فشار خون پایین یا «هایپرتنشن »به شرایط خطرناکی گفته می شود که فشار خون شما به کمتر از 90/70 برسد. این شرایط در حقیقت گویای این امر است که خون (اکسیژن و مواد مغذی)به مقدار کافی به ارگان های حیاتی بدن تان نمی رسد که همین امر هم باعث ایجاد شوک ناگهانی به بدن شما می شود. از جمله نشانه های فشار خون پایین می‌توان به سرگیجه و غش کردن های گاه و بیگاه اشاره کرد.

اگر فکر می کنید که تنها فشار خون بالا است که نگران کننده است و می تواند برای بدن مضر باشد، باید بگوییم که سخت در اشتباهید، بلکه فشار خون پایین هم می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در بدن شود؛ از جمله خطرات کم شدن فشار خون می‌توان به حمله قلبی، مشکلات کلیوی و سکته اشاره کرد. جهت برطرف کردن این شرایط باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. وی با تجویز دارو سعی می کند تا شرایط را به حالت عادی برگرداند. مصرف داروهای خانگی در این شرایط در میان مردم ، مانند تهیه آب نمک یا نمک، شکر یا محلول شکر و الکترولیت یا محلول الکترولیت بسیار باب شده است. سعی کرده ایم تا در این باره با پزشک متخصص« دکتر سندیپ سوناوان» صحبت کنیم تا از توصیه های ایشان در جهت کم کردن فشار خون بهره ببریم.

نمک

دکتر سوناوان در این باره توضیح می دهد: «بهترین داروی خانگی که در مواقع افت فشار خون موثر است، چیزی جز نمک نیست. محلول آب نمک بهترین گزینه ای است که به تعادل مواد الکترولیت کمک کرده و با کم آبی بدن که ناشی از از دست رفتن فشار خون پایین است، مقابله می کند. برخی از افراد هم ترجیح می دهند که در این شرایط نمک را به تنهایی (و نه به صورت آب نمک) بخورند. درحقیقت نقش نمک در این شرایط به این صورت است که سعی می کند آب را به خون رسانده و به این شکل بدن را به شرایط طبیعی بازگرداند».

حتما بخوانید: پایین اوردن فشار خون بالا فوری

شکر

به توصیه دکتر سوناوان در این باره توجه کنید: «شکر گزینه ای مناسب برای برطرف کردن افت فشار خون نیست؛ مخصوصا برای افراد دیابتی که مصرف شکر برای شان ممنوع است. شکر به سلامت جسمانی تان لطمه وارد می کند و هیچ تاثیری در درمان افت فشار خون ندارد. اما باید بگوییم که افزودن مقداری شکر به محلول آب نمک برای افراد سالم و غیر دیابتی ممانعتی ندارد».

نوشیدن محلول الکترولیت

دکتر سوناوان معتقد است  : «همواره پزشکان برای افرادی که از فشار خون پایین رنج می برند، این محلول را تجویز می کنند. البته فراموش نکنید که افزودن شکر به محلول آب نمک برای بیماران دیابتی ممنوع است».


مطالب مرتبط :

خارش گوش نشان دهنده چه بیماری هایی است ؟ علائم و درمان سریع در خانه
قلب سالم و درمان بیماری های قلبی با مصرف 10 ماده غذایی سودمند
علت بی حسی دست ها چیست ؟ چگونه درمان می شود ؟