خیلی از اوقات فرزند شما ممکن است دچار سرماخوردگی شود و به همین دلیل، نیاز خواهد بود دکتر تب کودک را چک کند. اگر دمای بدن فرزند شما بالا رفته باشد، باید برای بررسی علت آن به پزشک مراجعه کنید؛ در غیر این صورت، احتمال بروز عوارض بسیار جدی وجود دارد.

گاهی ممکن است به‌ علت عدم توجه به تب کودک، سلامت وی به‌ خطر بیفتد. ازاین‌رو، در ادامه مقاله قصد داریم بیشتر با روش‌های پایین ‌آوردن دمای بدن فرزند شما صحبت کنیم. همچنین علائمی که هنگام تب کودکان باید جدی بگیرید را بررسی کرده‎‌ایم.

علائم وجود تب در کودکان

اگر دمای بدن کودک بالا رفته باشد، باید دکتر تب در تهران یا هر جای دیگری فرزند شما را معاینه کند. اما گاهی ممکن است متوجه وجود تب در فرزند خود نشوید. به همین ‌سبب، باید علائمی که کودکان حین بالارفتن دمای بدن از خود نشان می‌دهند، توجه کنید.

یکی از بارزترین علائم، احساس داغ ‌بودن بدن کودک است. همچنین، گاهی کودکانی که دچار تب و افزایش حرارت بدن شده‌اند، بی‌قراری می‌کنند. یکی دیگر از نشانه‌هایی که در اثر بالا‌رفتن دما ایجاد می‌شود، کسل ‌بودن و احساس خواب‌آلودگی است.

استفاده از داروها برای کاهش تب کودکان

یکی از موثرترین راه‌هایی که امروز خیلی از پزشکان برای کاهش سریع تب کودک پیشنهاد می‌کنند، استفاده از داروهای مناسب است. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که هر دارویی را سرخود برای کودک تهیه نکنید.

حتما دکتر تب کودک را اندازه‌گیری کند و معاینه کامل را انجام دهد و سپس از داروی تجویزشده برای فرزند خود استفاده کنید. رایج‎‎ترین داروهایی که در این روزها برای کاهش تب در کودکان تجویز می‌شود، ایبوبروفن و استامینوفن است.

اثر ضد تب استامینوفن در کاهش تب کودکان به‌‌گونه‌ای است که می‌توان به کمک آن، دمای بدن را تا 1.5 درجه سانتی‌گراد کم کند. به ‎طور معمول، مصرف داروهایی مثل استامینوفن برای بیماران هر 6 ساعت توصیه می‌شود و بیش‌تر از آن، با عوارضی همراه خواهد بود.

دقت داشته باشید، دکتر معمولا وزن کودک را اندازه می‌گیرد و براساس آن، دوز مصرفی موردنیاز را تعیین خواهد کرد. ایبوبروفن داروی دیگری است که اثر قوی‌تری نسبت به استامینوفن دارد و به همین دلیل، مصرف آن برای اطفال زیر 6 ماه به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

دوز مصرفی ایبوبروفن نیز همانند استامینوفن براساس وزن کودک تعیین می‌شود. برای مصرف این دارو، نباید بیشتر از 5 بار در طول روز از آن استفاده شود. به این نکته نیز دقت کنید که مصرف همزمان آن‌ها، می‎تواند با عوارض زیادی در کودک همراه باشد.

افزایش مصرف مایعات، توصیه دکتر تب برای کاهش دمای بدن کودک

افزایش مصرف مایعات، توصیه دکتر تب برای کاهش دمای بدن کودک

با توجه به اینکه تب سبب افزایش دمای بدن می‌شود، می‌تواند تعریق را افزایش داده و به همین علت، با کاهش آب بدن همراه است. برای اینکه چنین مشکلی به وجود نیاد، باید آب موردنیاز بدن کودک بیشتر از قبل تامین شود.

درصورتی‌که بیمار چندین ساعت تمایلی به نوشیدن مایعات نداشته باشد، باید برای معاینه بیشتر به پزشک متخصص مراجعه شود. دقت داشته باشید، نوشیدن مایعات خود می‌تواند یکی از عوامل موثر برای کم‌کردن دمای بدن باشد.

نوشیدن مایعات سبب می‌شود تا از دهیدراته‌شدن بدن جلوگیری شود و در پی آن، بتواند برای کاهش دما واکنش‌های لازم را انجام دهد. دقت داشته باشید، با مصرف مرتب مایعات، می‌توان مواد زائد و سمی تولیدشده در بدن را تا حد زیادی دفع کرد.

داشتن استراحت کافی برای کاهش تب در کودکان

یکی دیگر از مواردی که دکتر تب برای کم‌کردن دمای بدن کودک به والدین توصیه می‌کند، داشتن استراحت کافی در طول روز است. درصورتی‌که کودک مثل سابق فعالیت داشته باشد، مطمئنا بهبودی سریع حاصل نخواهد شد.

به‌عنوان مثال، توصیه می‌شود کودک تا زمانی ‌که دمای بدنش به محدوده نرمال برنگردد، از رفتن به مدرسه خودداری کند. همچنین، در خانه پیشنهاد می‌شود کودک خود را به درازکشیدن و داشتن استراحت کافی تشویق کنید.

دوش‌گرفتن با آب ملایم برای کاهش دمای بدن کودک

از دیگر راهکارهایی که دکتر تب برای کنترل دمای بدن پیشنهاد می‌کند، دوش‎گرفتن با آب ولرم است. این موضوع می‌تواند به تعادل دمای بدن کودک کمک زیادی کند. البته، با توجه به اینکه خیلی از کودکان در چنین شرایطی از حمام ‌رفتن خودداری می‌کنند، ممکن است نتوانید از چنین روشی کمک بگیرید.

استفاده از کمپرس‌های مرطوب برای کم‌کردن دمای بدن

از دیگر راهکارهایی که می‌توانید در خانه برای کم‌کردن تب کودک استفاده کنید، کمک‌گرفتن از کمپرس‌های مرطوب است. به‌کارگیری کمپرس‎‌‌های سرد و مرطوب در برخی نواحی خاص مثل پیشانی، ساق پا و مچ دست می‌تواند تاثیر زیادی در رفع این مشکل داشته باشد.

در واقع شما می‌توانید با استفاده از چنین مواردی، به بدن کمک کنید تا سریع‌تر از حالت عادی دمای خود را کاهش دهد. رطوبت می‌تواند از طریق پوست این کار را به‌صورت موثر انجام دهد و خیلی از اوقات، نیازی به مصرف دارو نخواهد بود.

خوردن مواد غذایی مفید و مقوی برای کاهش تب کودک

خوردن مواد غذایی مفید و مقوی برای کاهش تب کودک

اگر دکتر تب کودک را اندازه گرفت و مقدار آن بالا بود، حتما باید در رژیم غذایی وی تغییراتی ایجاد کنید. خوردن مواد غذایی مفید و مقوی برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بسیار ضروری است. این موضوع می‌تواند در درمان این مشکل تاثیر زیادی داشته باشد.

به همین دلیل، توصیه می‌شود غذاهای سرشار از ویتامین و مواد معدنی را برای کودک تهیه کنید. یکی از ترکیباتی که باید در این شرایط برای بدن فرزند خود تامین کنید، ویتامین C است. این ترکیب می‌تواند واکنش‌های اکسیداتیو و در پی آن تب بدن را تا حد زیادی کاهش دهد.

همچنین، استفاده از غذاهایی مثل سوپ که می‌تواند علاوه‎ بر ویتامین‌های ضروری، آب بدن را تامین کند، گزینه خوابی خواهد بود. در این شرایط از تهیه غذاهای سرخ‌کردنی پرهیز کنید. این موارد می‌تواند سبب کاهش آب بدن شود.

جمع‌بندی

برای معاینه دقیق و بررسی علت اصلی بالارفتن دمای بدن کودک، باید به دکتر تب باتجربه مراجعه کنید. درصورتی‌که این موضوع را جدی نگیرید، ممکن است عوارض بسیاری برای کودک به ‌وجود آید. به‌عنوان مثال، احتمال تشنج در پی افزایش دمای بدن وجود دارد.

برای دریافت مشاوره از بهترین پزشکان، می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید. دکترتو این امکان را برای همه بیماران فراهم می‎کند تا بدون هیچ‌ دردسری، نوبت مشاوره آنلاین و حتی حضوری را دریافت کنند. همچنین، در زمان مقرر می‌توانید بدون هیچ معطلی با پزشک متخصص ارتباط بگیرید.