در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان به بررسی موثرترین ورزش برای کنترل اختلال افسردگی ماژور و افسردگی حاد در مقایسه با داروهای ضدافسردگی، روان درمانی و روش های دیگر می پردازند.

یافته های آن ها نشان می دهد که ورزش یوگا، پیاده روی، قدم زدن یا تمرین های استقامتی موثرترین ورزش ها برای درمان و کنترل افسردگی هستند. بر اساس این نتایج، در کنار تجویز داروهای ضدافسردگی و روان درمانی و صرف نظر از شدت افسردگی بیمار، می توان این ورزش ها را هم توصیه کرد.

موثرترین ورزش ها برای درمان افسردگی حاد؛ پیش زمینه

اختلال افسردگی حاد یکی از اصلی ترین دلایل ناتوانی مردم در سراسر جهان است که تاثیر بسزایی بر میزان رضایت از زندگی و ابتلا به بیماری های زمینه ای دارد.

با وجود این که در حال حاضر روش های زیادی برای درمان این عارضه وجود دارد اما بدن بعضی از بیماران در برابر این روش ها مقاومت می کند. علاوه بر این، تمام مردم به این خدمات دسترسی ندارند.

ورزش یک راهکار جهانی برای درمان افسردگی است اما تا پیش از این درباره مدت زمان ورزش کردن برای کنترل این عارضه صحبتی نشده بود. دستورالعمل های موجود هم روش های مختلفی را پیشنهاد می کنند؛ مثل ورزش های گروهی، ورزش های هوازی یا استقامت یا هر دو.

موثرترین ورزش ها برای درمان افسردگی حاد

درباره مطالعه

محققان در این مطالعه چندین تست تصادفی انجام دادند تا تاثیر ورزش کردن به عنوان روشی برای درمان افسردگی حاد را بررسی کنند.

شرط حضور در این مطالعه، ابتلا به اختلال افسردگی حاد بود. شرکت کنندگان می توانستند بر اساس معیارهای موجود، خودشان بگویند که بیمار هستند یا این که پزشک بیماری شان را تشخیص داده باشد.

با توجه به این معیارها، محققان داده های موجود در پایگاه های داده را جمع آوری و بررسی کردند. در مجموع، 14.170 شرکت کننده در این مطالعه حضور داشتند و این داده ها به 218 مطالعه مربوط بودند.

محققان یک سری جزییات در هر مطالعه را بررسی کردند؛ مثل مدت زمان، شدت و سبک ورزش، تکنیک های تغییر رفتار و خصوصیات شرکت کنندگان.

یافته های مطالعه

بر اساس یافته های محققان، این ورزش ها به ترتیب بیشترین تاثیر در کاهش افسردگی را دارند: رقص، پیاده روی یا قدم زدن، یوگا، تمرین های مقاومتی، ورزش های هوازی ترکیبی و تای چی.

با این که رقص بیشترین تاثیر در کاهش افسردگی را دارد اما تاکنون بررسی های زیادی در این زمینه انجام نشده است.

بهترین ورزش برای درمان افسردگی حاد؛ نتیجه گیری

به طور کلی، ورزش هایی مانند رقص، پیاده روی، تمرین های مقاومتی و یوگا می توانند افسردگی را تسکین دهند.

پزشکان در آینده می توانند با در نظر گرفتن شخصیت فرد، در کنار تجویز داروهای ضدافسردگی و روان درمانی، یک ورزش را هم تجویز کنند.