یکی از دغدغه‌های اصلی دندانپزشکی مراقبت بعد از پر كردن دندان با كامپوزيت است. زیرا کامپوزیت دندان، یکی از روش‌های رایج پر کردن دندان است که برای ترمیم سوراخ‌های ناشی از پوسیدگی دندان و جلوگیری از آسیب بیشتر استفاده می‌‎شود. از ظرفی کامپوزیت دندان علاوه بر کارایی در پرکردن برای زیبایی هم استفاده می‌شود که مراقبت های بعد کامپوزیت برای افرادی که طرح لبخند خود را اصلاح می‌کنند از اهمین ویژه‌ای برخوردار است زیرا این کار به بازیابی ظاهر و عملکرد طبیعی دندان نیز کمک می‌کند. اما آنچه که اهمیت دارد این است که مراقبت بعد از پر كردن دندان و خصوصا مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان شامل چه مواردی است. در این مقاله به بررسی این موارد می‌پردازیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

اصولا از مواد مختلفی مانند آمالگام‌های طلا و نقره، ماده سرامیکی پرسلن و رزین کامپوزیت برای پرکردن دندان‌ها استفاده می‌شود. کامپوزیت یک ماده سفیدرنگ است که از شیشه و ذرات پلاستیک ساخته شده است. این ماده ظاهری طبیعی به دندان‌های شما می‌دهد و دوام بالایی دارد. ساختار بتون ه‎ای شکل آن نیز کار را برای دندانپزشک آسان کرده است.

پرکردن دندان با کامپوزیت نیاز به مراقبت و نگهداری دارد تا محافظتی ‎که برای دندان های شما ایجاد می‌کند دوام بیشتری داشته باشد همانطور که در بالا اشاره شد کامپوزیت دندان علاوه بر اصلاح ساختار دندان و پر کردن، در خدمات زیبایی دندان نیز کاربرد دارد. در ادامه به نکاتی در زمینه مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان اشاره خواهیم کرد.

مزایای پرکردن دندان با کامپوزیت چیست؟

قبل از اشاره به مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان، بهتر است با فواید استفاده از کامپوزیت در مقایسه با سایر مواد پرکننده آشنا شوید. مواردی چون:

  • برخلاف آمالگام که از فلز ساخته شده‌ است و ظاهری متفاوت با دندان طبیعی دارد، کامپوزیت رنگ و ساختاری مشابه با دندان دارد. این امر باعث شده است که در زمان ترمیم تغییر رنگ و لکه‌‎های دندان، شکستگی یا ترک‎خوردگی دندان، پوسیدگی دندان و سوراخ‌های بین دندان‌های مجاور به محبوب‌ترین گزینه تبدیل شود.
  • کامپوزیت برخلاف آمالگام فاقد جیوه است. به‎همین‎دلیل، پرکردن دندان با این ماده روشی کم تهاجمی محسوب می‌شود.
  • کامپوزیت نه تنها می‌تواند حفره دندان را پر کند بلکه به افزایش مقاومت دندان نیز کمک می‌کند. این مساله در پیشگیری از بروز مشکلات بعدی مانند شکافتن یا شکستن دندان تراشیده‌ ‎شده واقعا موثر است.
  • برخلاف آمالگام، از ماده کامپوزیت برای بازسازی دندان‌های جلویی و بهبود ظاهر لبخند نیز استفاده می‌شود. البته در مورد دندان‌های جلویی، توجه به نکات مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اگرچه در صورت تخریب بخش پرشده دندان با کامپوزیت، می‌توان به‌راحتی در طی یک جلسه آن را ترمیم کرد اما توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت دندان‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌های خود به اصول مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان توجه کنید.

مزایای کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند چیست؟

کامپوزیت دندان یکی از ونیرهایی است که امروزه برای اصلاح طرح لبخند استفاده می‌کنند. کامپوزیت دندان‌ علاوه بر اینکه بدرنگی و نواقص دندان را اصلاح می‌کند باعث زیبایی لبخند شما نیز می‌شود. استفاده از کامپوزیت با توجه به قیمت مناسبی که دارد مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است اما باید مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان را به خوبی بدانید تا عمر آن‌ها افزایش یابد.

نحوه مراقبت بعد از پركردن دندان با كامپوزيت

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که پرکردن دندان با کامپوزیت چقدر دوام می‌آورد؟ تجربه نشان داده است که بسته به نحوه مراقبت بعد از پرکردن با مواد سفید، می‌‎تواند بیش از پنج سال دوام بیاورد. از اصول مراقبت‌های کوتاه مدت و بلند مدت بعد از کامپوزیت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·      مراقبت کوتاه مدت بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت کوتاه مدت بعد از کامپوزیت شامل موارد زیر است:

  1. مراقبت در مصرف مواد خوراکی تا رفع بی حسی

تا قبل از رفع بی‌حسی بهتر است در مصرف خوراکی‌های سفت احتیاط کنید زیرا ممکن است به  دلیل احساس نکردن باعث ایجاد فشار به کامپوزیت شود. بنابرای تا زمان رفع بی‌حسی از غذاهای نرم و سرد استفاده کنید.

  1. اصلاح ایرادهای کامپوزیت

در صورت احساس تیزی و یا قرار نگرفتن دندان‌ها روی هم که ناشی از تراش نامناسب کامپوزیت است، به دندانپزشک مراجعه کنید تا ایرادات آن را اصلاح کند.

  1. مصرف نکردن غذاهای رنگی

بعد از انجام کامپوزیت دندان، تا 24 ساعت از خوردن غذاها و نوشیدنی های رنگی خودداری کنید، تا رنگ آن تغییر نکند..

  1. حفظ بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان بعد از کامپوزیت ضروری است چون آن‌ها مانند دندان‌های اصلی نیاز به مراقبت دارند. مسواک کردن و نخ دندان کشیدن از اهمیت بالایی برای حفظ سلامت کامپوزیت برخوردار است.

·      مراقبت بلند مدت بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت‌های بلند مدت بعد از کامپوزیت دندان به صورت زیر است:

  1. بهتر است بلافاصله بعد از پرکردن دندان هیچ غذایی مصرف نکنید

به‌دلیل بی‌حسی موضعی، ممکن است لب‌ها و زبان شما تا چند ساعت پس از جلسه دندانپزشکی بی‌حس باقی بمانند. پس برای جلوگیری از گازگرفتن یا سوختن بافت نرم دهان در تماس با غذاهای گرم، بهتر است تا چند ساعت چیزی مصرف نکنید.

قابل ذکر است که غذاهای گرم یا سرد باعث انبساط یا جمع شدن مواد پرکننده می‌‎شوند. در نتیجه می‌توانند بر استحکام مواد تأثیر بگذارند و باعث ایجاد حاشیه‌‎های نامناسب در محل مورد نظر شوند.

  1. از خوردن غذاهای سفت و چسبناک خودداری کنید

در ادامه مراقبت بعد از پر كردن دندان با كامپوزيت باید بدانید که زمانی‌که آب‎نبات، آجیل، ژله یا سایر غذاهای سفت و چسبناک را گاز می‌زنید، فشار زیادی به دندان‌های خود وارد می‌کنید. این غذاهای سفت می‌توانند به نواحی پرشده دندان آسیب بزنند و حتی باعث شکسته‌شدن کامپوزیت شوند. علاوه بر این، غذاهای شیرین و چسبناک می‌توانند با پرکردن فضاهای خالی دندان پرشده باعث پوسیدگی آن شوند. بنابراین، برای مراقبت بعد از پركردن دندان لازم است که رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.

نحوه مراقبت بعد از پركردن دندان با كامپوزيت

  1. از مصرف نوشیدنیها و مواد غذایی موثر در لکه‌دارشدن کامپوزیت خودداری کنید

یکی از مواردی که باید به صورت جدی در مراقبت بعد از پر كردن دندان با کامپوزیت رعایت کنید این است که، کامپوزیت اگرچه ظاهر طبیعی به دندان شما می‌‎دهد اما در برابر لکه دارشدن آسیب‌پذیر است. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که در زمان مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان مصرف چای، قهوه، نوشابه، شاه‌توت و چغندر را به حداقل برسانید.

  1. به صورت منظم از مسواک و نخ دندان استفاده کنید

ازآنجایی‌که ماده کامپوزیت به سرعت خشک می‌شود، مسواک زدن دندان‎ پس از پرکردن با آن مشکلی نخواهد داشت. سعی کنید دندان‌های خود را دو بار در روز با استفاده از یک مسواک نرم مسواک بزنید و هر شب قبل از خواب از نخ دندان استفاده کنید. هنگام نخ ‎دندانن کشیدن دندانی که به‌تازگی پر شده است، باید مراقب باشید تا ماده پرکننده خارج نشود. بنابراین فراموش نکنید که رعایت بهداشت دهان و دندان یک راه برای مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان است.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

  1. هنگام گازگرفتن و جویدن مراقب باشید

اگر به‌‎تازگی دندان خود را پر کرد‌‎اید، برای جلوگیری از درد فک سعی کنید با آن غذا را نجوید. در زمانی‌که غذا می‌خورید، حتما دهان خود را ببندید تا از ورود هوای سرد به دهان جلوگیری کنید که می‌تواند باعث حساس شدن دندان‌های پرشده شود.

یادتان نرود که به مدت 2 تا 3 روز باید از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم اجتناب کنید. توجه به این نکات اولیه مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان می‌تواند شما را از مراجعه مداوم به دندانپزشکی خلاص کند.

  1. از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید

یکی از اصول مهم مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان این است که از قرقره ‎کردن دهان با دهانشویه حاوی الکل خودداری کنید، زیرا می‌تواند کامپوزیت را لکه‌دارکرده و به سرعت آن را از تخریب کند. حتما از دهانشویه بدون الکل و خمیردندان حاوی فلوراید برای بهبود سلامت دهان ‎و دندان و تقویت مینای دندان خود استفاده کنید.

  1. دندان قروچه نکنید

اگر عادت به فشردن و ساییدن دندان‌های خود به‌خصوص در شب دارید، ممکن است این مساله به نواحی پرشده دندان‌های شما آسیب برساند. اصولا مواد پرکننده به اعمال فشار حساس هستند و ممکن است ترک بخورند. از دندانپزشک خود بپرسید که آیا محافظ دهان می‌تواند به جلوگیری از دندان قروچه شما کمک کند یا خیر.

هنگامی‌که متوجه هرگونه مشکلی در محل پرشدن دندان با کامپوزیت شدید، سریعا برای ترمیم به دندانپزشک مراجعه کنید. در زمان ویزیت، راهنمایی‌های ارائه‌شده در زمینه مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان می‎‌تواند احتمال بروز مشکلات را به حداقل برساند.

بنابراین، توجه به مراقبت‌هاي بعد از پركردن دندان با کامپوزیت کمک می‌کند تا برای مدت بیشتری از زیبایی لبخند خود لذت ببرید. زیرا کامپوزیت دندان یک روش محبوب برای پر کردن دندان‌های پوسیده و آسیب دیده است. پس با رعایت موارد مراقبت بعد از پر كردن دندان با کامپوزیت طول عمر کامپوزیت دندان‌هایتان را افزایش دهید.

منبع: شبکه دندانپزشکی میخک (https://mikhakdental.com/ )