درد عصب سه قلوی صورت نوعی اختلال است که منجر به درد مزمن می‌شود. این عارضه یکی از 12 جفت اعصاب جمجمه در سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این عصب همانطور که از نامش مشخص است از سه شاخه بزرگ یعنی عصب فک بالا، عصب چشم و عصب فک پایین تشکیل شده است.

این اعصاب، عصب حسی صورت و عصب حرکتی برای ماهیچه‌هایی که برای جویدن و بلعیدن هستند را فراهم می‌کند. نورالژی عصب سه قلو یکی از دردناک‌ترین درد در افراد گزارش شده است. معمولا با ایجاد درد قسمت پایین صورت و فک را درگیر می‌کند.

برخی از بیماران در اطراف بینی و چشم خود نیز درد احساس می‌کنند. معمولا بیماران تنها در یک طرف صورت خود درد را گزارش می‌دهند.

حملات در ابتدا خفیف و طی مدت کوتاهی است؛ اما در صورتی که درمان نشود درد ناشی از این بیماری می‌تواند به تدریج بدتر شود.

علت درد عصب سه قلو چیست

در صورت وارد شدن فشار روی عصب سه قلو امکان ایجاد درد وجود دارد. برخی از علل احتمالی ابتلا به این عارضه به شرح زیر است:

  • ضربه به صورت
  • سکته
  • جراحی دهان، رسیدگی‌های عمومی دندانپزشکی و جراحی سینوس
  • شرایطی مانند‌ ام اس
  • ناهنجاری شریانی وریدی

امکان ایجاد این بیماری در هر سنی وجود دارد؛ اما در اغلب مواقع افراد بالای 50 سال به آن مبتلا می‌شوند. همچنین شواهد مبنی بر آن است که خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر دچار این بیماری می‌شوند.

زمانی که عصب سه قلو به هر دلیلی آسیب ببیند، ممکن است شما با نوشیدن، خندیدن، مسواک زدن، خوردن، صحبت کردن یا اصلاح صورت یا حتی وزیدن باد احساس درد داشته باشید.

علائمی که تجربه می‌کنید

ممکن است درد یک ناحیه کوچک یا یک طرف صورت را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از بیماران این عارضه را با دندان درد اشتباه می‌گیرند و به دندانپزشک مراجعه می‌کنند.

علائمی که معمولا تجربه می‌کنند به شرح زیر است:

  • تکان‌های ناگهانی در صورت
  • احساس درد از چند ثانیه تا چند دقیقه
  • اسپاسم صورت
  • احساس سوزش
  • گزگز یا بی حسی صورت

بیمار در بین هر دوره‌ای از درد تسکین را تجربه می‌کند؛ اما در صورت عدم مراجعه به متخصص درد؛ دکتر محمد حسین دلشاد و پیگیری برای درمان دوره‌های مکرر و شدیدتری را احساس خواهند کرد.

درد عصب سه قلو از شایع‌ترین علل درد صورت است و چنین دردی می‌تواند بسیار ناتوان‌کننده باشد.

بهترین روش‌های درمانی برای تسکین درد عصب سه قلو

بهترین روش‌های درمانی برای تسکین درد عصب سه قلو

با مراجعه به متخصص درد آقای دکتر محمد حسین دلشاد این اطمینان را به شما می‌دهیم که با اطمینان خاطر و کمترین اقدامات تهاجمی و عوارض برای همیشه تسکین درد را تجربه کنید.

درمان دارویی

خط اول درمان در کلینیک درد بیمارستان مریم برای بیماران مصرف دارو است، در صورتی که بیمار پیشرفتی در درمان خود نداشته باشد، دیگر مراحل درمانی موثری در نظر گرفته خواهد شد.

  • داروهای ضد تشنج
  • شل کننده‌های عضلانی
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای

همه این موارد باید با تجویز پزشک و بسته به شرایطی که دارید تجویز شود. از مصرف خود سرانه هر دارویی برای درمان خود خودداری کنید.

بلوک عصب مرحله بعدی درمان

تزریق

طی این روش درمان بیمار با بی حسی که دریافت می‌کند، سوزن از راه پوست ناحیه آسیب‌دیده وارد شده و باید به عصب سه قلوی صورت برسد.

با این روش درمانی از انتقال سیگنال درد به مغز جلوگیری می‌شود و بیمار برای چندین ماه یا حتی بیشتر هیچ دردی را احساس نمی‌کند.

رادیوفرکوئنسی

در این روش درمانی از گرمای تولید شده از امواج رادیویی برای تخریب رشته‌های عصبی که مسئول انتقال درد هستند، استفاده می‌کنند.

با استفاده از RF یا رادیوفرکوئنسی عصب مورد نظر سوزانده می‌شود و بیمار دیگر هیچ دردی را احساس نمی‌کند.

بسیار مهم است که این روش‌های درمانی توسط دکتر محمد حسین دلشاد فوق تخصص درد در کلینیک درد انجام گیرد تا پروسه درمان به صورت کاملا حرفه‌ای انجام گیرد و هرگونه عوارض احتمالی به حداقل برسد.

چه زمانی باید به کلینیک درد مریم مراجعه کنیم؟

کنترل درد عصب سه قلوی صورت توسط متخصص درد بسیار مهم است و با تسکین درد می‌توانید مجدد فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید.

اگر درد را به صورت مکرر و مداوم تجربه می‌کنید که با مصرف داروهای مسکن نیز بهبود پیدا نمی‌کند حتما نیاز به کلینیک درد برای بررسی توسط متخصص دارید.

علاوه بر این در صورت تجربه انقباضات صورت یا بی حسی در ناحیه صورت یا سر خود نیز باید علائم شما مورد بررسی قرار گیرد.

پزشک با پرسش در خصوص علائم شما و معاینات فیزیکی که انجام می‌دهد، بیماری را تشخیص می‌دهد و برای تایید تشخیص خود ممکن است انجام MRI معاینه عصبی را به بیمار توصیه کند.