اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که می خواهید بدانید نوزادان به چند ساعت خواب نیاز دارند، باید بگوییم با وجود این که هر نوزادی متفاوت است، در این مقاله از سایت دکتر چک به این سوال شما پاسخ می دهیم.

اکثر خانم هایی که به تازگی مادر می شوند بیشتر تمرکز خود را بر روی خواب نوزادشان معطوف می کنند. میزان خواب نوزادان تازه متولد شده و نوزادان به طور کلی در یک محدوده قرار گرفته و با توجه به سن شان متفاوت است.

نوزادان به چند ساعت خواب نیاز دارند؟

میزان خواب مورد نیاز نوزاد خود را با توجه به سن و چندین فاکتور دیگر می توان تعیین کرد. در ادامه به مقدار خواب مورد نیاز کودکان تا یک سال اول اشاره می کنیم.

نوزادان تازه متولد شده تا سه ماهه

یک نوزاد سالم در این بازه سنی باید حدود 14 تا 17 ساعت در طول 24 ساعت شبانه روز بخوابد. معمولا نوزاد در بازه های کوتاه دو تا چهار ساعت خواب است، از خواب بیدار می شود تا غذا خورده، آروغ بزند و دوباره بخوابد. و با توجه به این که در این مدت هیچ گونه برنامه پیشنهادی برای تنظیم خواب وجود ندارد، نوزادتان هشت تا 12 ساعت به طور مستمر خواب است و دو تا پنج ساعت باقی مانده را در طول روز چرت می زند (البته این میزان در میان نوزادان متفاوت است).

همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله ” علت کمبود وزن نوزادان ” رو مطالعه کنید…

چهار تا شش ماهه

کودک در این بازه سنی بین حدود 12 تا 16 ساعت در طول روز می خوابد که حدود پنج تا شش ساعت این زمان پشت سر هم است. چرت زدن روزانه یک کودک پنج ماهه هم حدود سه ساعت است. و در نهایت هم الگوهای خوابی نوزادتان مثل سایر اعضای خانواده خواهد شد زیرا شب ها را خوابیده و در طول روز بیدار است.

هفت تا یازده ماهه

مقدار زمانی که کودکان در این بازه سنی خواب هستند مشابه با کودکان چهار تا شش ماهه است اما خواب شبانه روزی بین 10 تا 12 ساعت است و زمان چرت زدن هم حدود دو تا سه ساعت است.

فاکتورهای تاثیرگذار بر میزان خواب نوزادان تازه متولد شده و کودکان

در ادامه مقاله ” نوزادان به چند ساعت خواب نیاز دارند ” دو فاکتوری که بر میزان خواب نوزادان تازه متولد شده و کودکان تاثیر می گذارد، عبارت اند از:

تولد زودرس

اگر نوزادتان زودرس باشد، ساعت خوابی اش با دیگر نوزادان فرق خواهد داشت. نوزادان زودرس شبانه روز تا 22 ساعت هم خواب هستند که بستگی به این دارد که چقدر زود به دنبا آمده اند و البته برای غذا خوردن هم بیشتر از خواب بیدار می شوند. نوزادان زودرس شبانه روز شش ساعت تا کمی بیشتر خواب نیستند و زمان می برد تا به این هدف برسند و در اصل در ماه دهم یا دوازدهم این هدف شدنی است.

روش غذا دادن

نوزادانی که با شیشه شیر غذا می خورند در طول شب اغلب کمتر از خواب بیدار می شوند و بیشتر از نوزادان دیگر که از سینه مادر تغذیه می کنند، خواب هستند زیرا زمان لازم برای هضم این دو نوع شیر متفاوت است. تا قبل از سن نه ماهگی هر گونه تفاوت میان این دو روش معمولا خیلی آشکار نیست.

اگر می خواهید یک برنامه خوابی برای کودک تان تنظیم کنید، باید بگوییم که سه ماهه اول زمان مناسبی برای امتحان کردن نیست. به دلیل این که نوزاد تازه متولد شده هر چند ساعت باید شیشه دستش باشد، برای تنظیم یک برنامه خوابی قابل پیش بینی باید تا ماه سوم یا ششم منتظر بمانید.

پیشنهاد می شود مقاله ” سریعترین روش افزایش شیر مادر ” رو هم مطالعه بفرمایید…

و باید به خاطر داشته باشید که در طول سال اول داشتن خواب ایمن از الزامات است، پس همیشه برای خواب یا چرت زدن نوزادتان را روی کمرش قرار دهید (هرگز روی شکم نباشد). محل خواب باید سطحی محکم و بدون وجود اسباب بازی، بالش و پتو باشد.

وقتی که بالا تنه نوزادتان قوی می شود، در طول ماه چهارم روی شکمش غلت می زند (و وقتی که شش تا هفت ماهه است می خواهد بنشیند – البته این زمان برای هر نوزادی متفاوت است). نیازی به نگرانی نیست و نمی خواهد که او را روی کمرش برگردانید.

آیا ممکن است که نوزادان خیلی زیاد بخوابند؟

بله، ممکن است که نوزدان خیلی زیاد خواب باشند. به خاطر داشته باشید که نوزاد یک ماهه باید در طول 24 ساعت شبانه روز حداقل هشت تا 12 مرتبه غذا بخورد؛ پس اگر اجازه دهید که بیشتر بخوابد به این معنی است که مواد غذایی مورد نیازش را دریافت نمی کند.

اگر در طول هفته های اول نوزاد بیش از چهار ساعت خواب باشد، باید او را بیدار کنید و اگر نوزادتان به اندازه کافی از خواب بیدار نشد تا هشت وعده لازم را دریافت کند، باید به پزشک تان اطلاع دهید.

چه اتفاقی می افتد اگر نوزاد من به اندازه کافی نخوابد؟

اگر میزان خواب شبانه روزی نوزادتان کمتر از میزان گفته شده بود و نشانه ای از خستگی بیش از حد را در او مشاهده کردید – مانند مدام ایراد گرفتن، تلاش برای خوابیدن در شب و چرت زدن ها کوتاه مدت – باید در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

پزشک به شما توصیه می کند که سرنخ هایی درباره خواب نوزادتان به دست آورده و از یک روتین خوابی منظم و پیوسته تبعیت کنید.

معمولا نوزادان در روزها، هفته ها و ماه های اول به اندازه کافی خواب هستند.