ویروس اچ پی وی (hpv) چیست؟HPV  یک عفونت شایع مقاربتی است که معمولا علامتی از خود بروز نمی‌دهد اما گاهی اوقات باعث بیماری جدی‌تری می‌شود. بیماری‌هایی مانند سرطان واژن، مقعد، سرطان گلو و لوزه‌ها از اچ‌پی‌وی ناشی می‌شوند. این ویروس از طریق تماس نزدیک با پوست ناحیه تناسلی پخش می‌شود و می‌تواند هم مردان و هم زنان را مبتلا کند. اما بسیاری از افراد، به دلیل نداشتن علائم حتی متوجه آن نیز نمی‌شوند و در برخی موارد خود‌به‌خود برطرف خواهد شد. زمانی خطر این ویروس بیشتر می‌‌شود که در بدن به صورت طولانی مدت حتی تا چندین سال می‌ماند و احتمال ابتلای فرد به سرطان را بالا می‌برد.

نشانه های HPV چیست و چگونه آن را تشخیص می دهند؟

ایجاد زگیل تناسلی یکی از بارزترین نشانه های HPV در بدن است اما در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن، عفونت را قبل از ایجاد زگیل شکست می‌دهد. تست اچ پی وی با استفاده از روش‌های مختلف می‌تواند مشخص کند که آیا فرد آلوده به اچ پی وی است یا خیر.

مجموعه آسان تست با بهره‌مندی از کادر مجرب و حرفه‌ای، انجام تست hpv را با دقت بالا در منزل برایتان انجام می‌دهد و با استفاده از مجهزترین دستگاه‌های آزمایشگاهی جواب تست را سریع، به موقع و به صورت آنلاین برایتان ارسال می‌کند. جهت مشاوره، هماهنگی و درخواست آزمایش در منزل به سایت آسان تست به آدرس www.asantest.com مراجعه کنید.

نشانه‌های زگیل تناسلی چگونه است؟

نشانه‌های زگیل تناسلی چگونه است؟

HPV معمولا به غیر از زگیل‌های اطراف ناحیه تناسلی، علائم قابل مشاهده‌ای ندارد. این زگیل‌ها در زنان در داخل یا خارج واژن و نیز در دهانه رحم یا اطراف مقعد ایجاد می‌شوند. در حالی که در مردان ممکن است در نوک آلت تناسلی، روی آن یا روی بیضه و اطراف مقعد دیده شوند. همچنین در فردی که رابطه دهانی با فرد آلوده داشته است، زگیل‌ها ممکن است روی دهان یا گلوی فرد ظاهر شوند.

چه عواملی ریسک ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می‌دهند؟

افراد تحت شرایط خاصی بیشتر در معرض خطر ابتلا به اچ‌پی‌وی و زگیل تناسلی خواهند بود:

  • داشتن روابط جنسی متعدد و محافظت نشده با چندین شریک جنسی
  • داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر
  • رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی‌دانید
  • برقراری روابط جنسی در سنین پایین
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف یا استفاده از داروهای پیوند عضو

آیا اچ پی وی خطرناک است؟

برخی از انواع بیماری اچ پی وی پرخطر و دارای ریسک بالا در ایجاد سرطان هستند. زمانی که یک نوع پرخطر بیماری HPV سلول ها را آلوده می‌کند، نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر را تغییر می‌دهد و باعث تکثیر غیرطبیعی‌شان می‌شود. معمولا سیستم ایمنی از این تغییر آگاه شده و آن را تنظیم می‌کند. با این حال اگر چنین سلول‌های غیرطبیعی دربدن باقی بمانند می‌توانند به تغییرات و تکثیرغیرطبیعی خود ادامه دهند و تبدیل به سلول‌‌های پیش سرطانی شوند. به خصوص در افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف است، بدن‌شان توانایی مقابله با ویروس را ندارد و در معرض خطر بیشتری قرار خواهند گرفت.

آیا درمان زگیل تناسلی در مردان با درمان آن در زنان متفاوت است؟

آیا درمان زگیل تناسلی در مردان با درمان آن در زنان متفاوت است؟

درمان زگیل تناسلی در مردان با زنان تفاوتی ندارد و برای هر دو گروه از طریق استعمال دارو و کرم برای موارد خفیف تا جراحی با لیزر و غیره برای موارد جدی تر انجام می‌شود. اما با توجه به اینکه ویروس HPV در بدن زنان ممکن است مدت بیشتری باقی بماند، خطر ابتلا به سرطان در آن‌ها بیشتر است. بنابراین درمان زگیل تناسلی در زنان بیشتر حائز اهمیت است. همچنین با در نظر گرفتن روند بارداری و مراقبت‌های ویژه این دوران، بانوان باید به انجام چکاپ‌های سالیانه خود اهمیت بیشتری بدهند تا در صورت وجود مشکل زودتر بتوانند برای بهبود سلامتی خود اقدامات لازم را انجام دهند.

درمان HPV در بارداری

نحوه درمان HPV در زنان باردار متفاوت است. زنانی مبتلا به اچ پی وی ممکن است نگران باشند که این ویروس ممکن است به جنین آن‌ها آسیبی برساند. در بسیاری از موارد ابتلای مادران به HPV، این ویروس به جنین در حال رشد منتقل نشده است. با این حال موارد نادری نیز وجود داشته است که زگیل تناسلی حاصل از اچ پی وی به جنین منتقل شده و او را دچار زگیل در ناحیه گلو و دهان کرده است. در چنین شرایطی برای جلوگیری از انسداد راه تنفس جنین، زگیل‌ها با استفاده از جراحی برداشته می‌شوند. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، قبل از شروع درمان HPV که می‌تواند بر بارداری شما تاثیر بگذارد، به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا درمان HPV در بارداری می‌تواند بر روی مادر و جنین تاثیراتی بگذارد، بنابراین ممکن است در صورت تشخیص پزشک، لازم باشد که درمان را تا بعد از دوره زایمان خود به تعویق بیندازید.

برای درمان HPV به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان HPV به چه دکتری مراجعه کنیم؟

هنگام مراجعه جهت درمان، پزشک می‌تواند علائم اچ پی وی از جمله زگیل‌های تناسلی را به روش‌های مختلفی مانند لیزر از بین ببرد. درمان معمولا ادامه می‌‌یابد تا زمانی که پزشک مطمئن شود که علائم HPV شما دیگر ادامه نمی‌یابد. زیرا در صورتی که نشانه‌های اچ پی وی ادامه پیدا کنند ممکن است نیاز به تغییراتی در روند درمان باشد. اگر به دنبال دکتر برای درمان HPV هستید بهترین گزینه می‌تواند شامل متخصص اورولوژیست، زنان و زایمان یا پوست باشد. هزینه درمان HPV نیز بستگی به نوع درمان و وضعیت پیشروی اچ‌پی‌وی در بیمار دارد.

چگونه از ابتلا به HPV جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای پیش‌گیری از ابتلا به اچ‌پی‌وی تزریق واکسن آن است که از ابتدا بتوانیم از ابتلا به آن جلوگیری کنیم. بهتر است همسر خود را نیز تشویق به تزریق واکسن کنید. دقت شود که در هنگام برقراری رابطه جنسی بهتر است از کاندوم استفاده شود که بتوان تا حد امکان از انتقال اچ پی وی جلوگیری کرد.

سن تزریق واکسن  HPV

تزریق واکسن HPV در سنین نوجوانی، قبل از آغاز فعالیت جنسی فرد و قرار گرفتن او در معرض اچ پی وی بیشترین تاثیر را دارد. طبق نظر آکامی اطفال آمریکا، دختران و پسران 11 تا 12 ساله، باید در دو نوبت با فاصله 6 تا 12 ماه اقدام به تزریق واکسن نمایند. البته تزریق واکسن از سن 9 سالگی نیز ممنوعیتی ندارد. جوانانی تا سنین 26 سال نیز که قبلا واکسن دریافت نکرده اند می‌توانند به تشخیص پزشک تا سه دوز واکسن اچ پی وی را دریافت کنند.

چنانچه در سنین بالاتر واکسن بزنید کارایی و اثر آن کمتر خواهد بود، زیرا ممکن است قبلا در معرض HPV قرار گرفته باشید و واکنش ایمنی بدن شما به واکسن اچ پی وی قوی نباشد. بااین حال، باز هم تزریق واکسن شما را در مقابل سویه های پرخطر HPV که پیش‌تر در معرض آن قرار نگرفته اید، محافظت می‌کند.