ایمپلنت دندان یک مداخله رایج برای از دست دادن دندان است. دلایل زیادی برای از دست دادن دندان وجود دارد، از جمله عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، تجمع پلاک و جرم، پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه. ایمپلنت دندانی شامل یک ریشه دندان مصنوعی است که در استخوان فک شما قرار می‌گیرد که پایه و ساختاری دائمی و قوی برای دندان جایگزین ایجاد می‌کند. ایمپلنت با سایر گزینه‌های جایگزینی دندان متفاوت است زیرا نه تنها دندان را جایگزین می‌کند بلکه ریشه را نیز جایگزین می‌کند.( کلینیک دندانپزشکی راحیل مجهزترین دندانپزشکی شمال تهران ,  بهترین ایمپلنت دندان در زعفرانیه )

هنگامی که دندانی را از دست می‌دهید و آن را جایگزین نمی‌کنید، در نتیجه تغییرات دومینویی ایجاد می‌شود. یک جابجایی کوچک به تغییر دیگری تبدیل شده و این تغییر کل پویایی دندان‌ها و دهان شما را تغییر می‌دهد. جابجایی در بایت شما ممکن است منجر به مشکلاتی در انسداد دندان شده ( روشی که دندان‌ها به هم نزدیک می‌شوند ) و این می‌تواند باعث مشکلات زیادی در دهان و اختلال در سبک زندگی شود.

ایمپلنت دندان مزایای زیادی دارد ؟

ایمپلنت دائمی بوده و از آنجایی که برای ترکیب شدن با استخوان طراحی شده‌اند، ظاهر آن‌ها دقیقاً شبیه به دندان‌های خودتان است.

معمولاً استفاده از پروتزهای موقتی و نامناسب، باعث لغزش و حرکت در دهان شده و همین موضوع باعث بیان نامناسب کلمات می‌شوند به طوری که نمی‌توانید به درستی صحبت کنید. با استفاده از ایمپلت می‌توانید بدون نگرانی از این موضوع و سر خوردن دندان در دهان، صحبت کنید.

ایمپلنت نوعی کاشت دندان است و به بخشی از دهان شما تبدیل می‌شود، به همین دلیل بسیاری از مشکلات دندان مصنوعی از بین خواهد رفت.

غذا خوردن با دندان مصنوعی عذاب آور و سخت است. ایمپلنت دقیقا مانند دندان‌های اصلی عمل کرده و می‌توانید بدون هیچ گونه نگرانی غذاهای مورد علاقه خود را میل کنید.

اگر دندانی را از دست داده‌اید، احتمالاً خط لبخند شما از بین رفته است. ایمپلنت لبخند را به شما بازگردانده و احساس بهتری خواهید داشت.

برای بریج کردن نیاز است که سایر دندان‌ها نیز تراشیده شده و روکش روی آن‌ها قرار داده شود. با استفاده از ایمپلنت دندان‌های مجاور بدون تغییر باقی مانده و دیگر نیاز به تراشیدن و کوچک کردن آن‌ها نخواهید داشت. به این ترتیب در طولانی مدت سلامت سایر دندان‌ها حفظ می‌شوند.

با استفاده از ایمپلنت بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شده و می‌توانید دندان‌های مجاور را نیز به خوبی مسواک و تمیز کنید.

ایمپلنت دوام بالایی داشته و در صورت مراقبت صحیح از آن‌ها تا سال‌ها در دهان شما باقی خواهند ماند.

ایمپلنت نارحتی خارج شدن پروتزهای مصنوعی را از بین برده و دیگر نیازی به چسب‌های نامرتب برای نگه داشتن آن‌ها در دهان نخواهید داشت.

( کلینیک دندانپزشکی راحیل مجهزترین دندانپزشکی شمال تهران ,  بهترین ایمپلنت دندان در زعفرانیه )

حنما این مطلب را هم میپسندید

چه افرادی واجد شرایط ایمپلنت‌ هستند؟ آیا استفاده از این روش محدودیت سنی دارد؟

چه افرادی واجد شرایط ایمپلنت‌ هستند؟ آیا استفاده از این روش محدودیت سنی دارد؟

افرادی که به دلایل مختلف مثل پوسیدگی دندان، بیماری لثه، ضربه، شکستگی و تصادفات و… دندان‌های خود را از دست داده باشند، واجد شرایط ایمپلنت یا کاشت دندان هستند. ایمپلنت باید در سنی که رشد فکی و استخوانی فرد مورد نظر کامل شده باشد، انجام گیرد؛ در خانم‌ها از 16 و آقایان از 18 سال به بالا انجام عمل کاشت دندان مانعی ندارد، به همین دلیل به‌طور مثال برای نوجوان 12 ساله‌ای که دندان کرسی خود را، که بیش از سایر دندان‌ها در معرض پوسیدگی قرار دارد از دست می‌دهد، ایمپلنت توصیه نمی‌شود، بلکه باید با مراقبت و حفظ سلامت بافت‌های استخوانی و فکی و مدیریت فضا در آن ناحیه به دلیل تمایل دندان‌های اطراف به پرکردن آن توسط دندانپزشک ، اجازه داد سن فرد به میزان مورد نظر رسیده و سپس ایمپلنت صورت بگیرد.

چه زمانی به ایمپلنت دندان نیاز دارید؟

ایمپلنت دندان زمانی ضروری است که شما دندان‌های از دست رفته دارید، اما نمی‌توانید یا نمی‌خواهید پروتز، بریج یا تاج دندان قرار دهید. مهم است که دندان از دست رفته را جایگزین کنید، زیرا عواقب کشیدن دندان و انجام هیچ کاری می‌تواند با گذشت زمان تبدیل به یک مشکل بسیار بزرگتر شود.

ایمپلنت‌های دندانی مزایای زیبایی شناختی زیادی دارند، با این حال، آنها همچنین نقش مهمی ‌در عملکرد کلی دهان شما خواهند داشت. ایمپلنت‌های دندانی از یک بایت سالم پشتیبانی کرده و هر دندان را به درستی در جای خود نگه می‌دارند و در عین حال از استخوان فک سالم حمایت می‌کنند، علاوه بر این از زوال استخوان نیز جلوگیری می‌کنند. هنگامی که دندانی از بین می‌رود یا کشیده می‌شود و جایگزین نمی‌شود، استخوان فک شروع به تحلیل رفتن می‌کند. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که در وهله اول چیزی که استخوان فک را حفظ می‌کند، فشار و محرک جویدن است.

شما ممکن است نسبت به ظاهر و لبخند خود احساس خودآگاهی داشته باشید و ایمپلنت‌های دندان می‌توانند به این امر کمک کنند. عزت نفس و اعتماد به نفس شما مهم است و اینکه بتوانید راحت غذا بخورید ( مخصوصاً در مجامع اجتماعی )، لبخند بزنید و بخندید بدون درد، نگرانی یا خودداری مهم است و تأثیر زیادی بر زندگی شما خواهد داشت.

( کلینیک دندانپزشکی راحیل مجهزترین دندانپزشکی شمال تهران ,  بهترین ایمپلنت دندان در زعفرانیه )

حنما این مطلب را هم میپسندید

کلینیک دندانپزشکی راحیل مجهزترین دندانپزشکی شمال تهران ,  بهترین ایمپلنت دندان در زعفرانیه

به طور کلی در شرایط زیر بهتر است که از ایمپلنت دندان استفاده کنید :

  • دندان را نمی‌توان با روش‌های دیگر نجات داد.
  • اگر پروتزهای مصنوعی دارید و علاقه مندید بتوانید درست بجوید، صحبت کنید و بخندید.
  • اگر مایلید کیفیت زندگی بهتری با کاشت ایمپلنت حاصل شود.
  • آسیب به دندان وجود دارد و سایر روش‌های زیبایی ممکن است نامناسب باشند.
  • ایمپلنت‌های دندانی برای جایگزینی دندان از دست رفته یا پوسیده به عنوان جایگزینی دائمی برای پروتزهای مصنوعی نصب می‌شوند. آنها معمولاً زمانی استفاده می‌شوند که بیمار به دلایل بیش از زیبایی به محلول دائمی نیاز دارد.
  • ایمپلنت‌ها می‌توانند از دندان طبیعی تقلید کنند تا بیماران بتوانند به صحبت کردن و خوردن بازگردند، همانطور که قبل از از دست دادن دندان انجام می‌دادند. اگر به دنبال یک محلول زیبایی هستید، ایمپلنت‌ها برای شکاف‌هایی که روکش‌ها و باندینگ کامپوزیت راه حل‌های مناسبی نیستند، مناسب بوده، زیرا ساختاری برای بازسازی دندان وجود ندارد.

پس از آسیب، مجموعه‌ای از دندان‌های بی‌نقص ممکن است به دلیل شکاف‌های ایجاد شده در اثر ضربه، نیاز به ایمپلنت داشته باشند. اگر دندان به سادگی تراشیده شده باشد، باندینگ کامپوزیت ممکن است برای ساختن روی دندان موجود و ایجاد یک ترمیم بدون درز استفاده شود. در جایی که دندان دیگر وجود ندارد، ایمپلنت یک گزینه عالی است، زیرا ساختن یک ساختار محکم که بتوان روکش را روی آن قرار داد ضروری می‌باشد.

آشنایی با روش های کاشت دندان افتاده

همه ی ما می دانیم که مراقبت از دندان ها در حفظ زیبایی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. برای مراقبت از دندان ها لازم است علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان از رژیم غذایی سالمی هم بهره ببریم.

اما با تمام توصیه هایی که در این حوزه در مورد استفاده از مسواک و نخ دندان و هم چنین استفاده نکردن از بعضی مواد غذایی وجود دارد، بیشتر افراد بزرگسال جامعه دچار دندان درد یا از دست دادن دندان می شوند و نیاز به کاشت دندان پیدا می کنند.

علاوه بر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان مواردی مانند اسیدی بودن غذا، دندان قروچه کردن، شرکت در مسابقات ورزشی، دلایل ژنتیکی، سیگار کشیدن و استفاده از مواد غذایی کافئین دار می تواند در از دست دادن دندان ها موثر باشند.

در کنار این ها عدم انجام معاینات سالانه دندانپزشکی، بیماری فشار خون، بیماری دیابت و بیماری های لثه و دهان می تواند در نیاز به کاشت دندان تاثیر گذار باشد.

از بین رفتن دندان ها علاوه بر این که از جنبه زیبایی ناپسند است می تواند در غذا خوردن یا حرف زدن مشکلاتی را به وجود آورد. کاشت دندان این مشکلات را برطرف کرده و از ریختن دندان های سالم باقی مانده جلوگیری می کند و هم چنین مانع ابتلا به بیماری های لثه در محل از دست دادن دندان ها می شود.

امروزه با توجه به نیازی که در بخش کاشت دندان به وجود آمده است، دندانپزشکان با استفاده از شیوه های متداول اقدام به این کار می کنند. از جمله روش های پر کاربردی که برای پر کردن جای خالی دندان ها وجود دارد می توان به استفاده از دندان مصنوعی تکی، بریج و ایمپلنت اشاره کرد.

( کلینیک دندانپزشکی راحیل مجهزترین دندانپزشکی شمال تهران ,  بهترین ایمپلنت دندان در زعفرانیه )

حنما این مطلب را هم میپسندید

روش جدید کاشت دندان آسیاب با ایمپلنت

از جدیدترین تکنولوژی کاشت دندان می توان به ایمپلنت اشاره کرد. وقتی دندانی پوسیده می شود معمولا ریشه ی آن هم از بین می رود. در چنین شرایطی که ریشه از بین می رود هیچ چیزی برای ثابت نگه داشتن دندان جدید وجود ندارد.

بنابراین نیاز به پایه ای نگه دارنده در کاشت دندان وجود دارد. ایمپلنت این کار را در کاشت دندان انجام می دهد. ایمپلنت ها معمولا از جنس تیتانیوم و به شکل یک پیچ هستند که بر روی استخوان فک ثابت می شوند و مانند ریشه عمل می کنند.

وقتی ایمپلنت بر روی استخوان فک قرار می گیرد بعد از مدتی با استخوان فک ترکیب شده و پیوند بین آن دو برقرار می شود. از این جهت ایمپلنت مانند ریشه، دندان را ثابت نگه می دارد و عمل کاشت دندان را امکان پذیر می کند.

معمولا ایمپلنت ها طول عمر بالایی دارند و با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان به مدت زیادی از آن استفاده کرد. طبیعی است که در صورت وارد شدن ضربه، عدم رعایت بهداشت دندان و یا بیماری های لثه ایمپلنت هم مانند دندان طبیعی دچار آسیب می شود.

پس رعایت این نکات بسیار مهم است. در کاشت دندان به روش ایمپلنت ابتدا آن را در استخوان فک قرار داده می دهند و بعد از مدت 3 الی 6 ماهه که ایمپلنت با استخوان پیوند خورد تاج دندان را بر روی آن قرار می دهند.( کلینیک دندانپزشکی راحیل مجهزترین دندانپزشکی شمال تهران ,  بهترین ایمپلنت دندان در زعفرانیه )

کاشت دندان به روش بریج

روش دیگری که در کاشت دندان از آن استفاده می شود استفاده از بریج یا همان روکش دندان است. بریج دندان معمولا از جنس سرامیک، مس یا ترکیبی از هر دو این ها است.

انواع بریج دندان را می توان به روکش فلزی، FPM روکش، روکش سرامیکی و روکش زیرکونیوم تقسیم کرد که متناسب با شرایط کاشت دندان از هر کدام آن استفاده می کنند.

بریج دندان همان دندان مصنوعی است که به کمک دندان های دو طرف در جای خود ثابت می شود.

تا زمانی که دندان های کناری سالم هستند و قدرت ثابت نگه داشتن دندان بریج شده را داشته باشند می توان از آن استفاده کرد اما اگر هر کدام از دندان های کناری دچار آسیب شوند باید روش بریج را با روش های دیگرکاشت دندان مانند ایمپلنت جایگزین کرد. برای این کار دندانپزشک ابتدا دندان های کناری را آماده می کند و با تراش دادن آن ها فضای لازم برای بریج را ایجاد می کند.

سپس مدلی از دندان در آزمایشگاه بریج ساخته می شود. البته مدتی از بریج موقت استفاده می شود تا اگر مشکلی به وجود نیامد در مرحله بعد بریج دائم را قرار دهند و کاشت دندان دائم صورت می گیرد. طول عمر بریج ها در صورتی که بهداشت دهان و دندان رعایت شود چیزی حدود 5 تا 15 سال است.

( کلینیک دندانپزشکی راحیل مجهزترین دندانپزشکی شمال تهران ,  بهترین ایمپلنت دندان در زعفرانیه )

جدیدترین تکنولوژی کاشت دندان

در کاشت دندان به روش بریج استفاده طولانی مدت از آن، به دلیل این که دندان های کناری تراشیده می شوند، می تواند برای سلامتی دهان و دندان شما مضر باشد.

حتی ممکن است در کاشت دندانها به این روش، باعث شود که دندان های کناری دچار پوسیدگی شوند و این پوسیدگی به ریشه دندان ها برسد. پس در این روش ریسک مبتلا شدن به انواع بیماری لثه بالا است.