یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که اگر نوزادان مقدار زیادی ماهی و سبزیجات مصرف کنند و در عین حال، اجازه مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین هم را نداشته باشند، احتمال ابتلا به بیماری التهاب روده در دوران نوجوانی در آن ها بسیار کم می شود. رژیم غذایی نوزاد، تاثیر بسزایی در کاهش ریسک ابتلا به بیماری التهاب روده دارد.

کودکان نوپا به بد خوراکی مشهور شده اند؛ اما اگر پدر و مادرها توجه زیادی به رژیم غذایی کودک داشته باشند، در بلند مدت حسابی به روده نوزادشان لطف کرده اند.

بیماری التهاب روده یک واژه عمومی بوده و شامل بیماری هایی مثل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می شود.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “این یافته ها مهر تاییدی بر فرضیات قبلی است؛ فرضیه هایی وجود داشت مبنی بر این که رژیم غذایی نوزاد نقش بسزایی در ریسک بروز بیماری التهاب روده در سال های پیش رو زندگی دارد. علت آن هم این است که رژیم غذایی باعث بروز تغییراتی در میکروبیوم روده می شود.”

رژیم غذایی نوزاد

رژیم غذایی نوزاد؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های مربوط به بیش از 81.000 کودک را بررسی کردند.

از پدر و مادر این کودکان خواسته شد تا به یک سری سوال درباره رژیم غذایی کودک شان جواب دهند. در سنین 12 تا 18 ماه و مجددا زمانی که نوزاد بین 30 تا 36 ماه داشت، پدر و مادرها باید به چند سوال جواب می دادند.

با استفاده از این داده ها و اندازه گیری میزان گوشت، ماهی، میوه، سبزیجات، لبنیات، شیرینی ها، اسنک ها و نوشیدنی های مصرفی، محققان کیفیت رژیم غذایی نوزادان را بررسی کردند.

در صورتی گفته می شد یک رژیم غذایی کیفیت بالاتری دارد که میزان میوه، سبزیجات و ماهی بیشتری داشت و مصرف گوشت، شیرینی، اسنک و نوشیدنی در آن کمتر بود.

سپس محققان به طور متوسط برای مدت 15 تا 21 سال کودکان را زیر نظر داشتند. هدف آن ها از انجام این مشاهدات، بررسی تاثیر رژیم غذایی بر ریسک ابتلا به بیماری التهاب روده بود.

یافته های مطالعه

آن ها پس از بررسی به سری یافته مهم رسیدند. در این بازه زمانی، 131 کودک به بیماری کرون مبتلا شدند. 97 نفر آن ها به کولیت و 79 نفر هم به انواع دسته بندی نشده بیماری التهاب روده مبتلا شده بودند. میانگین سن کودکان بیمار، 12 تا 17 سال بود.

کودکانی که در سن یک سالی یک رژیم غذایی با کیفیت متوسط و بالا داشتند، ریسک ابتلا به بیماری التهاب روده در دوران نوجوانی تا 25 درصد در آن ها کمتر شده بود. به گفته محققان، حتی بعد از در نظر گرفتن فاکتورهای دیگر، باز هم نتیجه تغییر نکرد.

به ویژه، مصرف زیاد ماهی در سن یک سالی برابر با کاهش 54 درصدی ریسک ابتلا به بیماری کولیت است.

از طرف مقابل، مصرف فراوان نوشیدنی های شیرین تا 42 درصد ریسک ابتلا به بیماری التهاب روده را زیاد می کند.

محققان در پایان اضافه می کنند که باید به نوجوانان یک رژیم غذایی پیشگیرانه داده شود؛ این رژیم غذایی شامل مقادیر بالای فیبر رژیمی است که به ویژه از طریق ماهی به بدن می رسد. از طرف مقابل، میزان مصرف نوشیدنی های شیرین و خوراکی های فراوری شده هم باید محدود شود.