یافته های مطالعه ای جدید نشان می دهد با روش “گفتار درمانی” یا روان درمانی می توان به تسکین درد مزمن بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا کمک کرد. علاوه بر این، همزمان می توان فرایند پردازش درد در مغز این بیماران را هم تغییر داد.

روان درمانی؛ درباره مطالعه

طبق ادعای محققان، بیماران مبتلا به فیبرمیالژیا بعد از هشت جلسه رفتار درمانی شناختی، دردشان کمتر شده و سایر علائم ناشی از این بیماری اثر کمتری بر زندگی روزانه شان می گذارد. این دستاوردها تا حدودی به خاطر تغییراتی در مغز مرتبط با فرایند پردازش درد و خود آگاهی است.

البته محققان در ادامه بر این نکته تاکید می کنند که ریشه بروز علائم این بیماری صرفا در سر نیست اما منشا اصلی مغز است.

به گفته روبرت ادواردز، محقق ارشد این مطالعه، “علت اصلی دردی که این بیماران تجربه می کنند، تماما در مغز است و با روش رفتار درمانی شناختی می توان این درد را تسکین داد.”

به گفته دکتر لرون برانکاتو که خودش در این مطالعه حضور نداشته، “مسئله فقط تسکین درد نیست زیرا این بیماران علائم زیاد دیگری را هم تجربه می کنند. به همین خاطر هم این بیماران باید با چندین روش درمان شوند؛ مثلا قرص و دارو برای تسکین درد و بهبود کیفیت خواب تجویز شود. در کنار آن، فیزیوتراپی، تای چی و مدیتیشن هم باید انجام شود. رفتار درمانی شناختی هم یک ابزار مفید دیگر به شمار می آید.”

روش رفتار درمانی شناختی نه تنها درد را تسکین می دهد بلکه به بیمار آموزش می دهد چگونه می تواند به شیوه متفاوتی به این درد واکنش نشان دهد. در قدم بعد باید فیزیوتراپی یا مثلا حرکات ورزشی ساده هم در خانه انجام شود. شاید در ابتدا این روش تاثیر چندانی نداشته باشند زیرا بیمار با موانع فکری روبرو است اما بعد از شرکت در این روش روان درمانی، نتیجه بهتری به دست می آید.

تسکین درد فیبرومیالژیا با روان درمانی

درباره سازوکار مطالعه

98 بیمار مبتلا به فیبرومیالژیا در این مطالعه حضور داشتند که همگی خانم بودند. (این بیماری در خانم ها شایع تر از آقایان است).

شرکت کنندگان به دو دسته تقسیم شدند: دسته اول یک بار در هفته و برای مدت هشت هفته در جلسات رفتار درمانی شناختی شرکت کردند. محققان رویکرد متفاوتی را برای دسته دوم پیش گرفتند: اطلاعات شرکت کنندگان درباره بیماری را افزایش دادند. البته بیماران در هر دو گروه همچنان مصرف داروهای تجویزی را ادامه دادند.

در پایان مطالعه، شرکت کنندگان هر دو گروه اعلام کردند که دردشان کمتر شده و شدت باقی علائم هم مثل سابق نیست.

اما تاثیر مشاهده شده در بیماران دسته رفتار درمانی شناختی بسیار چشمگیرتر بود. به همین خاطر هم آن ها به این نتیجه رسیدند که وضعیت بیماران مبتلا به این بیماری مزمن بعد از شرکت در جلسات گفتار درمانی بهتر می شود.

فیبرمیالژیا چگونه بیماری است؟

فیبرومیالژیا یک نوع اختلال مزمن است که باعث بروز درد و حساسیت در سراسر بدن می شود. بعلاوه، این بیماران با مشکلاتی مثل خستگی مفرط، به سختی خوابیدن و مه مغزی هم دست و پنجه نرم می کنند.