بر اساس مطالعه ای جدید که توسط دولت آمریکا انجام شده است، شاید با پول نتوان خوشبختی و شادی خرید اما می توان یک زندگی بهتر را تجربه کرد.

پول و  رضایت از زندگی؛ درباره مطالعه

در سال 2021، فقط کمتر از پنج درصد از بزرگسالان آمریکایی گفتند که از زندگی خود راضی نیستند؛ سپس محققان به این نتیجه رسیدند که تمام خانوارهایی که درآمد سالانه شان کمتر از 55.000 دلار است، همین حس مشترک را دارند.

از میان این دسته که درآمد نسبتا پایینی دارند، هشت درصد گفته اند که از زندگی های خود راضی نیستند. جالب است بدانید که فقط 3.6 درصد از آمریکایی ثروتمند که درآمد بیشتری دارند، ادعا می کنند از زندگی رضایت ندارند.

این یافته ها تازه و عجیب نیست چرا که در مطالعات قبلی هم مشخص شده بود که رابطه ای مستقیم بین میزان درآمد و سطح رضایت از زندگی وجود دارد.

اما وقتی نویسنده ارشد این مطالعه صحبت هایش را ادامه داد، به قسمت جالب این مسئله رسیدیم:

“یک نوع نابرابری در سطح رضایت از زندگی وجود دارد که بر اساس فاکتورهایی مثل سن و نژاد است اما این مسئله بیشتر در میان آمریکایی دیده می شود که درآمد کمتری دارند.”

پول و  رضایت از زندگی

یافته های مطالعه

از میان گروهی که درآمد نسبتا پایینی دارند، درصد شادی در میان آمریکایی آسیایی ها و آمریکایی اسپانیایی ها بیشتر از سفید و سیاه پوست های آمریکایی است. در عین حال، میانسالان (که بین 45 تا 64 سال سن دارند) می گویند کمتر از بزرگسالان از زندگی خود رضایت دارند.

جالب است بدانید که افرادی که در کشورهای دیگر به دنیا آمده و درآمد پایین دارند، در مقایسه با همین گروه در آمریکا، بیشتر از زندگی خود رضایت دارند.

نویسنده ارشد مطالعه می گوید، “مطالعات جهانی نشان می دهد افرادی که در کشورهای فقیر زندگی می کنند، کمتر از شهروندان کشورهای ثروتمند از زندگی خود رضایت دارند. وقتی مردم کشور به امکان پایه ای زندگی – مانند آب تمیز، مسکن پایدار، امنیت غذایی، سیستم درمان – دسترسی بهتری داشته باشند، بیشتر از زندگی خود رضایت دارند. این یافته ها هم درباره خانوارها و هم درباره مجردها صحت دارد.”

وی در ادامه می گوید، “مردمی که بابت خودنمایی پول خرج می کنند، در مقایسه با بقیه ثروتمندان کمتر از زندگی خود رضایت دارند. این افراد اگر بابت کارهایی پول خرج کنند که باعث معنادار شدن زندگی شان شود – مثلا آموزش، کمک کردن به خیریه یا رفتن سفرهای تفریحی – حس رضایت بیشتری در زندگی خواهند داشت.

در میان افرادی که درآمد کمتری دارند، سطح رضایت از زندگی در آقایان کمتر از خانم ها است.

رضایت از زندگی ارتباط مستقیم با سلامت فرد دارد. افرادی که رضایت نداشته و خوشحال نیستند، انگیزه کمتری در زندگی دارند. البته آن ها می گویند که فاکتورهای دیگری به جز پول هم در میزان رضایت از زندگی تاثیر دارند؛ مثل ارتباط با خانواده و دوستان، احساس هدفمندی در زندگی، مقایسه نکردن خودمان با دیگران و شکرگذاری به خاطر داشته هایمان.