یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که ابتلا به افسردگی منجر به افزایش وزن در افرادی می شود که همین الان هم با مشکل چاقی مفرط دست و پنجه نرم می کنند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد افراد افسرده ای که دچار اضافه وزن یا چاقی مفرط هستند، بیشتر در معرض افزایش وزن قرار دارند.”

افسردگی و افزایش وزن؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های مربوط به بیش از 2.000 بزرگسال ساکن انگلیس را بررسی کردند. داده های این افراد برای انجام یک مطالعه دیگر درباره کووید 19 جمع آوری شده بود.

از شرکت کنندگان خواسته شده بود که با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل، ماهانه به چندین سوال درباره وضعیت سلامت روان و وزن خود جواب دهند. سوالات این مطالعه با هدف ارزیابی علائم افسردگی، اضطراب یا استرس در شرکت کنندگان طراحی شده بود.

یافته های مطالعه

افسردگی و افزایش وزن

محققان در نتیجه بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که به ازای افزایش یک امتیازی افسردگی، بعد از گذشت یک ماه وزن فرد حدود 40 گرم زیاد می شود.

در ظاهر این بالا رفتن وزن چندان قابل توجه نیست اما محققان می گویند که اگر امتیاز شرکت کننده از پنج به ده برسد (بر اساس سیستم امتیاز دهی که خودشان طراحی کرده اند)، حدود نیم کیلو وزن زیاد می شود.

به گفته یکی از محققان، “با این که رقم افزایش وزن خیلی زیاد نیست اما برای افرادی که دچار چاقی مفرط و اضافه وزن هستند، همین افزایش وزن اندک هم اوضاع را حسابی سخت تر می کند.”

محققان در ادامه به این نکته هم اشاره می کنند که افزایش وزن در نتیجه ابتلا به افسردگی، فقط در افرادی مشاهده شد که دچار چاقی مفرط و اضافه وزن بودند. به نظر می رسد که تغییر خلق و خوی در افراد سالم باعث افزایش وزن نمی شود.

علاوه بر این، محققان می گویند که هیچ شواهدی پیدا نکردند که نشان دهد استرس یا اضطراب باعث زیاد شدن وزن می شود. یا از طرف مقابل، افزایش وزن نشان دهنده این باشد که فرد در آینده دچار افسردگی می شود.

به گفته یکی دیگر از محققان، “افرادی که شاخص توده بدنی بالاتری دارند، در معرض ابتلا به بیماری های دیگر هم قرار دارند. افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، باید نسبت به علائم مربوط به افسردگی هوشیار باشند. شناسایی این علائم به افزایش سلامت جسمی و سلامت روان این دسته از افراد ختم می شود.”