قطعا این روزها کاهش وزن اصلا کار آسانی نیست؛ به ویژه این که انواع و اقسام خوراکی ها و نوشیدنی های رنگارنگ وارد بازار شده و انسان را وسوسه می کنند.

یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که اگر با خودتان مهربان باشید و به خودتان سخت گیری نکنید، راحت تر می توانید از رژیم غذایی تبعیت کرده و کاهش وزن را تجربه کنید.

بر اساس گزارش محققان، افرادی که از رژیم غذایی تبعیت کرده و در عین حال با خودشان مهربان هستند – همان طور که مراقب عزیزانشان هستند، حواس شان به خودشان هم هست – بهتر می توانند یک دوره پرخوری را پشت سر گذاشته و تبعیت از رژیم غذایی را ادامه دهند.

به گفته محققان، اگر این دسته از افراد بعد از پرخوری به خودشان فرصت داده و کمی با خودشان مهربان باشند، بهتر می توانند غذا خوردن و ورزش کردن خود را کنترل کنند.

کاهش وزن

کاهش وزن؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات و داده های مربوط به 140 نفر که قصد کاهش وزن داشتند را بررسی کردند.

شرکت کنندگان باید چند بار در طول روز به یک سری سوال از طریق موبایل خود جواب می دادند؛ مثلا آیا رژیم غذایی را زیر پا گذاشتند و در واکنش به این کار با خودشان مهربان بودند؟

منظور از زیر پا گذاشتن این است که بیشتر از مقدار مشخص شده غذا خورده باشند، غذاهایی که در رژیم نبوده یا در زمان نامناسب غذا خورده باشند.

یافته های مطالعه

به گفته دستیار پروفسور در این مطالعه، “افرادی که با خودشان مهربان هستند، بعد از یک بار پرخوری و زیر پا گذاشتن رژیم غذایی، روحیه شان را از دست نمی دهند. البته بسیاری از مردم هم نگران این هستند که با خودشان با مهربانی برخورد کرده و به طبع آن، بیشتر پرخوری کنند. اما یافته های این مطالعه خلاف این باور غلط را نشان می دهد. اگر دلسوز خود باشید، قطعا به اهداف خود در کاهش وزن می رسید.”

وی در ادامه می گوید، “شکست ها و موانع، بخشی جدایی ناپذیر از مسیر دستیابی به اهداف سخت و مشکل – به ویژه کاهش وزن – هستند. با تمرین دلسوزی، می توانید افکار و احساساتی که در نتیجه این شکست به سراغ تان آمده است را سرکوب کنید. با در پیش گرفتن این رویکرد، قطعا اهداف خود را دنبال می کنید.”

به گفته یکی از محققان، “کاهش وزن یک امر بسیار سخت است. این در حالی است که بسیاری از افراد به خاطر نداشتن اراده حسابی خودشان را سرزنش می کنند. در حقیقت، ما در دنیایی با خوراکی های رنگارنگ زندگی می کنیم که برای شکست ما تولید شده اند. برای این که رژیم غذایی را دنبال کنید، باید انتقاد کردن از خودتان را کنار بگذارید.”

وی در ادامه می گوید، “دفعه بعد که می خواستید بابت الگوهای غذایی خودتان را سرزنش کنید، تصور کنید با یک دوست یا نزدیکان خود صحبت می کنید. مثلا به خودتان یادآوری کنید که در دنیایی که کاهش وزن را به امری بسیار سخت تبدیل کرده است، شما تمام تلاش خودتان را به کار بسته اید.”