بدون شک، فقط شما نیستید که می خواهید فرزندتان رابطه ای سالم با غذا داشته باشد و فقط خوراکی های سالم بخورد. به جای این که بر اعداد و ارقام و تعیین اهداف تمرکز کنید، شما را به یک چالش جدید دعوت می کنیم: ببینید چه کارهایی را به صورت خانوادگی می توانید انجام دهید تا هم پیوند خانواده تحکیم شده و هم عادت غذایی سالم در فرزندان ایجاد شود.

در اینجا نمی خواهیم به شما بگوییم که اهداف زمان دار و قابل اندازه گیری برای بهبود رابطه تان با خانواده تعیین کنید. بله، معمولا پیشنهاد می شود اهداف قابل اندازه گیری باشند اما وقتی نوبت به بچه ها می رسد، بهتر است کمی انعطاف پذیری به خرج دهید.

برای این که کودکان خود را به ایجاد عادت غذایی سالم تشویق کنید و همزمان شاهد ادامه دار شدن این عادت ها و تقویت رابطه اعضای خانواده باشید، در اینجا به پنج راهکار ساده اشاره می کنیم. این راهکارها به نفع تمام اعضای خانواده است.

پنج هدف خانوادگی و عادت غذایی سالم

در ادامه به پنج روش برای ایجاد عادت های غذایی سالم در بچه ها اشاره می کنیم.

1. خانوادگی غذا بخورید.

هر چقدر که از اهمیت خانوادگی غذا خوردن بگوییم، کافی نیست. مطالعات نشان داده است که اگر فرزندان چهار بار در هفته همراه با پدر و مادرشان غذا بخورند، سرعت رشدشان بیشتر می شود.

علاوه بر این، بر اساس گفته های محققان، خانوادگی غذا خوردن باعث کاهش ریسک ابتلا به چاقی مفرط، مصرف خوراکی های مضر و اختلال های غذایی می شود.

پنج هدف خانوادگی و عادت غذایی سالم

2. عادت غذایی سالم: با هم غذا بپزید.

اگر آنقدر سرگرم بچه ها هستید که فرصت غذا پختن ندارید، بهتر است همراه با هم غذا درست کنید. اگر بچه هایتان کم سن و سال هستند و نمی توانند خیلی در غذا پختن کمک تان کنند، کارهای ساده را به آن ها بسپارید؛ مثلا از او بخواهید پاستا را داخل ظرف بریزد.

مطالعات نشان داده است که با این کار، احتمال غذا خوردن بچه ها بیشتر می شود.

3. درباره اندام یکدیگر صحبت نکنید!

ایجاد این عادت کمی سخت است؛ به ویژه برای آن هایی که مدام گفتگوی درونی منفی داشته یا تصویر منفی از جسم شان دارند.

مطالعات نشان داده است که اگر درباره اندام یا وزن فرزندتان نظر ندهید، رابطه خوبی با خودشان برقرار کرده و ریسک ابتلا به اختلال های غذایی در آینده در آن ها خیلی کم می شود.

4. کمی از خانه بیرون بروید.

هر چقدر که بیشتر با بچه هایتان زمان بگذرانید، بهتر است. گشت و گذار خانوادگی باعث بهبود روحیه و عملکرد مغز می شود.

با هم پیاده روی کنید، بازی کرده یا حتی بیرون از خانه غذا بخورید. فراموش نکنید که بدن نیاز زیادی به ویتامین دی دارد.

5. با هم صحبت کنید.

سعی کنید با فرزندان تان هم کلام شده و از اهداف شان مطلع شوید. در این گفتگوها می توانید از تصویری که از خودشان دارند، مطلع شوید. فراموش نکنید که شما باید حامی آن ها باشید و در رسیدن به اهداف کمک شان کنید.

رسانه های اجتماعی تاثیر مخربی بر بچه ها داشته و سلامت شان را به خطر می اندازد؛ مثلا مدام درباره کاهش وزن، رژیم گرفتن یا انجام ورزش های سخت صحبت می شود.