یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که پیاده روی در طبیعت در مقایسه با مسیر شهری و روی آسفالت، باعث تقویت خارق العاده ذهن و مغز می شود

به گفته محققان، داده های به دست آمده از اسکن های مغزی نشان می دهد که پیاده روی در طبیعت منجر به روشن شدن قسمت هایی از مغز می شود که به کنترل اجرایی مرتبط هستند؛ به طبع آن، بر حافظه کاری، قدرت تصمیم گیری، توانایی حل مشکل و برنامه ریزی تاثیر مثبت می گذارد.

به گفته یکی از محققان این مطالعه، “برای انجام کارهای روزمره، استفاده زیادی از شبکه های اجرایی مغزمان می کنیم. این شبکه ها، رکن ضروری برای بهبود قدرت تفکر هستند.”

به گفته محققان، انسان یک نیاز غریزی و اولیه دارد و آن هم حضور در طبیعت است.

یکی دیگر از محققان در ادامه می گوید، “ایده ای به نام زیست گرایی یا زیست دوستی وجود دارد. بر اساس این ایده، در نتیجه تکامل صد هزار ساله ای که داشتیم، علاقه مان به طبیعت و موجودات زنده بیشتر شده است. و محیط شهری که در آن زندگی می کنیم هم به یک جنگل شهری با انبوهی از موبایل ها، خودروها، کامپیوتر و ترافیک سنگین تبدیل شده است؛ این محیط اصلا شباهتی به یک محیط سازنده و مفید ندارد.”

پیاده روی در طبیعت و تقویت مغز و ذهن؛ درباره مطالعه

محققان به منظور بررسی تاثیر پیاده روی در طبیعت بر مغز انسان، از 92 نفر خواستند در این مطالعه شرکت کنند.

محققان از شرکت کنندگان خواستند که 40 دقیقه در طبیعت پیاده روی کنند. البته بلافاصله قبل و بعد از پیاده روی هم از آن ها نوار مغزی گرفته شد.

محققان شرکت کنندگان را به دو دسته تقسیم کردند. محیط پیاده روی هر گروه متفاوت بود. از گروه اول خواسته شد تا در یک فضای سرسبز قدم بزنند. مسیر پیاده روی گروه دوم، محیط دانشگاه پزشکی و پارکینگ ها بود. مسافت هر دو مسیر، دو مایل بود.

پیاده روی در طبیعت و تقویت مغز و ذهن

یافته های مطالعه

به گفته یکی دیگر از محققان، “در حال حاضر هم می دانیم که ورزش و فعالیت بدنی برای افزایش تمرکز مزایای زیادی دارد. اما می خواهیم بدانیم که اگر مدت زمان پیاده روی هر دو گروه یکسان باشد، چه اثراتی بر مغز می گذارد.”

قبل از شروع پیاده روی، تمام شرکت کنندگان در یک تمرین ذهنی شرکت کردند که حسابی مغزشان را خسته می کرد. بعد از آن هم موظف به تکمیل تست برای ارزیابی میزان تمرکز بودند.

به گفته محققان، “ما از شرکت کنندگان خواستیم که قبل از شروع پیاده روی، یک تمرین ذهنی خیلی سخت انجام دهند. آن ها باید از 1.000 و با فاصله هفت عدد به عقب شمارش می کردند. این کار حسابی ذهن را خسته می کند. هر چقدر هم که نخبه ریاضی باشید، باز هم بعد از 10 دقیقه مغز حسابی خسته می شود.”

از شرکت کنندگان خواسته شد تا بعد از پیاده روی هم تست تمرکز را تکمیل کنند.

تمام بررسی ها نشان داد که پیاده روی در طبیعت و محیط سرسبز در مقایسه با محیط شهری، موجب بهبود کنترل اجرایی انسان می شود.