یبوست از بیماری‌های گوارشی است، که می‌تواند به صورت گاه به گاه یا مزمن به وجود آید. درمان یبوست تا حد زیادی، به رژیم غذایی افراد مربوط است. حال می‌خواهیم بدانیم، برای درمان یبوست چی بخوریم و اینکه خوردن چه نوع مواد غذایی، به پیشگیری از بروز یبوست کمک می‌کند؟

هر ماده غذایی، که به اندازه کافی فیبر محلول یا نامحلول داشته باشد، از بروز یبوست جلوگیری کرده و یا به درمان آن کمک می‌کند. در حالت کلی، فیبر از میکروبیوم حمایت می‌کند و فعالیت باکتری‌های سالم در دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. وجود فیبر کافی در مواد غذایی مانند انواع میوه، آجیل، سبزیجات و گیاهان برگدار، باعث افزایش حرکات روده شده و انقباضات عضلانی روده‌ها را هماهنگ می‌سازد. تمامی این موارد در مجموع، حالات ناخوشایند ناشی از یبوست را برطرف می‌سازند؛ در ادامه خواهیم دید که چی بخوریم تا یبوست نگیریم.

سیب؛ میوه ضد یبوست

یکی از مهم‌ترین ریز مغذی‌های موجود در سیب، فیبر است که به ازای هر ۲۰۰ گرم سیب، مقدار آن برابر با ۴.۸ گرم خواهد بود. همچنین، پکتین موجود در سیب، ماده‌ای است که تعداد دفعات مدفوع را افزایش داده، و به راحت‌تر شدن عمل دفع کمک می‌کند! پکتین کافی، برای افرادی که به یبوست مبتلا هستند، نیاز به مصرف ملین‌ها را به حداقل می‌رساند.

اگر بتوانید روزانه یک عدد سیب را به تنهایی، یا همراه با سالاد و غذاهای پخته مصرف کنید، می‌توانید به درمان یبوست خود کمک نمایید. بنابراین در پاسخ به این سوال که برای درمان یبوست چی بخوریم، باید گفت خوردن سیب، راحت‌ترین راه برای این مساله است.

سیب؛ میوه ضد یبوست

انجیر؛ بهترین داروی یبوست

به ازای نصف فنجان انجیر خشک، که وزنی معادل ۵۰ گرم دارد، حدود ۷.۳ فیبر به بدن می‌رسد! به همین دلیل، اگر بتوانید تعدادی انجیر خشک را در رژیم غذایی روزانه خود، به صورت میان وعده مصرف کنید، مشکلات روده بزرگ شما بعد از حدود ۱۶ هفته برطرف شده، و ناراحتی معده تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کند؛ این یعنی درمان یبوست شما نیز راحت‌تر خواهد شد!

با توجه به اینکه انجیر یک میان وعده خوشمزه و پرطرفدار است، بسیاری از پزشکان تغذیه، در پاسخ به اینکه برای درمان یبوست چی بخوریم، خوردن انجیر خشک را توصیه می‌کنند. این ماده غذایی را می‌توانید همراه با صبحانه یا در میان وعده مصرف کنید.

انجیر؛ بهترین داروی یبوست

مرکبات؛ میوه‌های پر فیبر ضد یبوست

میوه‌هایی مانند پرتقال و گریپ فروت، مقدار فراوانی فیبر دارند؛ به طوری که در هر ۱۵۴ گرم پرتقال، حدود ۳.۷ گرم فیبر وجود دارد، و به ازای هر 308 گرم گریپ فروت، 5 گرم فیبر به بدن می‌رسد! بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که برای درمان یبوست چی بخوریم، خوردن مرکبات برای درمان یبوست، یک راهکار فوق العاده خواهد بود!

نکته دیگر این است که پوست مرکبات، سرشار از پکتین است که تاثیر مستقیمی بر تسریع زمان انتقال به روده بزرگ دارد، و از این رو می‌تواند به کاهش عوارض ناشی از یبوست کمک کند! برای بهره‌مندی از خواص مرکبات در درمان یبوست، می‌توانید میوه‌های تازه را به صورت میان وعده یا همراه با صبحانه مصرف کنید.

اسفناج و انواع سبزیجات؛ منبع فیبر

لازم است بدانید که خوردن انواع سبزیجات، مانند اسفناج و کلم بروکلی، مقدار فراوانی فیبر، مواد معدنی و ویتامین را برای بدن تامین می‌کند. فیبر موجود در این نوع سبزیجات، به افزایش حرکات روده کمک کرده و دفع مدفوع را راحت‌تر می‌کند.

در هر ۱۸۰ گرم اسفناج پخته شده، مقدار ۴.۳ گرم فیبر وجود دارد، که برای درمان یبوست بسیار مفید است. همچنین اگر همراه با سالاد یا سوپ خود، مقداری اسفناج مصرف کنید، می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید.

خوردن کلم بروکلی، به صورت آب پز یا بخارپز، به همراه سوپ و خورشت، به شما کمک می‌کند تا یبوست خود را بهبود دهید؛ زیرا به ازای هر ۹۱ گرم کلم بروکلی، حدود 2.4 گرم فیبر دریافت خواهید کرد! با دانستن این موضوع، به راحتی پاسخ این سوال که برای درمان یبوست چی بخوریم را یافته‌اید!

بادام درختی؛ خوشمزه‌ترین داروی یبوست!

آجیل و دانه‌ها، به واسطه وجود فیبر فراوان، غذاهای سیر‌کننده و سرشار از فیبر هستند، که تاثیر مستقیمی بر درمان یبوست می‌گذارند! بر همین اساس، اغلب پزشکان تغذیه در پاسخ به اینکه برای درمان یبوست چی بخوریم، خوردن بادام درختی را به عنوان میان وعده توصیه می‌کنند.

در واقع، با مصرف ۲۳ عدد مغز بادام درختی، بدن حدود ۳.۵ گرم فیبر دریافت می‌کند، که این مقدار از فیبر موجود در انواع آجیل، از جمله گردو، بیشتر خواهد بود. به همین دلیل، مصرف بادام تازه، علاوه بر تامین مقدار فراوانی ریز مغذی‌ها و کلسیم، می‌تواند به درمان یبوست نیز کمک کند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که حتما از بادام تازه و با کیفیت، و ترجیحا خام، استفاده کنید. با مراجعه به فروشگاه اصل تبریز، می‌توانید بدون هیچ گونه نگرانی، خرید بادام درختی تازه خام یا بوداده را انجام داده و از خوردن آن لذت ببرید.

بادام درختی؛ خوشمزه‌ترین داروی یبوست!

انواع میوه خشک

علاوه بر میوه‌های تازه، مصرف میوه خشک نیز برای درمان یبوست، مفید است! انواع میوه خشک، در واقع میوه‌های تازه‌ای هستند، که رطوبت خود را از دست داده‌اند. به همین دلیل، تمامی مواد مغذی آن‌ها همراه با فیبر، در برش‌های میوه خشک باقی می‌مانند. بنابراین مصرف میوه خشک، برای کسانی که می‌پرسند برای درمان یبوست چی بخوریم، یک پاسخ عالی خواهد بود.

از انواع میوه خشک که خوردن آن‌ها می‌تواند برای درمان یبوست مفید باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیب خشک
  • کیوی خشک
  • موز خشک
  • مرکبات خشک شده از جمله پرتقال خشک
  • گلابی خشک شده

این نکته را در نظر داشته باشید، که برش‌های خشک شده میوه، املاح بیشتری نسبت به میوه تازه دارند. از این رو، باید در مصرف آن‌ها تعادل را رعایت کنید؛ در غیر این صورت، ممکن است تاثیر معکوس بر درمان یبوست داشته باشند!

نخود، لوبیا و عدس

حبوبات از مهم‌ترین گروه‌های غذایی هستند، که از نظر وجود مقدار فیبر، ارزش غذایی بالایی دارند. از این رو، توصیه می‌شود همه افراد، نخود، لوبیا و عدس را در رژیم غذایی خود بگنجانند، تا از عوارض ناشی از یبوست رهایی یابند.

فیبر موجود در حبوبات، به صورت محلول و نامحلول استفاده می‌شود؛ بنابراین با مصرف آن‌ها می‌توان عمل دفع را راحت‌تر کرده، و به کاهش یبوست کمک نمود. سوپ، سالاد و انواع آش را می‌توانید با کمک حبوبات مختلف، از فیبر، غنی کنید.

سبوس جو دوسر

سبوس جو دو سر نیز مانند اکثر دانه‌ها، سرشار از فیبر است؛ در یک سوم فنجان سبوس جو دوسر خام، که وزنی معادل ۳۱ گرم دارد، مقدار ۴.۸ گرم فیبر، موجود است، که مصرف آن باعث افزایش تحرکات روده شده و دفع را راحت‌تر می‌کند.

معمولا برای بهره‌مندی از خواص سبوس جو دوسر در درمان یبوست، می‌توانید از نان‌ها و بیسکویت‌هایی که حاوی این ماده غذایی هستند، استفاده کنید! مصرف ۷ تا ۸ گرم سبوس جو دوسر در روز، نقش یک ملین مناسب را دارد، که هضم و دفع را راحت‌تر می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله، به دنبال پیدا کردن پاسخ این سوال بودیم؛ برای درمان یبوست چی بخوریم؟ مشخص شد که تمامی مواد غذایی، که به اندازه کافی فیبر داشته باشند، می‌توانند از بروز یبوست جلوگیری کرده و یا به درمان آن کمک نمایند. بر همین اساس، انواع سبزیجات شامل اسفناج، کلم بروکلی و سیب زمینی شیرین، از مواد غذایی پرفیبر برای درمان یبوست هستند.

همچنین، مصرف میوه خشک و میوه‌های تازه، مقدار فراوانی فیبر و پکتین دارند، که علاوه بر تسهیل عمل دفع، حرکت روده‌ها را افزایش می‌دهند! حبوبات مانند لوبیا، عدس و نخود و همچنین، مصرف سبوس جو دوسر در طولانی مدت، به درمان یبوست کمک کرده و یا در کاهش عوارض ناشی از آن، موثر خواهند بود.