هر چقدر که از مزایای گریپ فروت برای سلامتی برای شما بگوییم کم گفته ایم! اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که تصور می کنید گریپ فروت فقط برای کم کردن وزن و بهبود سیستم ایمنی بدن مفید است، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. خوردن گریپ فروت برای فشار خون بالا ، سلامت قلب، کاهش دیابت، کاهش چربی خون و … بسیار بسیار مفید می باشد.

در این مقاله از سایت دکتر چک به خواص گریپ فروت برای سلامتی، تداخل آن با داروهای فشار خون و عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد آن اشاره می کنیم.

مزایای گریپ فروت

ما در مقاله خواص گریپ فروت توضیحات کاملی در مورد خواص و خود این میوه نوشته ایم که میتوانید مطالعه کنید. در این مقاله بیشتر بر خوردن گریپ فروت برای فشار خون بالا تمرکز کرده ایم که در کنار آن به خواص مهم نیز میپردازیم.

1. کاهش فشار خون با گریپ فروت

گریپ فروت یکی از بهترین میوه های موجود برای کنترل فشار خون بالا است. پتاسیم بالای موجود در این میوه منجر به کاهش فشار خون سیستولیک می شود.

در مقاله که با عنوان علت فشار خون بالا چیست؟ علائم فشار خون و درمان قبلا در دکتر چک منتشر کرده ایم، به تمام ابعاد و عوامل این بیماری اشاره کرده ایم. حتما مطالعه کنید.

باید بگوییم که گریپ فروت یک منبع غنی از فلانوئیدها است و به همین خاطر در کنترل بیماری های جدی مثل دیابت و اختلالات قلبی عروقی نقش قابل توجهی دارد.

البته توصیه می کنیم قبل از این که این میوه را با هدف کاهش فشار خون به رژیم غذایی خود اضافه کنید، حتما با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

2. پیشگیری از سرما خوردگی

گریپ فروت یکی از میوه هایی است که برای پیشگیری از سرما خوردگی و آنفولانزا مصرف می شود. گریپ فروت در دسته مرکبات قرار می گیرد و بنابراین غنی از ویتامین C است.

ویتامین C تاثیر خارق العاده ای در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

این خاصیت گریپ فروت از وجود آنتی اکسیدان های موجود در آن نشات می گیرد. این آنتی اکسیدان ها، ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند.

3. تامین سلامت قلب

مصرف گریپ فروت باعث تامین سلامت قلب می شود. هنگامی که قلب از سلامت خوبی برخوردار باشد و ضربان قلب هم مشکلی نداشته باشد، فشار خون هم کنترل می شود.

با توجه به این که گریپ فروت فشار خون را کم کرده و جلوی زیاد شدن کلسترول بد خون را می گیرد، مصرف آن برای سلامت قلب خوب است.

با توجه به این که گریپ فروت غنی از پتاسیم است، به عنوان یک میوه رگ گشا عمل کرده و خطر بروز حملات قلبی و سکته قلبی را بسیار کم می کند.

توصیه می شود در فصل های سرد سال اگر برای تان ممکن است روزانه یک لیوان آب گریپ میل کنید.

4.از میزان بالای فیبر موجود در گریپ فروت غافل نشوید

گریپ فروت از منابع سرشار فیبر برخوردار است. فیبر نیز مزایای زیادی برای بدن دارد که از جمله آن ها می توان به تسهیل حرکات روده ای، برطرف کردن مشکلات قلبی، کاهش احتمال سکته و ابتلا به دیابت نوع دو اشاره کرد.

یکی دیگر از خواص بی نظیر فیبر، جلوگیری از تشکیل چربی در سلول های خونی است و از این رو به کاهش فشار خون کمک می کند.

5. پیشگیری از زیاد شدن مقدار چربی بد خون (LDL)

روزانه تنها با خوردن یک گریپ فروت می توانید سطح چربی، تری گلیسیرید و چربی بدن خون خود را کم کنید.

گریپ فروت سرشار از فیبر انحلال پذیر است. در نتیجه در هنگام گوارش غذا کلسترول نمی تواند وارد رگ های خونی شود.

بنابراین، از وخیم تر شدن التهاب جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا را به شدت کاهش می دهد.

6. تامین سلامت پوست

گریپ فروت غنی از ویتامین های A و C و آنتی اکسیدان است و از این رو به سلامت پوست کمک می کند. گریپ فروت از چروک پوست و لکه های پوستی جلوگیری می کند.

با استفاده از روغن این میوه می توانید جای جوش های خود را از بین ببرید.

برخورد امواج رادیکال آزاد به پوست باعث تسریع پیر شدن پوست می شود اما مصرف گریپ فروت این روند را به تاخیر می اندازد.

بهترین زمان خوردن گریپ فروت برای درمان فشار خون بالا

این که می خواهید این میوه را با چه هدفی مصرف کنید، زمان مصرف آن را تغییر می دهد اما به طور کلی، بهترین زمان برای خوردن این میوه در وعده صبحانه است.

اگر هدف تان از خوردن گریپ فروت کاهش میزان فشار خون بالا است، توصیه می کنیم بعد از خوردن غذاهایی که میزان نمک موجود در آن ها زیاد است، یک گریپ فروت میل کنید.

اما اگر هدف تان کاهش وزن و رسیدن به سلامت جسمانی است، توصیه می کنیم که دو ساعت قبل از غذا آب گریپ فروت میل کنید زیرا اشتها را به طور قابل توجهی کم می کند.

برای کنترل قند خون هم صبح ها هنگام خوردن صبحانه می توانید یک لیوان آب گریپ فروت نوش جان کنید.

آیا مصرف گریپ فروت در تاثیر داروهای فشار خون تداخل ایجاد می کند؟

به هیچ عنوان نباید داروهای کنترل فشار خون را با گریپ فروت به صورت همزمان میل کنید زیرا این میوه با بعضی از داروها تداخل داشته و عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

در هنگام مصرف داروهایی که برای کاهش فشار خون بالا تجویز می شوند، مانند نیفیدپین، آدالات و آتنولول، نباید گریپ فروت یا آب فروت مصرف کرد.

خانم های باردار تنها در صورت صلاحدید پزشک خود می توانند این میوه را به رژیم غذایی شان اضافه کنند.

گریپ فروت همین طور با تعدادی از داروهای دیگر مثل داروهای کاهش دهنده کلسترول خون، داروهای ضد اضطراب، تعدادی از داروهای کورتیکو استروئید و انواعی از آنتی هیستامین ها تداخل دارد.

عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد گریپ فروت

همان طور که در قسمت بالا هم اشاره کردیم، گریپ فروت غنی از فیبر است؛ درست است که فیبر مزایای زیادی برای سلامتی دارد اما نباید از مضرات آن نیز چشم پوشی کنیم؛ از جمله این موارد می توان به نفخ، اسهال، کم آب شدن بدن و گاز معده اشاره کرد.

اگر احساس می کنید آب بدن تان کم شده است، مقاله علت کم آبی بدن و علائم رو مطاعه کنید.

یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف بیش از حد گریپ فروت، ابتلا به سرطان است. احتمالا مصرف این میوه خطر ابتلا به سرطان سینه در خانم ها در دوران پس از یائسگی را زیاد می کند.

علاوه بر این، گریپ فروت یکی از میوه هایی است که در زمان بیماری هرگز نباید سراغ آن بروید زیرا در این دوران تحت درمان هستید و در داروهایی که مصرف می کنید، تداخل ایجاد می کند.

خلاصه مطلب

گریپ فروت مزایای زیادی برای سلامتی دارد، از تامین سلامت پوست و کاهش کلسترول های بد خون گرفته تا کاهش فشار خون.

با خوردن گریپ فروت پس از غذاهایی که میزان نمک موجود در آن ها زیاد است می توانید با فشار خون بالا مبارزه کنید.

مصرف بیش از حد این میوه برای سلامتی مضر است و تعدادی از افراد تنها در صورت مشورت با پزشک می توانند این میوه را مصرف کنند.