مدام این باور قدیمی به ما یادآوری می شد که باید با ترس هایمان مواجه شده تا اضطراب و افسردگی ناشی از این افکار منفی را از بین برده و سلامت روانی مان به خطر نیفتد.

این در حالی است که به تازگی مطالعه ای جدید در همین زمینه انجام شد و ادعا می کند که برای بعضی از مردم خلاف این امر صدق می کند. به عبارت دیگر، بعضی از مردم باید افکار منفی و نگرانی های خودشان را سرکوب کنند.

آیا این احساسات را باید سرکوب کنیم؟

بستگی به فرد دارد: این استراتژی در بعضی از افراد نتیجه ای مثبت داشته و در عده ای دیگر بی فایده است. طبق گزارش محققان، بعد از این که به شرکت کنندگان آموزش داده شد چگونه ترس های ناشی از اتفاقات منفی که احتمالا در آینده رخ می دهند را سرکوب کنند، شدت افکار منفی کمتر شده بود.

علاوه بر این، شرکت کنندگانی که در آغاز مطالعه با علائم ناشی از بیماری های روانی مواجه بودند، بعد از یادگیری روش های سرکوب افکار منفی، دیگر خبری از این علائم نگران کننده وجود نداشت.

به گفته محقق ارشد این مطالعه به نام میشل آندرسون، یافته های این مطالعه دقیقا خلاف ادعاهای قبلی هستند؛ در گذشته می گفتند فرد نباید این احساسات را سرکوب کند.

آندرسون در ادامه می گوید، “بدتر از همه این مسئله بود: ما با این باور بزرگ شدیم که اگر احساسات منفی مان را بروز ندهیم، این احساسات به صورت ناخودآگاه برگشته و در رفتار، رویاها، انگیزه ها و مشوق ها خودشان را بروز می دهند.”

با وجود این یافته ها باز هم بعضی از محققان می گویند طبق شواهد نباید این احساسات را منفی را سرکوب کرد زیرا به ضرر سلامتی است.

به گفته دکتر اسکات گلسمن، “وقتی می خواهیم به مردم کمک کرده تا با ترس هایشان مواجه شوند، معمولا می گوییم این ترس را فراموش کن یا به این مسئله فکر نکن. اما با این صحبت ها اصلا نمی توانیم باورهای بنیادی شکل گرفته درباره این ترس ها را از بین ببریم.”

در ادامه صحبت هایش او فردی را مثال می زند که همیشه از پذیرفته نشدن در اجتماع می ترسد.

“هر زمان که این افراد وارد یک جمع می شوند، مدام این باور در ذهن شان تکرار می شود که بی ارزش هستند و این مسئله به حدی شدید است که تصور می کنند ارزش زمان و توجه دیگران را ندارند. اگر به این فرد بگوییم وارد جمع شو، نگران افکار دیگران نباش، قطعا نمی توانیم باور او را تغییر دهیم.”

بنابراین طبق ادعای محققان، نمی توانیم روش سرکوب افکار منفی را به همه توصیه کنیم.

افکار منفی خود را سرکوب کنید!

سرکوب افکار منفی: استراتژی مفید برای یک عده

محققان از شرکت کنندگان فقط یک درخواست ساده داشتند: وقتی افکار منفی به سراغ تان می آیند، فقط و فقط جلویشان را بگیرید؛ نیازی نیست به چیزهای خوب فکر کنید، فقط دیگر به این مسائل منفی فکر نکنید.

بعد از سه ماه دوباره با شرکت کنندگان صحبت شد. محققان مشاهده کردند که سطح استرس و اضطراب آن ها کمتر شده بود. البته آن ها می گویند شاید از این روش برای درمان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه نتوان استفاده کرد.