همان طور که رنگ پوست همه ما با هم فرق دارد، رنگ لب ها هم ممکن است فرق داشته باشد. این طور نیست که بگوییم اگر رنگ پوست تیره تر یا روشن تر باشد، وضعیت جسمانی بهتری داریم و سالم تر هستیم. البته در بعضی از موارد، تغییر رنگ یا وضعیت لبها نشان می دهد که باید توجه بیشتری به آن ها داشته باشیم. اما این را هم باید در نظر بگیرید که این وضعیت ( سیاه شدن لب ها و کنار لب ها ) خیلی نگران کننده نیست.

استعمال تنباکو، استرس، مصرف دارو و ابتلا به بیماری ها همگی در تیره رنگ شدن لب ها نقش دارند.

با درمان بیماری و مشکل اصلی می توان سیاهی لبها را برطرف کرد. چندین راهکار خانگی هم وجود دارد که برای کوتاه مدت به روشن کردن رنگ لب ها کمک می کند.

در این مقاله از سایت دکتر چک به بررسی تمام دلایل سیاه شدن لب ها و چندین راهکار خانگی برای درمان این وضعیت می پردازیم.

علت سیاه شدن لب ها

از آن جایی که رنگدانه ای به نام ملانین عامل تعیین رنگ پوست است، رنگ پوست ها با هم فرق می کند.

وقتی میزان ملانین در بدن کم تر باشد، رنگ پوست روشن تر و وقتی میزان آن بیشتر باشد، رنگ پوست سیاه تر می شود.

در ادامه به بررسی دلایل اصلی سیاهی لبها می پردازیم.

1. کم شدن میزان ویتامین ها

یکی از مهم ترین دلایل سیاه شدن لبها، کمبود ویتامین B12 در بدن است. در صورتی که میزان این ویتامین کم شود، لکه هایی تیره روی لب ایجاد می شود.

در صورتی که مشخص شود همین مسئله عامل این وضعیت است، باید مکمل های دارویی و غذاهای سرشار از مواد مغذی مصرف کنید. ویتامین B12 بیشتر در گوشت های حیوانی، تخم مرغ، مرغ، ماهی، قارچ و غلات وجود دارد.

حتی در بعضی از موارد باید دارو به لب تزریق شود.

2. کم شدن میزان آب

وقتی میزان آب در بدن کم می شود، رنگ لب ها تغییر کرده و سیاه می شود. باید همیشه و به طور مستمر لب ها را با کرم مرطوب کرده تا خشک نشوند. با این کار حتی جلوی خارش و ترک خوردن آن ها را هم می گیرید. آب نقشی حیاتی در حفظ رطوب لب ها و بدن دارد.

3. هایپرپیگمنتیشن

این عارضه را در هر قسمتی از بدن ممکن است مشاهده کنید؛ حتی لب ها. یا به طور ارثی به هایپرپگمنتیشن مبتلا می شوید تا در معرض نور خورشید بودن.

4. مصرف دارو

مصرف داروهای اشتباه و بدون نسخه یکی دیگر از دلایل سیاه شدن لب ها است. استفاده از کرم های اشتباه و داروهای بدون نسخه که اطلاعات کاملی درباره آن ها ندارید نیز باعث بروز هایپرپگمنتیشن می شود.

مصرف تعدادی از داروها باعث هایپرپگمنتیشن می شود مثل داروهای ضد مالاریا و آنتی بیوتیک دهانی مینوسایکلین.

بعد از اتمام دوره درمان، رنگ لب باید به حالت عادی برگردد اما در عده ای از مردم این وضعیت همچنان ادامه پیدا می کند.

5. سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی

سیگار کشیدن فقط به لثه ها و دندان ها آسیب نمی زند!

سیگار کشیدن و مصرف مستمر مشروبات الکلی باعث سیاه شدن لب ها می شود. اگر برای مدت زیادی از تنباکو استفاده کنید، لکه های سیاه زیادی روی لب ها ایجاد می شود.

6. آلرژی نسبت به خمیر دندان

تعدادی از مردم به خمیر دندان های حاوی منتول یا میخک آلرژی دارند. اگر سیگار نمی کشید یا استفاده زیادی از رژ لب ندارید، احتمالا به محتویات خمیر دندانی که از آن استفاده می کنید آلرژی دارید.

7. استفاده از محصولات بی کیفیت یا تیره رنگ

رژ های بی کیفیت در بلند مدت باعث سیاه شدن لب ها می شوند زیرا چربی طبیعی موجود در اطراف دهان را به خود جذب می کنند. استفاده از دیگر محصولات بی کیفیت و تیره رنگ هم لب ها را سیاه می کند.

8. آلرژی نسبت به دارو

اگر به یک داروی خاص هم آلرژی داشته باشید، لب هایتان سیاه می شوند. اگر قبل از این که شروع به مصرف دارو کنید رنگ لبهایتان تیره نبود اما بعد از مصرف سیاه شدند، باید به دکتر اطلاع دهید.

9. بیماری لیکن پلان

بیماری لیکن پلان باعث ورم کردن و ناراحتی پوستی می شود. اگر رنگ لبها بنفش شد یا برآمدگی های کوچکی مشاهده کردید، بهتر است به دکتر اطلاع دهید.

10. نور آفتاب

وقتی در برابر نور آفتاب قرار می گیرید، بدن شروع به تولید ملانین کرده تا اشعه های فرابنفش را جذب کند. با این کار، پوست آسیب نمی بیند. البته باعث سیاهی لب هم می شود.

اگر کارتان به نحوی است که باید ساعت های طولانی زیر نور خورشید باشید، بهتر است از محصولات محافظت کننده از لب استفاده کنید.

بالم لب با درصد 30 درصد یا بیشتر محافظت در برابر نور خورشید، گزینه ای مناسب است.

11. بارداری

نقش هورمون ها در سیاه شدن لب ها را هم نباید فراموش کنیم. رنگ لب تعدادی از خانم ها در دوران بارداری تغییر می کند که علت آن، تغییر در میزان هورمون ها است.

لکه های تیره بر روی قسمت هایی از بدن از جمله لب ها، نوک سینه، آرنج، گونه و بینی ایجاد می شود. اما بعد از زایمان، این لکه ها ناپدید می شوند.

12. سایر بیماری ها

ابتلا به برخی از بیماری ها باعث بروز هایپرپگمنتیشن می شود. یکی از شناخته شده ترین این بیماری ها، ادیسون است.

بیماری ادیسون به سیستم دفاعی بدن مربوط می شود و غده آدرنال دیگر هورمون های ضروری را تولید نمی کند.

وقتی فرد به این بیماری مبتلا می شود، لکه های سیاه روی لبها ایجاد شده، لبها و لثه ها سیاه می شوند. از دیگر علایم این بیماری می توان به کم شدن انرژی بدن، ضعف یا بد اخلاق شدن اشاره کرد.

اگر لب ها سیاه شوند و تا حدودی به رنگ آبی یا بنفش نزدیک باشند، یا نفس کشیدن سخت شود، باید فورا به اورژانس مراجعه کنید. این علایم همگی نشانه های سیانوز یا کبودی هستند.

وقتی فرد به بیماری سیانوز مبتلا می شود که اکسیژن به میزان کافی در خون وجود نداشته باشد.

راهکارهای خانگی درمان سیاهی لب ها

در اینجا به چندین راهکار خانگی برای درمان سیاهی لبها اشاره می کنیم.

1. اسکراب خانکی عسل

با سم زدایی لبها، سلول های مرده پوستی از بین می روند. با این روش خودتان در خانه می توانید یک اسکراب درست کنید:

  • یک قاشق چای خوری عسل را با یک قاشق چای خوری شکر ترکیب کنید.
  • به آرامی ترکیب را روی لب ها بزنید و ماساژ دهید.
  • سپس لب ها را با آب ولرم بشویید.

البته این را هم باید به خاطر داشته باشید که سم زدایی بیش از حد باعث ناراحتی و افزایش حساسیت می شود. به این خاطر که پوست لب نازک است، فقط یک بار در هفته باید از این ترکیب استفاده کنید.

2. ماساژ دادن لب ها با روغن بادام

ماساژ دادن لب ها با روغن های طبیعی باعث مرطوب ساختن و افزایش گردش خون می شود. رگ های خونی موجود در لب ها عامل رنگی شدن لب هستند و ماساژ دادن باعث افزایش جریان خون در این قسمت می شود.

از روغن نارگیل یا بادام برای برطرف کردن خشکی لبها استفاده کنید. بعد از چند روز استفاده از روغن تاثیر آن را مشاهده می کنید.

3. خودتان بالم لب درست کنید

استفاده مستمر از بالم لب باعث مرطوب شدن و حفظ سلامتی لبها می شود. در اینجا به یک دستورالعمل ساده برای تهیه بالم لب خانگی با مواد اولیه کاملا طبیعی اشاره می کنیم:

  • یک قاشق غذا خوری موم عسل را داخل ظرف گذاشته و در مایکروویو قرار دهید.
  • بگذارید 45 ثانیه در مایکروویو گرم شود.
  • سپس یک قاشق چای خوری روغن نارگیل به ظرف اضافه کرده، مایکروویو را روشن کرده و بگذارید 45 ثانیه دیگر بماند. حرارت باید بیشترین میزان باشد تا مواد کاملا ترکیب شوند.
  • سه قطره روغن نعنا اضافه کرده و دوباره برای 15 ثانیه در مایکروویو بگذارید.
  • ترکیب را داخل یک ظرف بریزید.
  • پنج دقیقه بگذارید تا خنک شده و جامد شود.

بالم لب را باید در محیطی خنک قرار داده تا آب نشود.

4. لیمو

یک لیمو را برش داده و فقط برای مدت یک دقیقه روی لب ها بگذارید و سپس با آب ولرم لبها را بشویید.

لیمو به دلیل داشتن سیتریک اسید، دارای خواص سم زدایی است. این اسید سلول های مرده پوستی را از بین می برد.

فقط وقتی از لیمو استفاده کنید که لب ترک نخورده باشد زیرا به خاطر داشتن اسید باعث سوزش لب ها می شود.

5. میوه های تازه بخورید

خوردن میوه و سبزیجات تازه که آب فراوان دارند، مثل هندوانه، گوجه فرنگی و خیار، سیاهی لبها را از بین می برند زیرا لبها را مرطوب می کنند.