خود را از دست خواهید داد

اگر وزن خود را به سرعت پایین بیاورید با کاهش توده عضلانی در بدن تان روبرو خواهید شد. امی ساترازمیس متخصص تغذیه گفته است که رژیم هایی که در آن باید کالری کمتری مصرف کنید، ممکن است سوخت و ساز بدن را با مشکل مواجه کند؛ طوری که بدن مجبور شود برای تامین انرژی یا سوخت و ساز بدن از عضلات استفاده کند. اگر عضله بدن تان را از دست بدهید، خطر بازگشت تمام وزن قبلی خود را خواهید داشت.

حتما بخوانید: کاهش وزن سریع با رژیم لاغری حذف کربوهیدراتها

امکان توقف دوره های قاعدگی وجود دارد

سرویس سلامت ملی انگلستان اعلام کرده است که کاهش وزن بیش از حد یا ناگهانی، ممکن است موجب توقف دوره های عادت ماهیانه شود؛ زیرا محدودیت در مصرف کالری های می تواند تولید هورمون های مورد نیاز برای تخم گذاری را کاهش بدهد یا کلا متوقف کند. اگر دچار این مشکل شدید، باید با یک متخصص تغذیه در خصوص کاهش وزن خود مشورت کنید.

وزن تان دوباره باز می گردد

مطالعات مختلف نشان داده است که رعایت رژیم های غذایی به شدت محدود کننده ( رژیم کراش) و مصرف کالری های کم، باعث می شود که وزن از دست داده خود را مجددا به دست بیاورید. دکتر ربکا لزلی در خصوص این نوع رژیم های غذایی اظهار کرده است که با پیروی و پایندی به این گونه رژیم ها، وزن زیادی از دست می دهید؛ اما این احتمال وجود دارد که وزن از دست داده خود را  دوباره به دست بیاورید یا حتی بیشتر از قبل به وزن تان اضافه شود.