به تازگی مقاله ای منتشر شده است که به مکانیسم های بیماری رایج در سندرم روده تحریک پذیر و بیماری های قلبی عروقی اشاره می کند.

محققان با انجام این مطالعه موفق به شناسایی عوامل ژنتیکی دخیل در ابتلا به این اختلال گوارشی شدند. با کمک این یافته ها می توان روش های جدیدی برای درمان این عارضه پیدا کرد.

بیماری روده تحریک پذیر و سیستم قلبی عروقی؛ پیش زمینه

سندرم روده تحریک پذیر یکی از رایج ترین بیماری های گوارشی در سراسر جهان است. بر اساس آمار منتشر شده، بیش از 10 درصد از جمعیت جهان و به ویژه خانم ها، به این عارضه مبتلا هستند.

این بیماری نشانه های متنوعی دارد؛ از دل درد و نفخ گرفته تا اسهال و یبوست. معمولا کیفیت زندگی بیماران حسابی تحت تاثیر قرار می گیرد.

با این که تعداد مبتلایان به این عارضه زیاد است اما تاکنون محققان نتوانسته بودند دلیل اصلی ابتلا به آن را شناسایی کنند. به همین خاطر هم روش های زیادی برای درمان این عارضه وجود ندارد.

بیماری روده تحریک پذیر و سیستم قلبی عروقی

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های موجود در بیوبانک انگلیس را بررسی کردند.

این داده ها مربوط به 24.735 بیمار مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر بود. علاوه بر این، داده های مربوط به 77.149 که علائمی نداشتند هم بررسی شد.

یافته های مطالعه

محققان در نتیجه بررسی های خود موفق به شناسایی چهار منطقه ژنومیک شدند. دو مورد از این مناطق برای اولین بار شناسایی شدند. به گفته محققان، این دو منطقه ریسک ابتلا به این اختلال گوارشی را زیاد می کنند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “با این که هنوز نتوانسته ایم ژن ها و مکانیسم های مشخص که در این عارضه نقش دارند را شناسایی کنیم، اما اطلاعات زیادی درباره فیزیولوژی آسیب شناسی در سندرم روده تحریک پذیر به دست آوردیم. با توجه به این اطلاعات مهم، می توانیم روش های جدیدی برای درمان این بیماری پیدا کنیم.”

محققان بررسی های خود را ادامه داده و به موارد جدیدی پی بردند. بررسی های آن ها نشان داد که یک رابطه بین زمینه ابتلا به این اختلال گوارشی و بیماری های قلبی عروقی مختلف از جمله فشار خون بالا، بیماری سرخرگ کرونری و  آنژین قلبی وجود دارد.

دانشمندان در پایان مقاله به یکی دیگر از یافته های مهم خودشان هم اشاره کرده اند. به گفته آن ها، عامل وراثت در ابتلا به این سندرم (به عبارت دیگر، ژن ها نقش بیشتری در افزایش ریسک ابتلا به این بیماری دارند) بسیار بیشتر از تصورات قبلی است.

روده تحریک پذیر؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های محققان نشان می دهد که سندرم روده تحریک پذیر ریسک ابتلا به انواع بیماری های قلبی را زیاد می کند. بعلاوه، تاثیر عامل وراثت در این بیماری بسیار بیشتر از حد تصور است.

منبع