هر ساله حدود 600 میلیون نفر در زندگی خود نوعی از مشکلات لثه را تجربه می کنند. اما خبر خوب این است که بسیاری از این موارد را می توان در خانه درمان کرد. جالب است بدانید که خونریزی لثه اولین علامت بیماری های لثه مانند ورم لثه و «پریودنتیت» شدیدتر است. در این مقاله از سایت دکتر چک قصد داریم تا روش هایی برای درمان خونریزی لثه را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید…

روش های درمان خونریزی لثه ها در خانه

در این قسمت روش هایی برای درمان مشکلات و خونریزی لثه را میخوانید :

1. از گاز استریل استفاده کنید

دقیقاً مانند هر خونریزی دیگری که در بدنتان اتفاق می افتد، نگه داشتن یک تکه گاز استریل در برابر ناحیه ای که خونریزی دارد باعث متوقف شدن خونریزی خواهد شد. اما اگر دائما خونریزی لثه را تجربه می کنید باید به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

2. برای کاهش ورم از یک کمپرس سرد و برای تسکین درد از کمپرس گرم استفاده کنید

یک کمپرس سرد یا حتی یک مکعب یخ را در برابر لثه های متورم و دارای خونریزی خود نگه دارید تا فوراً خونریزی متوقف شود. اگر خون شما حتی پس از 10 دقیقه پس از استفاده از کمپرس یا یخ، بند نیامد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برای تسکین درد نیز می توانید بعداً از یک کمپرس گرم استفاده کنید. اما فقط پس از از بین رفتن التهاب آن را بر روی لثه تان بگذارید.

3. از دهان شویه نمکی استفاده کنید

دهان شویه نمکی یکی از بهترین روش های درمان خونریزی لثه هاست. یک قاشق غذاخوری نمک دریایی را به یک فنجان آب ولرم اضافه کنید. هم بزنید تا نمک حل شود. حدود 30 ثانیه بعد یک جرعه از آن را در دهان خود غرغره و بعد آن را تف کنید. این کار را 4-5 بار ، دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار قبل از خواب انجام دهید. آب شور تورم در لثه ها را کاهش می دهد و در جلوگیری از خونریزی لثه کمک می کند. همچنین به طور موقت باعث ایجاد یک محیط قلیایی در داخل دهان شده و در نتیجه فعالیت باکتری ها را دشوار می کند. با این کار هم لثه های سالم تری خواهید داشت و هم بهداشت دهانتان تأمین می شود.

4. شستن دهان با آب را امتحان کنید

می توانید شستشوی دهان را با  وسیله ای به نام «جت های آب »امتحان کنید. از این وسیله برای تمیز کردن لثه ها استفاده می شود. برای اثربخشی بهتر می توانید دهان شویه ضد باکتریایی را نیز به آن اضافه کنید. تمیز کردن لثه ها احتمال ابتلا به عفونت را که می تواند باعث خونریزی لثه شود، کاهش می‌دهد.

5. از دهان شویه بدون الکل استفاده کنید

استفاده از دهان شویه یک راه عالی برای از بین بردن التهاب و خونریزی لثه است و باکتری های دهان را از بین می برد. در هر صورت بهتر است از نوع غیر الکلی آن استفاده کنید.

6. از چای کیسه‌ای استفاده کنید

برای درمان خونریزی لثه هایتان میتوانید از چای کیسه ای هم استفاده کنید . یک چای کیسه‌ای را در آب جوش بیندازید. بعد از 2 دقیقه آن را  بردارید و بگذارید خنک شود. حالا چای کیسه‌ای را روی ناحیه آسیب دیده لثه های خود بمالید و بگذارید 5 دقیقه بماند. چای حاوی «اسید تانیک» است که می تواند به تسکین عفونت لثه شما کمک کند.

درمان خونریزی لثه ها

7. سبزیجات ترد بخورید

خوردن سبزیجات ترد مانند کرفس و هویج ،بین وعده های غذایی به از بین بردن باقی مانده مواد غذایی از  لای دندانتان کمک کرده و به این ترتیب از بروز بیماری های لثه جلوگیری می کند. مصرف این مواد همچنین به تولید بزاق دهان کمک می کند که این امر موجب تمیزتر شدن دهانتان می شود. همچنین به دلیل اینکه این سبزیجات مقادیر کمی قند و کربوهیدرات دارند، از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کنند و آسیبی به دندان هایتان نمی زنند.

8. سبزیجات برگ دار بیشتر مصرف کنید

کمبود ویتامین K می تواند باعث دیرتر لخته شدن خون شود و همین دلیل می تواند یکی از دلایل متوقف نشدن خونریزی لثه شما باشد. سبزیجات برگ دار سبز مانند اسفناج، کلم و کاهو منبع عالی ویتامین K هستند. آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن سالم تری داشته باشید.

9. چای کیسه‌ای بابونه را در دهان خود بچرخانید

یک فنجان آب را جوش آورده و یک عدد چای کیسه‌ای بابونه را در آن قرار دهید. بگذارید 5 دقیقه درون آب جوش بماند. حالا بگذارید چای خنک شود. پس از خنک شدن، چای را کمی در دهان خود بچرخانید و بنوشید. بابونه خاصیت ضد التهابی و آرامش بخش دارد. چای بابونه همچنین اسید معده را کمتر می کند و  باعث تسکین درد زخم ها می‌شود.

10. از عسل استفاده کنید

دهان خود را با آب ولرم بشویید و از عسل استفاده کنید و آن را هر روز 10 دقیقه روی لثه خود ماساژ دهید. عسل به دلیل داشتن ماده ای بنام موم دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده است؛ اما به یاد داشته باشید که عسل را فقط روی لثه ها ( نه دندان های خود) بمالید، به خصوص اگر در دندان هایتان حفره و کرم خوردگی دارید زیرا همین می تواند باعث ایجاد درد شود.

آیا از خونریزی لثه رنج می برید؟ آیا فکر می کنید این خونریزی ها به دلیل  استفاده از مسواک سفت بوده یا ناشی از عفونت و یا لثه های ملتهب بوده اند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید…


مطالب مرتبط :

بیماری ام اس (MS) و جدیدترین روش های درمان آن
آیا وزوز گوش درمان می شود ؟ انواع صدا ها در گوش و جدیدترین روش های درمان
عفونت واژن چیست؟ اصلی ترین علت، تشخیص زودهنگام و درمان سریع

 

منبع