درمان چاقی و رسیدن به تناسب اندام دیگر یک رویای دور از دسترس نیست، شما با روش‌های پیشرفته و جراحان ماهر می‌توانید به آن‌ها دست یابید و زندگی سالم و زیبایی را تجربه کنید. اگر به دنبال یک پزشک با تجربه و ماهر در زمینه جراحی چاقی هستید،پیشنهاد ما به شما، دکتر عبدالله زندی است. دکتر زندی، جراح چاقی، با بیش از ۲۴ سال تجربه در زمینه انواع جراحی‌های چاقی، یکی از متخصصان برجسته و باتجربه است.

جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی یا به عبارتی همان جراحی لاغری روشی است که در آن با استفاده از عمل جراحی، تغییراتی در سیستم گوارشی انسان ایجاد می‌شود و درنهایت منجر به کاهش وزن و لاغری شده و وضعیت سلامت را بهبود می‌بخشد. در واقع با استفاده از جراحی چاقی محدودیت‌هایی در میزان غذای دریافتی  یا جذب مواد مغذی و یا هر دو اعمال می‌شود و از این طریق وزن کاهش می‌یابد. این عمل برای کسانی که دچار اضافه وزن شدید و بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا یا دیابت نوع 2 هستند و نمی‌توانند از روش‌های معمول وزن خود را کاهش دهند توصیه می‌شود.

جراحی چاقی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • جراحی بای‌پس معده (Gastric Bypass)
  • جراحی اسلیو معده (Sleeve Gastrectomy)

نکته جالب در مورد این روش‌ها این است که پزشک می‌تواند هر کدام از روش‌های جراحی چاقی را به صورت کم تهاجمی و با استفاده از لاپاراسکوپی انجام دهد.

جراحی چاقی به روش لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی، یک روش جراحی پیشرفته و کم تهاجمی است که در آن از تکنیک‌های تصویربرداری و ابزارهای کوچک به نام لاپاراسکوپ برای انجام عمل جراحی استفاده می‌شود. این روش جراحی برخلاف جراحی‌های باز (Open Surgery) که نیاز به برش‌های بزرگ در پوست دارند، از چندین برش کوچک (حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متر) در نقاط مختلف شکم استفاده می‌کند. از طریق این برش‌ها، لاپاراسکوپ و سایر ابزارهای کوچک وارد شکم می‌شوند و پزشک جراح با رویت تصاویر حاصل از فیلم‌برداری داخلی بر روی مانیتور، جراحی را به صورت دقیق انجام می‌دهد.

لاپراسکوپ دستگاهی است که باهدف تشخیص و  یا درمان از آن استفاده می‌شود. این دستگاه دارای یک لوله بلند است که بر روی آن یک دوربین به همراه یک چراغ با نور قوی وجود دارد. در هنگام استفاده از آن برش‌هایی در برخی از قسمت‌ها مانند شکم ایجاد می‌شود و از آن طریق، لوله لاپاراسکوپ وارد می‌شود.

تصاویر و فیلم درون شکم و مری از طریق دوربین به مانیتور منتقل می‌شود و پزشک می‌تواند به‌خوبی درون بدن را مشاهده کند. پزشک به‌وسیله این دستگاه قادر است تا تصاویر را بزرگ‌تر کند تا بتواند جزئیات را مشاهده کند. از روش لاپاراسکوپی زمانی استفاده می‌شود که روش‌های غیرتهاجمی نتوانسته‌اند به تشخیص و درمان بیماری فرد کمک کنند. شایان ذکر است که دکتر عبدالله زندی در حوزه جراحی چاقی به عنوان متخصص جراحی عمومی دارای فلوشیپ جراحی‌های کم تهاجمی و چاقی از انگلستان است. ایشان جراحی را با روش لاپارسکوپی انجام می‌دهد.

مزایای جراحی لاپاراسکوپی

خوب است بدانید که جراحی چاقی به شیوه لاپاراسکوپی مزایای زیادی نسبت به روش‌های معمول جراحی دارد:

  • کاهش خونریزی: به دلیل برش‌های کوچک، احتمال خونریزی کمتر می‌شود و این مسئله موجب کاهش ریسک عوارض جانبی می‌شود.
  • زمان نقاهت کوتاه‌تر: زمان نقاهت و بازگشت به فعالیت‌های روزمره پس از جراحی لاپاراسکوپی نسبت به جراحی‌های باز معمولاً کوتاه‌تر است.
  • درد کمتر: برش‌های کوچک و کمتر در پوست باعث کاهش درد پس از جراحی می‌شود.
  • آسیب کمتر به اندام‌های داخلی: در جراحی باز، عضلات و بافت‌های بیشتری باید جدا شوند، اما در لاپاراسکوپی این مسئله وجود ندارد.

جراخی بای پس معده

جراخی بای پس معده

در این روش جراحی چاقی، ابتدا بخش کوچکی از قسمت بالایی معده (به اندازه یک گردو) از مابقی آن جدا می‌شود. مواد غذایی فقط وارد این معده کوچک می‌شوند و راهی به معده بزرگ ندارند، در نتیجه فرد سریع‌تر احساس سیری می‌کند. پس از آن بخش کوچکی از روده کوچک به این معده کوچک متصل شده و در واقع یک راه میان‌بر و فرعی (بای‌پس) برای عبور غذا ایجاد می‌شود. این عمل باعث کاهش اشتهای فرد، احساس سیری زودرس و جذب مواد مغذی و کالری کمتر می‌شود. در این روش جراحی بسیار مهم است که شما از دستورالعمل‌های پزشک پیروی کنید تا نیازهای بدنتان (ویتامین‌ها و مواد معدنی و …) تأمین شود.

عمل بای‌پس معده یک جراحی به نسبت طولانی است که حداقل دو ساعت طول می‌کشد. البته این عمل ممکن است با توجه به شرایط و وضعیت بیمار طولانی‌تر شود. از طرفی میزان رضایت از این عمل بستگی به همکاری بیمار با پزشک متخصص دارد. در این عمل همانطور که گفته شد، رعایت کردن دستورالعمل‌های پزشک بسیار مهم است و تأثیر قابل توجهی بر اثرگذاری این جراحی دارد.

دلایل جراحی بای پس معده

بای پس معده برای کمک به کاهش وزن اضافی و کاهش خطر مشکلات سلامتی مرتبط با وزن بالقوه تهدید کننده زندگی انجام می شود، از جمله:

  • بیماری ریفلاکس معده به مری
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • آپنه انسدادی خواب
  • دیابت نوع 2
  • سکته
  • سرطان
  • ناباروری

بای پس معده معمولاً تنها پس از تلاش برای کاهش وزن با بهبود رژیم غذایی و عادات ورزشی انجام می شود

مزایای عمل بای‌پس معده

عمل بای ‌پس معده مزایای زیادی دارد:

  • کاهش وزن قابل توجه (60%-80%)
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن بازگشت‌ناپذیر
  • بهبود بیماری‌های ناشی از چاقی
  • بهبود دیابت
  • قابل برگشت بودن جراحی (می‌توان دوباره معده و روده را به حالت قبل برگرداند)
  • روشی مناسب برای چاقی مفرط

مراحل انجام جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یا همان جراحی کوچک کردن معده یکی از انواع جراحی ها موسوم به جراحی های باریاتریک در درمان افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن می باشد.در این روش به صورت کلی 70  تا 80 درصد از حجم معده در طی جراحی برداشته شده و قطعه‌ای به شکل موز  از حجم کلی معده باقی می ماند.

مراحل انجام جراحی اسلیو معده

در انجام این روش بعد از آماده سازی شما و شروع بیهوشی ، 5 سوراخ بسیار کوچک (با قطر 1تا2 سانتی متر)روی شکم ایجاد می شود و هیچ برش بزرگی روی شکم وجود نخواهد داشت. سپس یک لوله جهت الگوی سایز مورد نظر وارد معده می‌شود. بعد از وارد کردن وسایل مورد نیاز انجام جراحی( مثل دوربین ، کوتر ، قیچی و استپلر … ) از سوراخ های ایجاد شده به داخل شکم ، مقدار اضافی معده با استپلر یا منگنه جراحی بخیه و جدا می‌شود و اغلب تکه جدا شده از همان سوراخ ایجاد شده خارج می شود

شرایط لازم برای انجام جراحی اسلیو معده

برای انجام این عمل جراحی، فرد باید تایید پزشک جراح را داشته باشد. از ویژگی‌هایی که فرد را کاندید انجام این عمل ‌می‌توان به وزن او اشاره کرد؛ که بالاتر از محدوده 35 و 40 بودن BMI فرد شرط اصلی واجد شرایط بودن است. داشتن وضعیت بدنی عمو‌می‌ سالم نیز باید قبل از عمل با انجام آزمایش‌های مختلف و همچنین معاینات بالینی توسط پزشک معالج تایید شود. در صورتی که فرد قبل از انجام عمل اسلیو روش‌های دیگری لاغری را امتحان کرده باشد در این صورت نمی‌توان این عمل را برای او انجام داد.

انجام برخی از ملاحظات مثل خودداری از مصرف سیگار و دخانیات، قطع مصرف دارو‌های رقیق کننده خون نظیر آسپرین، مصرف دارو‌های تجویز شده پزشک، رعایت رژیم مناسب و توصیه شده در روزهای پایانی منتهی به عمل، خودداری از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و در صورت نیاز مراجعه به روانشناس به منظور کسب آمادگی ذهنی برای عمل؛ به فرد توصیه می‌شود.

سخن پایانی

دکتر  عبدالله زندی با بهره‌گیری از به روزترین تجهیزات آمریکایی و توجه به آناتومی و ژنتیک هر فرد، جراحی‌های خود را انجام می‌دهد تا علاوه بر حفظ سلامتی بیمار، عوارض ناشی از جراحی را به حداقل ممکن برساند. ایشان تحصیلات خود را در دانشگاه علوم پزشکی گیلان و شهید بهشتی به پایان رسانده و در طول سالیان متمادی در دوره‌های تخصصی و پیشرفته جراحی در کشورهای مختلف از جمله آلمان و فرانسه شرکت کرده است. تعهد و مراقبت از بیماران پس از جراحی نیز نشان از تمرکز و توجه دکتر زندی به سلامتی بیماران خود دارد. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد عمل جراحی چاقی و مشاوره با دکتر عبدالله زندی هستید، به وب‌سایت (dr-zandi.com)، اینستاگرام (https://www.instagram.com/drzandi.surgery) مراجعه نموده یا با شماره‌های 02188361258، 02188361609 تماس حاصل فرمایید. همچنین مطب ایشان واقع در  شهرک غرب – بلوار فرحزادی – بالاتر از چهار راه دادمان (بیمارستان آتیه) – خیابان ناخدا همتی – پلاک 44 – طبقه 2 است.