سال های پیش، علم دندانپزشکی وارنیش فلوراید را به عنوان یکی از مواد تاثیر گذار بر پیشگیری پوسیدگی دندان معرفی کرد. به همین دلیل عملیات فلوراید تراپی در مدارس از سال 1393،برای گروه سنی 7 تا 12 سال با هدف بهبود سلامت دندان کودکان و پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، با هماهنگی بین آموزش و پرورش و وزارت بهداشت به اجرا در آمد.

از زمان اجرایی شدن این فرایند، سوالات زیادی در مورد فلورایدتراپی، مزایا و عوارض آن برای والدین به وجود آمد. اگر در مدارس کودک شما نیز فلورایدتراپی انجام می شود و شما به عنوان والدین به دنبال اطلاعات و پاسخ به برخی سوالات خود در این زمینه هستید، در این مطلب همراه ما باشید. در این مقاله قصد داریم به صفر تا صد تاثیرات وارنیش فلوراید در مدارس بپرداریم.

وارنیش فلوراید چیست؟

قبل از پرداختن به جوانب وارنیش فلوراید در مدارس بهتر است ابتدا با این روش درمانی بیشتر آشنا شویم.

به گفته دکتر آلاله طلوعی، از متخصص های دندانپزشک کودکان: وارنیش فلوراید به معنای رساندن موضعی فلوراید به دندان هاست. این ماده به دندان‌ها کمک می‌کند تا در برابر پوسیدگی مقاومت بیشتری داشته باشند. وقتی که وارنیش فلوراید روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، فلوراید به آرامی وارد دندان‌ها می‌شود و با کاهش اثرات مواد شیرینی و باکتری‌های دهان، از آسیب دیدن دندان‌ها جلوگیری می‌کند. این روش به ویژه برای کودکان مفید است زیرا دندان‌های آنها را به طور موثری محافظت می‌کند و احتمال بروز پوسیدگی در آنها کاهش می‌یابد.

وارنیش فلوراید چیست؟

آیا استفاده از وارنیش فلوراید در مدارس مضر است؟

همانطور که اشاره کردیم استفاده از وارنیش فلوراید در مدارس ،یک روش پیشگیری مؤثر در برابر پوسیدگی دندان است. این روش، نه تنها مضر نیست، بلکه فواید بسیاری دارد که می‌تواند به بهبود سلامت دهان و دندان‌های کودکان کمک کند. از جمله فواید این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پیشگیری از پوسیدگی: وارنیش فلوراید با فراهم کردن پوششی محافظتی بر روی سطح دندان‌ها، از تخریب آنها جلوگیری می‌کند و به طور مؤثری از پوسیدگی دندانی جلوگیری می‌کند.
  2. استفاده آسان: استفاده از وارنیش فلوراید بسیار ساده است و نیازی به تجهیزات پیچیده یا زمان زیادی برای اجرای آن نیست. این روش را کودکان به راحتی می توانند در مدارس انجام دهند.
  3. کاهش هزینه‌های بهداشت دهان: استفاده از وارنیش فلوراید می‌تواند به کاهش هزینه‌های بهداشت دهان در جامعه کمک کند، زیرا جلوی بروز حفره‌های دندان و پوسیدگی آن را می‌گیرد و نیاز به درمان‌های گران‌قیمت را کاهش می‌دهد.

به طور کلی، استفاده از وارنیش فلوراید در مدارس فواید بسیاری دارد و مانند هر روش دیگری تنها در صورت استفاده زیاد و نادرست ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

نکات لازم برای فلوراید تراپی در مدارس

نکات لازم برای فلوراید تراپی در مدارس

روزی که نوبت فلوراید تراپی کودک شما در مدرسه است بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • قبل از رفتن به مدرسه، مسواک و خمیر دندان را برای کودک خود بگذارید تا بتواند قبل از فلوراید تراپی از آنها استفاده کند.
  • از کودک خود بخواهید که بعد از صبحانه و قبل از استفاده ار فلوراید حتماً مسواک بزند. این کار باعث پاک شدن باقیمانده‌های غذایی از دندان‌ها و آماده‌سازی آنها برای فلوراید تراپی می‌شود.
  • به کودک خود آموزش دهید قبل از انجام فلورایدتراپی با دستمال دندان های خود را خشک کند.
  • به فرزند خود یادآوری کنید که نیم ساعت بعد از زدن فلوراید، چیزی نخورد. بعد از این مدت، توصیه می‌شود شیر مصرف شود.
  • بعد از انجام فلوراید تراپی از کودکان بخواهید دهان خود را نشویند.
  • در 24 ساعت اول بعد از وارنیش فلوراید، کودکان نباید مسواک بزنند و از خوردن غذاهای چسبناک و رنگی خودداری کنند تا اثر فلوراید حفظ شود.
  • تا یک روز بعد از وارنیش فلوراید بهتر است غذاهای نرم مانند سوپ به کودکان بدهید. مصرف غذاهای سفت در این مدت ممنوع است.

معمولاً، فلوراید تراپی در کودکان هر 6 ماه یکبار انجام می‌شود. اگر کودک دچار پوسیدگی دندان باشد، انجام فلوراید تراپی هر 6 ماه یکبار برای آن کارایی ندارد و این موضوع باید توسط دندانپزشک کودک مورد بررسی و صورت گیرد.

عوارض وارنیش فلوراید در مدارس

همانطور که ابتدا مقاله نیز اشاره کردیم وارنیش فلوراید در مدارس ضرر خاصی برای کودکان ندارد. چرا که فلوراید موجود در وارنیش بسیار کم است. با این وجود نکات و مراقبت های لازم برای انجام این روش در مدارس ممکن است رعایت نشود. همچنین ممکن است کودکان مقدار زیادی از این محلول را ببلعند که می تواند باعث مسمومیت آن ها با علائم تهوع و استفراغ شود. در این شرایط باید به کودک شیر داد تا مسمومیت برطرف شود.

با توجه به عدم دقت در انجام این روش در مدارس، توصیه می شود برای تاثیرگذاری بهتر فلورایدتراپی، این درمان را در مطب و نزد یک دندانپزشک اطفال انجام دهید.