یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که با آب گوجه فرنگی می توان باکتری اصلی مسئول ابتلا به بیماری تیفوئید یا بیماری حصبه را نابود کرد. این بیماری، قاتل اصلی و بزرگ کودکان در کشورهای در حال توسعه است.

باکتری تیفوئید و آب گوجه فرنگی؛ پیش زمینه

باکتری سالمونلا تیفی عامل ابتلا به بیماری تیفوئید است. معمولا این باکتری از طریق خوراکی ها یا نوشیدنی های آلوده وارد بدن می شود. حالت تهوع، تب و درد شکمی هم از نشانه های ابتلا به این بیماری است. در صورتی که این عارضه درمان نشود، جان قربانی اش را می گیرد.

سالانه و در سراسر جهان، بیش از نه میلیون مورد ابتلا به این بیماری ثبت می شود.

به همین خاطر هم محققان در دانشگاه کورنل می خواستند خواص ضدباکتریایی گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی و تاثیر آن بر نابودی این باکتری را بررسی کنند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “ما با انجام این مطالعه می خواستیم به این نتیجه برسیم که آیا گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی می توانند پاتوژن های روده ای، از جمله باکتری سالمونلا تیفی را نابود کنند یا نه. علاوه بر این، می خواستیم مکانیسم موجود را هم پیدا کنیم.”

باکتری تیفوئید و آب گوجه فرنگی

درباره مطالعه

محققان به منظور بررسی بیشتر، آزمایش هایی روی ژنوم این میوه انجام دادند. آن ها تمام تمرکزشان را بر پپتیدهای ضدمیکروبی معطوف کردند. پپتیدهای ضدمیکروبی، در اصل ذرات پروتئینی هستند که غشاء محافظتی باکتری ها را نابود می کنند.

یافته های مطالعه

محققان به این نتیجه رسیدند که ژنوم این خوراکی با تولید حداقل دو پپتید، باعث نابودی باکتری سالمونلا تیفی می شود.

بر اساس گزارش های منتشر شده، در دوره چهار ساله که این مطالعه در حال انجام بود، بدن کودکان 9 ماهه تا 12 ساله در برابر این باکتری مقاوم شده بود. محققان یک واکسن یک دوزی جدید به نام تایپ بار تی سی وی (Typbar TCV) تولید کردند.

محققان در نهایت اضافه می کنند که کودکانی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند، حتما باید بیشتر گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی مصرف کنند. علاوه بر این، میوه ها و سبزیجات هم خواص ضدباکتریایی زیادی دارند. پس از این خوراکی ها هم نباید غافل شد.