چکیده : به گشاد شدن سیاه رگ های واریسی در راست روده یا مقعد بواسیر می گویند، عامل اصلی بواسیر خون غلیظ سودایی است. یبوست و اسهال طول کشیده از دلایل اصلی ابتلا بیماران به هموروئید می باشد.

بواسیر چیست

اگر بخواهیم بطور دقیق و منصفانه به موضوع بیمارهای دردناک نشیمنگاهی بپردازیم. از هر 10 نفر در جامعه ایرانی حدود 3الی 4 نفر یکی از علائم هموروئید را دارد. این علائم شامل درد، سوزش و خارش و خونریزی از ناحیه مقعد است.

متاسفانه سبک زندگی ماشینی و عادات بد غذایی باعث ابتلای بسیاری از مردم به بیماری بواسیر شده است. ما اعتقاد داریم که در کنار استفاده از روش های درمان بواسیر در طب سنتی یا کلاسیک تمام بیماران باید با برنامه های خود مراقبتی برای جلوگیری از ابتلاء مجدد به این بیماری آشنا شوند.

این برنامه ها که شامل اصلاح سبک زندگی مانند ورزش کردن است. و یا اصلاح الگوی غذایی مانند گنجاندن حجم زیادی از میوه، سبزیجات و فیبر در برنامه غذایی روزانه است. با رعایت این نکات ساده کمتر کسی در معرض ابتلا به بیماری بواسیر قراردارد.

اگر شما هم میخواهید از شر این بیماری رنج آور خلاص شوید. تا آخر این مقاله با من همراه باشید. آنگاه به درک درستی از این بیماری و روش های درمان آن می رسید.

بواسیر چیست؟

در طب سنتی به گشاد شدن سیاهرگهای واریسی در راست روده یا مقعد بواسیر یا هموروئید می گویند. ممکنه این بیماری در مجرای داخلی مقعد ایجاد شود. که به آن هموروئید داخلی می گویند. و یا اینکه در قسمت بیرونی و اطراف دهانه مقعد بصورت یک زائده گوشتی ظاهر شود، که در اینصورت به آن بواسیر خارجی گفته می شود.

سیاهرگهای هموروئیدی در همه انسانها وجود دارند. و تنها با خون ریزی و فشار بیش از حد موقع یبوست یا اسهال این رگها متورم و خونی شده و با علائم درد، سوزش خارش و خون ریزی ظاهر می شوند.

انواع بیماری بواسیر

انواع بواسیر

بیماری هموروئید به انواع داخلی و خارجی دسته بندی می شوند. که دو نوع آن بواسیر داخلی و توده خارجی هموروئید هم به دو دسته طبقه می شود.

در بواسیر نوع یک معمولا رگ های هموروئیدی در قسمت داخلی مخرج برجسته و متورم و خونی می شوند. این نوع بواسیر به صورت جوش های سرسفید در قسمت داخلی کانال رکتوم ایجاد می شود. و معمولا علائم آن درد، تیر کشیدن و با نبض و رنج زیادی همراه است.

بواسیر نوع دوم معمولا هنگام نشستن موقع اجابت مزاج با فروافتادگی همراه است. و بعد از دفع بصورت اتوماتیک به داخل مقعد بر میگردد.

در هموروئید نوع سوم فروافتادگی هنگام نشستن موقع دفع مدفوع روی می دهد. اما نیازمند بازگرداندن این زائده گوشتی به داخل مقعد با دست است.

در بواسیر نوع چهارم معمولا به شکل یک توده گوشت اضافه دهانه مقعد ظاهر می شود. و صورت بسیار زشت و ناخوشایندی دارد.

چه کسانی در خطر ابتلا به بواسیر ( هموروئید) قرار دارند؟

این آمار بسیار نگران کننده است.

در پاسخ به این سوال باید گفت بله همه انسانها در معرض ابتلا به این عارضه دردناک نشیمنگاهی قرار دارند. در واقع بیش از نیمی از انسانها از سن 40 سالگی به بعد در معرض ابتلا هستند. هر چند این عارضه بیماری های نشیمنگاهی در خانم ها بیشتر از آقایان هست.

متاسفانه امروزه به دلیل سبک زندگی غلط و ماشینی و عادات بد تغذیه ای بسیاری از جوانان و نواجوانان درسنین پایین به یکی از بیماری های مقعدی مانند هموروئید یا شقاق مبتلا هستند.

چیزی که ما را در خطر ابتلا قرار میدهد. اختلالات گوارشی و بیماری های التهاب روده، معده ،یبوست و اسهال است. که در تیتر زیر بطور مفصل به دلایل ایجاد بواسیر در بیماران می پردازیم.

چه عواملی باعث ابتلای بیماران به بواسیر می شود؟

  • کم تحرکی و عدم فعالیت فیزیکی مناسب
  • نشستن های طولانی و رانندگی کردن در مسیرهای طولانی
  • ایستادن های بیش از حد
  • زور زدن موقع اجابت مزاج حین دفع
  • سبک زندگی ناسالم مانند استعمال سیگار و مخدر و مصرف دارهای مخدر و روان گردان قوی
  • یبوست طولانی مدت و اسهال مزمن، عفونی و طول کشیده
  • مصرف غذاهای سودا زا مانند کنسرو و انواع گوشت قرمز و لبنیات پرچرب
  • عدم مصرف مایعات و فیبر کافی
  • التهاب معده و روده یا سندروم روده تحریک پذیر
  • اضافه وزن و چاقی بیش از حد
  • تن دادن به رژیم های لاغری بدون نظارت مشاور که با ریاضت زیادی همراه است.

در طب سنتی عامل اصلی بواسیر خون غلیظ سودایی عنوان شده است. اضافه وزن و چاقی بیش از حد یکی از دلایل ایجاد بواسیر در بیماران می باشد. همچنین گرفتن رژیم های لاغری که هیچ منطقی پشت آن نیست باعث ابتلای افراد به یبوست و زور زدن بیش از حد حین اجابت مزاج می شود. در چنین مواقعی بیماران با پرهیزات غذایی و ریاضت کشیدن باعث کم آبی بدن شده و فیبر و میوه و سبزیجات کمتری مصرف میکنند. ندلایل زیادی برای ابتلای افراد به بیماری بواسیر ( هموروئید ) وجود دارد. که ما در اینجا مهم ترین آنها را درج کردیم.

روش های کاربردی درمان بواسیر در خانه

روش های کاربردی درمان هموروئید درخانه

اگر شما اینقدر خوش شانس هستید که تا الان مبتلا به بواسیر نشده اید. می توان با رعایت نکات زیر از ابتلا به این بیماری دردناک و رنج آور پیشگیری کرد. حتی اگر شما هم دارای یکی از علائم بواسیر داخلی یا خارجی هستید. میتوانید با رعایت و عملی کردن روش های زیر از عود و برگشت مجدد هموروئید جلوگیری کرده یا آنرا درمان کنید.

برای درمان بواسیر روزانه حجم زیادی میوه و سبزیجات حاوی فیبر مصرف کنید.مایعات بیشتری بنوشید. روزانه حداقل 8لیوان آب معدنی مصرف کنید.

هر روز حداقل به مدت نیم ساعت پیاده روی کنید.و نرمش های هوازی را انجام دهید. و از نشستن و یا ایستادن های طولانی اکیدا پرهیز کنید. اگر مبتلا به یبوست هستید روزانه از غذاها و میوه های ملین استفاده کنید.استخر رفتن و دوش آب ولرم گرفتن کمک زیادی به درمان بیماری بواسیر خواهد کرد.

هر روز به مدت نیم ساعت و دو نوبت داخل وان آب گرم که با نمک اپسوم یا بتادین مخلوط شده قرار بگیرید این کار به حمام سیتیز معروف است.

برای اینکار کافیه چند عدد انجیر را با مقداری خاکشیر در یک لیوان آب مخلوط کرده و به مدت سه هفته هر روز بعد از وعده غذای ظهر میل کنید.

بعضی ها هم اعتقاد دارند که وازلین برای درمان بواسیر مفید است. مالیدن مقداری وازلین به دهانه مقعد باعث نرم شدن کانال رکتوم شدن این شیوه درمانی کمک زیادی به رفع یبوست بیماران می کند

معرفی روش های طبی درمان بواسیر

اطباء طب کلاسیک و حرفه ای برای مهار و کنترل عوارض بواسیر معمولا از داروهای موضعی و خوراکی استفاده می کنند. این داروها شامل انواع پمادهای شیمیایی یا گیاهی و داروهای مسکن و کورتیکواستروئید است. که برای مهار تورم یا التهاب ناشی از هموروئید تجویز می شود.

معمولا اصلاح سبک زندگی و تجویز ملین های شیمیایی برای مهار و کنترل یبوست هم برای اکثر بیماران تجویز می شود. هیچ روش درمانی در طب سنتی و یا در طب کلاسیک به صورت ابد و یک روز زندگی بیماران هموروئیدی را تضمین نمی کند.

چرا که اگر بیماران مجددا به روش زندگی گذشته برگردند . این بیماری گریبانگیر آنها خواهد شد. هیچ روش درمانی حتی روش ها تهاجمی مانند عمل های جراحی پیشرفته ، زندگی بیماران بواسیری را تضمین نمی کند. هر بیماری رعایت نکند با برگشت مجدد بیماری های نشیمنگاهی مواجه خواهد شد.

برای درمان بواسیر خارجی طب سنتی توصیه به زالو درمانی و حجامت و استفاده از قوی ترین پمادهای دست ساز گیاهی و یا شرکتی می شود. در کنار آن استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب و ضد سوزش برای بیماران این حوزه تجویز و توصیه می شود.

در طب کلاسیک معمولا بیمارانی که مبتلا به باباسیل نوع سوم و چهارم که به بواسیر خارجی معروف است. روش های تهاجمی تر درمان مانند عمل جراحی در اطاق عمل یا جراحی به روش لیزر توصیه می شود. هر چند این روش های درمان که اخیرا زیاد استفاده می شودو تا حدودی دارای معایبی است. اما درصد قابل توجهی از بیماران هم بهبودی و سلامتی خود را خیلی زود و بعد از گذشت دوران سخت نقاهت بعد از عمل جراحی بواسیر به دست می آورند.

کلام آخر و نتیجه گیری از مطلب پیش رو

در زمینه درمان خانگی بواسیر یا هموروئید تحقیقات ومطالعات زیادی توسط مجله سلامتی مرسی درمان انجام شده است. بیماران زیادی به وسیله روش ها ی نوین و پیشرفته درمان بواسیر داخلی و خارجی در طب سنتی سایت مرسی درمان سلامتی و بهبودی خود را به دست آورده اند.

که در این زمینه می توانید در زمینه درمان بواسیر کلمه مرسی درمان را در گوگل جستجو کنید.دقت، صحت و اعتبار مقالات ما در زمینه طب سنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.زیرا بسیاری از بیماران هموروئید اطلاعات جامعی در این زمینه نداشته و ممکنه با خواندن مقالات ما تصمیمات مهمی در حوزه سلامت بگیرند.

ما سعی می کنیم با ارائه مطالب مستند و از منابع علمی و موثق مطالب قابل اعتماد و دارای اعتبار را در دسترس بیماران خود قرار دهیم. این مطالب صرفا برای بالا بردن اطلاعات عمومی شما می باشد. و به دور از هر گونه نگاه و مقاصد تجاری می باشد.

بدیهی است که روش های کاربردی درمان بواسیر در خانه را هیچ گاه بدون نظارت پزشک معالج یا اطباء طب سنتی در خانه و بصورت خود سرانه روی خودتان آزمایش نکنید.

 

 

 

 

برچسب ها : بواسیر