یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که افرادی که معمولا زود داروهای ترک افسردگی را کنار می گذارند، با مشکلات روحی و روانی و اجتماعی مواجه می شوند.

به گفته محققان، بیمارانی که زود داروهای ضدافسردگی را کنار می گذارند، اغلب با چالش هایی از جمله احساس خستگی روحی فراوان، لذت نبردن از مکان های اجتماعی و دور شدن از دیگران مواجه هستند و دیگر مثل سابق نمی توانند با مردم همدردی و هم دلی کنند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “بعضی از علائم و عوارض جانبی ترک زود هنگام داروهای ضد افسردگی آنقدر شدید و وخیم هستند که دوستان و خانواده این فرد او را به ادامه درمان تشویق می کنند.”

ترک زود هنگام داروهای ضد افسردگی و مشکلات روحی و اجتماعی

ترک زود هنگام داروهای ضد افسردگی و مشکلات روحی و اجتماعی؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه با 20 نفر مصاحبه کردند. این افراد سال گذشته برای کنار گذاشتن داروهای ضد افسردگی بازدارنده بازجذب انتخابی سروتونین مثل پروزاک تلاش کرده بودند.

به گفته محققان، کنار گذاشتن داروهایی که در جلسات مقابله با افسردگی تجویز می شوند، باعث تحریک علائم جسمی مثل بی قراری، خستگی مفرط و تعریق فراوان می شوند.

این در حالی است که محققان با انجام این مطالعه، شواهدی ارائه دادند دال بر این که کنار گذاشتن زود هنگام داروهای ضد افسردگی با مشکلات روحی و روانی هم همراه است.

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “در نتیجه مصاحبه هایی که داشتیم، مشخص شد که ترک زود هنگام این داروها تاثیر بسزایی بر سلامت بیماران دارد. شرکت کنندگان می گفتند که بعد از ترک این داروها، علاوه بر عوارض جانبی جسمی، با مشکلات روانی، شناختی و اجتماعی هم مواجه شده اند.”

بعضی از بیماران فقط چند روز یا چند هفته اول بعد از ترک داروها مشکل داشتند اما تعداد قابل توجهی از آن ها، همچنان تا چند ماه با عوارض جانبی این اقدام خود دست و پنجه نرم می کردند.

به گفته نویسنده مشترک این مطالعه، “به گفته بیش از نیمی از شرکت کنندگان، ترک زود هنگام این داروها تاثیر منفی بر روابط شان با دیگران گذاشته بود. مثلا یکی از آن ها گفت که زودتر عصبانی می شود و عوامل بیشتری او را تحریک می کنند.”

وی در ادامه می گوید، “این یافته ها اهمیت بسزایی دارند زیرا اعضای خانواده معمولا اصلی ترین افرادی هستند که از بیمار حمایت می کنند؛ پس اگر آن ها خودشان را برای این پیامدها آماده کنند، بیمار هم راحت تر می تواند این شرایط را پشت سر بگذارد.”

یکی از شرکت کنندگان به محققان گفته بود، “وقتی این داروها را مصرف می کنم، احساسات خاموش می شوند اما وقتی این داروها را کنار می گذارم، احساساتم فوران می کنند.”

علاوه بر این، بعضی از بیماران هم گفته بودند که هر از گاهی با افکار منفی هم مواجه می شوند. حتی عده ای گفته بودند که حضور در مکان های اجتماعی هم برایشان همانند یک چالش است زیرا معمولا از این کار لذت نمی برند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “بیماران باید برای زمان کنار گذاشتن این داروها برنامه ریزی کنند تا این عوارض جانبی شدید را تجربه نکنند.”