دغدغه تمام مردم دنیا راهی برای دستیابی به سفید کردن دندان هایشان است و سالانه چندین میلیارد هزینه صرف این راه ها و خرید محصولات خانگی برای سفید کردن دندان در خانه می کنند.

وقتی که صحبت از سفید کردن دندان ها به میان می آید، مسلما محصولات بسیاری هستند که با تهیه آن ها می توانید دندان های تان را سفید کنید. با وجود این، باید به این نکته اشاره کنیم که در تهیه بیشتر محصولاتی که در بازار وجود دارد، از مواد شیمیایی استفاده شده است که باعث نگرانی بسیاری از افراد می شود.

اگر در عین حال به فکر سفید کردن دندان هایتان هستید؛ اما نمی خواهید که از مواد شیمیایی استفاده کنید، در این مقاله از سایت دکتر چک درباره روش های خانگی سفید کردن دندان اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار می دهیم و به گزینه های بسیاری اشاره می کنیم که برای سفید کردن دندان ها موثر و بی خطر هستند.

علت اصلی زرد شدن دندان ها چیست؟

عوامل متعددی هستند که در تیره شدن و از بین رفتن سفیدی و براقی دندان ها نقش دارند. با خوردن برخی از خوراکی ها، مینای دندان، که لایه خارجی دندان ها را تشکیل می دهد، لکه دار می شود. علاوه بر این، زمانی که پلاک ها بر روی دندان تجمع می کنند، دندان ها زرد رنگ می شوند.

با استفاده از روش های خانگی و مراقبت های مناسب می توانید این نوع از تیرگی و زرد شدن دندان ها را برطرف کنید.

البته گاهی اوقات دلیل زرد رنگ شدن دندان ها، از بین رفتن و فرسوده شدن مینای سخت دندان است که عاج دندان را آشکار می کند. عاج دندان که خود به طور طبیعی زرد رنگ است، نوعی بافت استخوانی است که در زیر مینای دندان قرار دارد.

7 روش ساده برای سفید کردن دندان در خانه

شاید از خودتان بپرسید که چگونه زردی دندان را از بین ببریم ؟ آیا می شود ؟ بله ! با این 7 روش میتوانید در خانه دندان هایتان را سفید کرده و مثل الماس برق بیاندازید :

1. چرخاندن روغن در میان دندان ها

روغن زدن دندان ها یک شیوه سنتی هندی است که در نتیجه آن، سلامت عمومی بدن بیشتر شده و تمام سموم از بدن خارج می شوند. برای انجام این روش باید مقداری روغن را دور تا دور دندان هایتان بچرخانید تا تمام باکتری هایی که ممکن است به پلاک تبدیل شده و دندان ها را زرد کند، از بین بروند. در عین حال التهاب و تورم لثه ها را هم کاهش می دهد.

حتما بخوانید : خشکی دهان در صبح و ۱۷ روش درمان برای خشکی گلو و دهان در خانه

اگر بخواهیم به عادت سنتی خود مردم هند نگاهی بیاندازیم، باید بگوییم که آن ها برای این کار از روغن آفتاب گردان یا کنجد استفاده می کردند؛ اما شما می توانید از هر روغنی استفاده کنید. تمام روغن ها برای سفید کردن دندان موثر هستند.

روغن نارگیل یکی از روغن هایی است که طرفداران زیادی دارد. مزه این روغن خوب است و فواید بسیاری برای سلامتی انسان دارد. فراموش نکنید که روغن نارگیل مقداری زیادی اسید لوریک دارد. این اسید می تواند التهاب را کم کرده و باکتری های مضر را نابود کند.

یکی از گونه های اولیه باکتری که در دهان باعث ایجاد پلاک و التهاب لثه ها می شود، باکتری استرپتوکوکوس موتانس است. در یکی از تحقیقات، در همین زمینه، مشخص شده است که روغن زدن دندان ها با روغن کنجد، در مدت یک هفته، تاثیر زیادی در کاهش تعداد استرپتوکوکوس موتانس ها در بزاق دهان دارد.

نحوه چرخاندن روغن در دهان:

1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل را در دهان تان بریزید و روغن را در تمام قسمت های دهان حرکت دهید. از آن جایی که روغن نارگیل در دمای اتاق منجمد می شود، باید آن را چند دقیقه روی شعله بگذارید تا به حالت مایع درآید. به مدت 15 تا 20 دقیقه این کار را ادامه دهید.

پس از این که کارتان تمام شد، روغن را داخل توالت یا سطل زباله بریزید؛ زیرا وقتی که روغن بماند، به حالت جامد برگشته و متراکم می شود.

خلاصه 

باید به مدت 15 تا 20 دقیقه، روغن نارگیل را در دهان بچرخانید تا تمام باکتری ها از بین بروند. چنانچه روزانه این کار را تکرار کنید، تعداد پلاک ها کم شده و دندان هایی درخشان خواهید داشت.

2. دندان هایتان را با جوش شیرین مسواک بزنید

جوش شیرین دارای خواصی است که به طور طبیعی باعث سفید شدن دندان ها می شود. به همین دلیل جوش شیرین ماده ای پر طرفدار در تهیه خمیر دندان های تجاری،محسوب می شود. این ماده نوعی پاک کننده ملایم است که به تمیز کردن هر گونه لکه بر روی سطح دندان ها کمک می کند.

علاوه بر این، جوش شیرین فضای محیط داخل دهان را قلیایی می کند و از این رو باکتری ها دیگر نمی توانند در این محیط رشد کنند.

پس از استفاده از این ماده نباید انتظار داشته باشید که یک شبه دندان هایتان سفید شوند؛ بلکه باید صبور باشید تا به مرور زمان تفاوت ایجاد شده را احساس کنید.

در یکی در تحقیقات مشخص شده است که خمیر دندان هایی که حاوی جوش شیرین هستند، در مقایسه با خمیر دندان های فاقد جوش شیرین، تاثیر زیادی در از بین بردن لکه های زرد از روی دندان، دارد. هر چقدر که مقدار جوش شیرین در خمیر دندان بیشتر باشد، شاهد تاثیرات بیشتری خواهید بود.

استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان

نحوه استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان در خانه :

برای استفاده از این روش، کافی است که تنها 1 قاشق چای خوری جوش شیرین را با 2 قاشق چای خوری آب مخلوط کرده و همراه با خمیر دندان، دندان هایتان را مسواک بزنید. چند مرتبه در هفته می توانید این کار را تکرار کنید.

خلاصه

مسواک زدن با خمیر دندان هایی که حاوی جوش شیرین و آب هستند باعث کم شدن تعداد باکتری های دهان شده و هر گونه لکه ای را از سطح دندان ها پاک می کند.

3. از هیدروژن پر اکسید استفاده کنید

هیدروژن پر اکسید نوعی عامل طبیعی برای سفید کردن دندان هاست که در نابودی باکتری های دهان هم موثر است.

افراد مختلف چندین سال است که از این ماده برای ضد عفونی کردن زخم هایشان استفاده می کنند؛ علت آن هم توانایی هیدروژن پر اکسید در از بین بردن باکتری هاست. هیدروژن پر اکسید ماده ای است که در تولید بیشتر خمیر دندان های تجاری و با غلظت بیشتر (نسبت به خمیر دندانی که در خانه تهیه می کنید)، استفاده می شود.

در یکی از مطالعات مشخص شده است که استفاده از خمیر دندان هایی که حاوی جوش شیرین و 1 درصد هیدروژن پر اکسید هستند، دندان های انسان را خیلی سفید می کنند.

در تحقیقات دیگر مشخص شده است که دو بار مسواک زدن در هفته با خمیر دندان های تجاری محتوی جوش شیرین و هیدروژن پر اکسید، در عرض 6 هفته ،62 درصد دندان ها سفید می شود.

البته فراموش نکنید که همچنان سوالاتی درباره بی خطر بودن این ماده مطرح می شود.

در حالی که غلظت کم این مواد بی خطر به نظر می رسد، غلظت بالا یا استفاده بیش از حد، می تواند منجر به التهاب لثه و حساسیت دندان ها شود. علاوه بر این، نگرانی مححقان از این است که دوزهای بالای این ماده، سرطان زا باشد؛ اما این مورد تا کنون ثابت نشده است.

یکی از راه هایی که به صورت محلول می توانید از هیدروژن پر اکسید استفاده کنید، دهان شوی قبل از مسواک زدن دندان هاست. باید از غلظت 1.5 یا 3 درصد استفاده می کنید تا هیچ گونه خطر جانبی شما را تهدید نکند.

غلظت بیشتر خمیر دندان های تجاری که در داروخانه ها، 3 درصد است. اما خودتان در خانه می توانید به راحتی این غلظت را به 1.5 درصد برسانید. کافی است به مقدار مساوی آب و هیدروژن پر اکسید را با هم مخلوط کنید.

یکی دیگر از راه هایی که برای استفاده از این ماده توصیه می شود، ترکیب کردن آن با جوش شیرین برای تهیه خمیر دندان است. 2 قاشق چای خوری هیدروژن پر اکسید را با 1 قاشق چای خوری جوش شیرین مخلوط کنید و با ترکیب حاصل، به آرامی دندان هایتان را مسواک بزنید.

حتما بخوانید : طرز تهیه خمیر دندان خانگی و حفظ سلامت خود ، سلامت دندان ها و لثه ها

بهتر است که تنها چندین مرتبه در هفته از خمیر دندان دست ساز خانگی استفاده کنید؛ زیرا استفاده بیش از حد می توان به مینای دندان آسیب برساند.

خلاصه

هیدروژن پر اکسید نوعی عامل طبیعی برای سفید کردن دندان هاست که می تواند باکتری های دهان را نابود کند. می توانید از این ماده به عنوان دهان شوی استفاده کرده یا این که آن را با جوش شیرین ترکیب کنید تا یک خمیر دندان سفید کننده در خانه تهیه کنید.

4. سفید کردن دندان ها با سرکه سیب

سالیان سال است که از سرکه سیب به عنوان ماده ای ضد عفونی کننده و پاک کننده طبیعی استفاده می شود.

استیک اسید که ماده اصلی و فعال در سرکه سیب است، باکتری های دهان را از بین می برد. از این رو، به دلیل خواص ضد باکتریایی، این سرکه برای تمیز کردن دهان و سفید کردن دندان ها موثر است.

در یکی از تحقیقاتی که بر روی دندان های گاو انجام شد، محققان به این نتیجه رسیده اند که سرکه سیب خواص سفید کنندگی موثر و قابل توجهی دارد. البته سرکه سیب باعث نرم کردن دندان ها هم می شود.

استیک اسید موجود در سرکه سیب می تواند مینای دندان را نابود کند. به همین دلیل، استفاده روزانه از سرکه سیب ممنوع است! همین طور باید تعداد دفعاتی  استفاده از این سرکه را هم کاهش داده تا از خطرات بعدی پیشگیری کنید. فراموش نکنید که بعد از استفاده از سرکه سیب باید دندان هایتان را به خوبی با آب بشویید.

خلاصه

سرکه سیب خواص ضد باکتریایی دارد که در سفید کردن دندان ها موثر است. با وجود این فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از این سرکه، باعث از بین رفتن مینای دندان می شود؛ پس تنها چندین مرتبه در هفته از این سرکه استفاده کنید تا شاهد خواص بی نظیر آن باشید.

چگونه زردی دندان را ازبین ببریم

5. میوه و سبزیجات بخورید

رژیم غذایی سرشار از میوه سبزیجات برای سلامت عمومی و همین طور دندان ها مفید است. از آن جایی که با میوه و سبزیجات نمی توان دندان ها را مسواک زد، جویدن میوه و سبزیجات خام و ترد، باعث از بین بردن پلاک های دندان می شوند.

برخی معتقدند که توت فرنگی و هلو دو میوه ای هستند که به سفید کردن دندان ها کمک می کنند.

توت فرنگی

می توانید توت فرنگی و جوش شیرین را با هم ترکیب کرده و به عنوان یک دستور العمل طبیعی از آن برای سفید کردن دندان در خانه استفاده کنید (سلبریتی ها این ترکیب را به شهرت رساندند).

طرفداران این روش ادعا می کنند که نوعی اسید به نام «مالیک اسید» در توت فرنگی وجود دارد که رنگ های موجود روی دندان ها را از بین می برد. در حالی که جوش شیرین هر گونه لکه ای را به کلی نابود می کند. البته باید به این مورد هم اشاره کنیم که اصول علمی کاملا این روش را اثبات نکرده است.

در حالی که توت فرنگی به ورقه ورقه شدن دندان ها کمک کرده و باعث سفید شدن شان می شود، اینطور به نظر می رسد که نمی تواند لکه های روی دندان را از بین ببرد.

در مطالعاتی که به تازگی به پایان رسیده، آشکار شده است که ترکیب توت فرنگی و جوش شیرین، در مقایسه با محصولات تجاری که مخصوص سفید کردن دندان هستند، تاثیر بسیار کمی بر تغییر رنگ دندان دارند.

اگر قصد دارید از این روش استفاده کنید، توصیه می کنیم دفعات استفاده در هفته را کمتر کنید.

برای استفاده از این روش، یک دانه توت فرنگی تازه را له کنید، آن را با جوش شیرین ترکیب کرده و دندان هایتان را با آن مسواک بزنید.

صرف نظر از مطالعاتی که نشان می دهند ترکیب توت فرنگی و جوش شیرین تاثیر بسیار کمی بر مینای دندان دارد، استفاده بیش از حد از این ترکیب منجر به آسیب دیدن بدن فرد می شود.

هلو

برخی ادعا می کنند که هلو ممکن است دندان ها را سفید کند.

محققان در یکی از تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که زمانی که برملین، (نوعی آنزیم موجود در هلو) در خمیر دندان وجود داشته باشد، در مقایسه با خمیر دندان های معمولی، اثر لکه بری بیشتری خواهد داشت.

با وجود این، هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد خوردن هلو تاثیری مشابه بر روی دندان ها دارد.

خلاصه

برخی از میوه ها خواصی دارند که به سفید کردن دندان ها کمک می کنند. بهتر است که سبزی و میوه های خام را میل کنید تا پلاک های دندان را از بین برده و دندان هایتان را درخشان کنید.

6. پیشگیری بهتر از درمان است؛ پس از بروز لکه ها جلوگیری کنید

در حالی که پس از بالا رفتن سن، دندان ها به طور طبیعی به رنگ زرد در می آیند، برخی موارد می توانند در جلوگیری از بروز لکه ها موثر باشند. در اینجا به این عوامل اشاره می کنیم:

مصرف خوراکی و نوشیدنی های رنگی را محدود کنید.

قهوه، چای، نوشابه و نوشیدنی های گازدار مشهور به لکه دار کردن دندان ها هستند.

منظورمان این نیست که به طور کلی از مصرف این خوراکی ها پرهیز کنید؛ بلکه منظورمان این است که تا جای ممکن از خوردن این ترکیب ها که با دندان در تماس هستند، جلوگیری کنید.

حتما بخوانید : دندان درد را با روغن گل میخک دست ساز خانگی، ساکت و آرام کنید!

در صورتی که برای تان امکان پذیر است، نوشیدنی هایی بنوشید که حاوی کاه بوده و از تماس مستقیم با دندان های تان جلوگیری کند. علاوه بر این، بهتر است که بعد از مصرف این خوراکی یا نوشیدنی ها، سریعا دندان های تان را مسواک بزنید تا تاثیر رنگ ها بر دندان ها را کاهش دهید.

فراموش نکنید که بهتر است سیگار کشیدن و مصرف تنباکو را ترک کنید؛ زیرا شدیدا باعث رنگ گرفتن دندان ها می شود.

مقدار شکر و قند مصرفی تان را محدود کنید

اگر دوست دارید که دندان هایی سفید و درخشان داشته باشید، میزان قند و شکر مصرفی تان را کمتر کنید.

زمانی که مقدار قند و شکر رژیم غذایی تان زیاد باشد، رشد باکتری های استرپتوکوکوس موتانس( نوعی باکتری اولیه که پلاک و التهاب لثه ایجاد می‌کند)، زیاد می شود.

پس از نوشیدن محصولات قندی، سریعا دندان هایتان را مسواک بزنید.

خوراکی های حاوی کلسیم مصرف کنید

گاهی اوقات از بین رفتن رنگ دندان ها در نتیجه از بین رفتن میناهای دندان و عاج های پایینی می شود؛ بنابراین، هر آنچه در تقویت مینای دندان تان مفید است، به سفید کردن آن ها کمک می کند.

مصرف خوراکی های حاوی کلسیم، مثل: شیر، پنیر و کلم بروکلی از دندان ها محافظت کرده و مانع از بین رفتن میناهای دندان می شوند.

خلاصه

رژیم غذایی غنی از کلسیم از دندان ها در برابر زرد شدن محافظت می کند. علاوه بر این، پس از هر بار غذا خوردن، سریعا دندان هایتان را مسواک بزنید تا از لکه دار شدن آن ها جلوگیری کنید.

7. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید

پس از بالا رفتن سن، دندان ها به طور طبیعی  زرد می شوند، اما ساخته شدن پلاک ها هم به خودی خود تاثیر گذار هستند.

زمانی که دندان ها را به طور مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید، تعداد باکتری های دهان کم شده و  پلاک ها ایجاد نمی کنند؛ در نهایت همواره دندان هایی سفید خواهید داشت.

خمیر دندان، لکه های دندان را از بین می برد و با نخ دندان کشیدن  باکتری هایی که منجر به تولید پلاک شده، نابود می شوند.

با تمیز کردن همیشگی دندان ها، به سلامت دندان هایتان کمک کرده و در عین حال دندان هایی سفید خواهید داشت.

بلیچینگ دندان در خانه

خلاصه

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه، چنانچه با مراجعه به کلینیک دندان پزشکی همراه باشد، پلاک های زرد رنگ در دندان، دیگر هیچ امکانی برای رشد و تکثیر نخواهند داشت.

سایر روش های سفید کردن دندان در خانه که هنوز اثبات نشده اند

روش های طبیعی متعدد دیگری برای سفید کردن دندان ها وجود دارد اما امروزه هیچ شواهد علمی مبنی بر بی خطر و موثر بودن آن ها وجود ندارد.

چندین مورد از روش هایی که امروزه ثابت نشده اند؛ شامل موارد زیر می باشد:

  • زغال چوب فعال: مسواک زدن با پودر زغال چوب فعال، باعث از بین رفتن سموم دهان و همین طور لکه های روی دندان ها می شود.
  • کائولینیت: مدعیان این روش معتقدند که مسواک زدن با کائولینیت در از بین بردن لکه های دندان موثر است.
  • پوست میوه:برخی از مردم باور دارند که کشیدن پوست لیمو، پرتقال یا موز بر روی دندان ها باعث سفید شدن آن ها می شود.

افرادی که طرفدار این روش ها هستند، ادعا می کنند که این روش ها دندان ها را بسیار سفید می کنند؛ اما ادعای آن ها هیچ پایه علمی ندارد یعنی عوارض جانبی این روش ها هنوز بررسی نشده و به اثبات نرسیده است.

خلاصه

این احتمال وجود دارد که زغال چوب فعال، کائولینیت و پوست میوه به سفید شدن دندان ها کمک کنند اما تا کنون هیچ مطالعاتی در خصوص بی خطر بودن یا موثر بودن آن ها انجام نشده است.

حتما بخوانید : درمان خانگی آبسه دندان و عفونت با ۱۰ خوراکی موجود در خانه
سخن آخر

روش های زیادی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد. این روش ها به آرامی و با گذشت زمان لکه های سطح دندان را از بین می برند.

با وجود این، بیشتر دندان پزشکان روش هایی را برای سفید کردن دندان ها پیشنهاد می کنند که کارایی و اثر بخشی شان از روش های طبیعی بیشتر است. این روش ها شامل روش هایی موثر برای سفید کردن دندان هستند که تاثیر بیشتری بر روی سفید کردن دندان دارد. فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از هر گونه محصول سفید کننده دندان، به آن ها آسیب می زند!

بهتر است که همیشه با دندان پزشک مشورت کنید تا بهترین روش با بیشترین کارایی را به شما معرفی کند.

در این مقاله از سایت دکتر چک سعی کردیم تا به راهکارهایی خانگی برای سفید کردن دندان ها اشاره کنیم؛ البته روش های تایید نشده دیگری هم برای این کار وجود دارد.

 

منبع : healthline