آیا به تازگی عمل کولونوسکوپی داده اید؟ شاید برایتان سوال باشد که بعد از کولونوسکوپی چی بخوریم و از چه چیز هایی باید دوری کنید. دراین مقاله از سایت دکتر چک به خوراکی و نوشیدنی هایی که باید بعد از انجام کولونوسکوپی مصرف شوند و آن هایی که مصرف آن ها ممنوع است، اشاره می شود.

بعد از کولونوسکوپی چی بخوریم؟

آب و نوشیدنی های حاوی الکترولیت

با توجه به این که برای انجام کولونوسکوپی باید از یک روز قبل آب نخورید، اکنون بدن تان با مشکل کم آبی مواجه شده است و همین مسئله دوره بهبودی را تا حدودی طولانی تر می کند. از نوشیدنی های حاوی الکترولیت برای بهبود وضعیت خود استفاده کنید.

خوراکی های موجود در رژیم غذایی برت (BRAT)

رژیم غذایی برت (موز، برنج، سس سیب و نان تست) یک روزی برای درمان ویروس های معده یا بهبود وضعیت بعد از مسمومیت غذایی توصیه می شد. با توجه به این که میزان فیبر، پروتئین و چربی موجود در این رژیم غذایی اندک است، امروزه بسیاری از متخصصین توصیه می کنند که باید تا 24 ساعت بعد از انجام کولونوسکوپی به عادت های غذایی همیشگی خودتان پایبند باشید. اما باید بگوییم که مصرف خوراکی های بی مزه به سیستم گوارشی بدن تان کمک می کند تا استراحت کرده و خود را بازسازی کند. حتما پیش از تبعیت از این رژیم غذایی از پزشک خود بپرسید که آیا این رژیم برای شما مناسب است یا نه.

سوپ یا آب قلم

مرغ، سبزیجات و آب قلم سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن برای بهبود و بازسازی است. علاوه بر این، با خوردن این خوراکی ها دیگر نیازی نیست که سیستم گوارش بیش از اندازه کار کند.

بعد از کولونوسکوپی چی نخوریم؟

خوراکی های چرب یا حاوی ادویه

حداقل برای یک یا دو روز بعد از انجام کولونوسکوپی نباید خوراکی های چرب یا حاوی ادویه بخورید.

نوشیدنی های حاوی کربونات

تا چندین ساعت بعد از انجام کولونوسکوپی نباید نوشیدنی های گازدار بخورید.

مشروبات الکلی

بعد از انجام کولونوسکوپی اجازه رانندگی ندارید زیرا داروهای مسکن به شما داده شده است. این داروها با مشروبات الکلی تداخل دارند. بنابراین، اول باید صبر کنید تا تاثیر داروهای مسکن و آرام کننده به طور کامل از بین رفته و سپس اگر می خواهید مشروبات الکلی مصرف کنید.