مطالعه ای در سراسر جهان انجام شده است که نشان می دهد بین رعایت سلامت دهان و افزایش مدت زمان ادامه حیات بعد از ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی سر و گردن رابطه مستقیم وجود دارد.

پیش زمینه: سلامت دهان

نشانه رعایت سلامت دهان و دندان، تعداد دندان های طبیعی فرد و ویزیت های منظم به دندان پزشک است. هر چقدر فرد بیشتر این مسائل را رعایت کند و همزمان به این سرطان مبتلا باشد، شانس زنده ماندنش بیشتر می شود. علاوه بر این، آن هایی که منظم تر و بیشتر دندان پزشکی می روند نیز در صورت ابتلا به این سرطان، پزشک زودتر می تواند آن را تشخیص دهد. حتی تعداد کمتری هم جان خودشان را از دست می دهند.

درباره مطالعه

این دسته از محققان اطلاعات تقریبا 2.500 بیمار در هشت کشور جهان را جمع آوری و بررسی کردند. در نهایت نیز به این نتیجه رسیدند که بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن که به بهداشت دهان خود بیشتر اهمیت داده اند، بیشتر زنده می مانند.

از بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن خواسته شد درباره وضعیت بهداشت و سلامت دهان و دندان های خودشان صحبت کنند؛ مثلا درباره خونریزی از لثه، این که مرتب مسواک می زنند و از دهان شویه استفاده می کنند یا خیر و همین طور تعداد دندان های طبیعی که دارند و زمان مراجعه به دندان پزشک. اطلاعاتی که شرکت کنندگان ارائه می دادند در اصل مربوط به بازه ده ساله قبل از تشخیص ابتلا به این سرطان بوده است.

سلامت دهان و سرطان سر و گردن

یافته های مطالعه: سلامت دهان

در مقایسه با بیمارانی که در این بازه اصلا دندان پزشکی نرفته بودند، آن هایی که به طور منظم به سلامت دندان هایشان توجه کرده بودند (یعنی در بازه ده ساله بیش از پنج بار دندان پزشکی رفته اند)، بین پنج تا ده سال بیشتر به زندگی خود ادامه می دهند.

این یافته ها بیشتر درباره افرادی صدق می کرد که به سرطان های مرتبط با حلق مبتلا بودند؛ حلق شامل ساختارهای پشت گلو از جمله پایه زبان، لوزه ها و نرم کام می شود. نرخ ادامه حیات پنج ساله در آن هایی که تمام دندان هایشان را از دست داده بودند و اصلا دندان طبیعی نداشتند در مقایسه با بیمارانی که بیش از 20 دندان طبیعی داشتند نیز 15 درصد کمتر بود.

شانس ادامه زندگی در بیمارانی که خونریزی از لثه داشتند، در این بازه از دهان شویه استفاده کرده و مسواک زده بودند هم 5 درصد بیشتر بود.

درباره سرطان سر و گردن

در چندین سال گذشته شاهد پیشرفت در نابودی سلول سرطانی اسفنجی سر و گردن بوده ایم. اما با این حال، این سرطان همچنان در جایگاه ششم قرار گرفته و جان انسان های زیادی را می گیرد.

اصلی ترین فاکتور خطرناک محیطی در ابتلا به این بیماری، مصرف دخانیات است. اما مصرف مشروبات الکلی و تست مثبت ویروس اچ پی وی انسانی نیز خطر ابتلا به این بیماری را بیشتر می کنند.

به گفته نویسنده مشترک این مطالعه به نام آنتونیو ال آملیو، “امیدواریم این یافته ها به عنوان دستورالعمل استاندارد در پیشگیری از ابتلا و مدیریت سرطان سلول سنگفرشی سر و گردن مشخص شود.”