یکی از رایج ترین سوالاتی که به طور مرتب از من پرسیده میشود این است که “اهمیت تعیین اهدف چیست؟” یا ” ایا واقعا تعیین کردن هدف لازم است؟”.
من شخصا میتوانم اهمیت آن را در زندگی حرفه ای ام تصدیق کنم، و به راحتی نمیتوانم از این واقعیت غافل شوم که تعیین هدف همیشه یکی از اولین قدم هایی بوده و خواهد بود که شما در راه یافتن شغل حقیقی و موفقیت بی نظیر خود برمیدارید.

به نقل از یکی دیگر از متخصصان این موضوع، بشر دوست و نویسنده تونی رابینز، “تعیین هدف اولین قدم در تبدیل نامعلوم به معلوم است”.
من این گفته را دوست دارم، شما چطور؟ فکر میکنم که اهمیتش را به خوبی توضیح میدهد، اما برای بررسی عمیق تر موضوع و توضیح بیشتر دلیل اینکه چرا شخصا معتقدم در هنگام تلاش برای رسیدن به موفقیت تعیین هدف از اهمیت بالایی برخوردار است، در اینجا شش دلیل اهمیت تعیین هدف را میخوانید.

1- اهداف شما را متمرکز میکنند

بدون هدف، تلاش هایتان می توانند نامربوط و غالبا گیج کننده باشند.
مثلا، یک هدف، پرواز یک مرغ مگس خوار را که نامنظم و سرگردان است را میگیرد و آن را بیشتر شبیه شاهینی که برای طعمه اش به سرعت پایین می آید، متمرکز میکند.
اهداف به شما این امکان را میدهند که با دقت فراوان روی کارهای روزانه متمرکز شوید، که باعث از بین بردن تلاش بیهوده و حرکت نابجا می شود.

تعیین هدف

2- اهداف به شما کمک میکنند پیشرفت را بسنجید

توانایی پیگیری پیشرفتتان در رسیدن به یک هدف فقط وقتی ممکن است که در قدم اول هدفی تعیین کنید.
قادر بودن به سنجیدن پیشرفت بسیار ارزشمند است و به شما در حفظ تمرکز، افتخار کردن به خود و بالا نگهداشتن انرژیتان کمک میکند. همچنین از ناامید شدنتان جلوگیری میکند.
بعضی اوقات، دلسرد شدن هنگام تلاش برای موفقیت راحت است، چرا که احساس نمیکنید به هدف نزدیک شده اید.
با این حال، وقتی که پیشرفت خود را حین تلاش برای هدفی خاص میسنجید، می توانید ببینید که اگرچه ممکن است به جایی که میخواستید برسید نرسیده اید، حرکات را در جهت درست انجام داده و بسیار بهتر از جایی هستید که شروع کردید.

3- اهداف به شما کمک میکنند انگیزه داشته باشید

وقتی هدف ندارید موکول کردن کار به فردا راحت است.
برای مثال، بیایید زندگی یک ورزشکار را در نظر بگیریم. اگر مجبور باشند برای مثلا ترکیب NFL به تناسب اندام برسند، بهتر است باور کنید که آن ها هر روز ورزش خواهند کرد، چه حالشان خوب باشد یا بد، چه درد داشته باشند یا نه، چه میخواهند یا نه، زیرا انها هدف دارند.
آنها مقصد مشخص دارند.
آرزوی انها برای رسیدن به هدفشان انها را در ورزشگاه نگه میدارد در حالی که احتمالا ترجیح میدادند ورزش نکنند.
تقریبا به همین روش، داشتن یک هدف باعث انگیزه شما میشود!

4- اهداف در غلبه بر به تعویق انداختن کار به شما کمک میکنند

به تعویق انداختن کار چیزیست که گاهی همه ما، از جمله خودم، با ان در جنگیم. اما وقتی در زندگی هدف تعیین میکنید، اهداف خاص برای رسیدن به چیزی که میخواهید، به شما کمک میکند که بفهمید به تعویق انداختن کار خطرناک است.
این کار هدر دادن زمان است. یک روز دیگر است که به سمت هدف حرکت نمیکنید.
دفعه دیگر که به عقب انداختن قدم بعدی به سوی هدف فکر میکنید، این جمله از پابلو پیکاسو را در نظر بگیرید و درباره ی موضع خود تجدید نظر کنید: “فقط چیزی را که حاضرید ناتمام بگذارید و بمیرید را به تعویق بیاندازید”.

5- به چیز های بیشتری میرسید

وقتی هدفی تعیین کنید و به آن برسید، طعم پیروزی را میچشید. و شما خواستار دوباره ی آن طعم خواهید بود.
این چه معنی میدهد؟ شما خود را به سمت پله ی بعدی نردبان سوق میدهید، خود را به چالش میکشید تا از سقف دیگری عبور کنید و به چیز های بیشتری دست میابید.
تلاش برای رسیدن به اهداف به شما کمک میکند به چیز های بیشتری از چیزی که فکر میکردید ممکن است برسید.

آموزش تعیین اهدف

6- اهداف به شما کمک میکنند انچه در زندگی میخواهید را تعیین کنید

عمل تعیین اهداف شما را وادار میکند تا به انچه واقعا از زندگی میخواهید بیاندیشید.
سطح موفقیتی که میخواهید به ان برسید چیست؟ سطح درامدی که میخواهید داشته باشید چقدر است؟ زندگی راحتی که میخواهید چگونه است؟ خانه رویاییتان چطور؟ برای رسیدن به رویاهایتان به چه مقدار درامد عاقلانه نیاز دارید؟
وقتی که هدف نهایی را تعیین کردید، خواسته هایتان را به هدف های قابل دسترس و قابل اندازه گیری تقسیم میکنید.
این اهداف شما را باانگیزه نگه میدارد، که کمک میکند تا از به تعویق انداختن کار اجتناب کنید و شما را بر رسیدن به رویاهایتان متمرکز نگه میدارد. بنابراین، این عمل تعیین هدف،رسیدن به آن و پیش افتادن از اهداف است که زندگی کردن بهترین زندگی را ممکن میسازد.


مطالب مرتبط :

5 نکته برای کسب درآمد بیشتر بصورت آنلاین
7 نکته برای کسب آرامش هنگام بروز اتفاقات غیر منتظره
با استفاده از آگاهی در لحظه زندگی کنید و نگرانی های خود را کاهش دهید

 

منبع : briantracy