خون دماغ شدن یک عارضه شایع است که ممکن است ترسناک بوده؛ اما کم پیش می آید که ناشی از مشکلات پزشکی جدی و مهم باشد.

رگ های خونی فراوانی در نزدیکی قسمت جلو عقب دماغ قرار دارند که بسیار آسیب پذیر هستند و به راحتی خونریزی می کنند. بزرگسالان و کودکان بین سنین 3 تا 10 سال ،بیشتر از سایرین، خون دماغ می شوند. اما علت چیست ؟

خون دماغ شدن دو نوع دارد: خونریزی قسمت جلویی بینی و قسمت عقبی بینی. زمانی که رگ های خونی در قسمت جلویی بینی پاره شوند و خونریزی رخ دهد به آن «خونریزی قسمت جلویی بینی» می گویند.

در خونریزی قسمت عقبی بینی هم قسمت عقب یا عمیق ترین قسمت بینی خونریزی می کند که در این حالت، خون از قسمت پشت گلو پایین می آید؛ بنابراین خونریزی قسمت عقبی بینی خطرناک است.

علت خون دماغ شدن

دلایل بسیاری برای خون دماغ شدن وجود دارد. خونریزی های ناگهانی یا هر از گاهی، خیلی خطرناک نیستند؛ اما خونریزی های مداوم خطرناک هستند.

علت خون دماغ شدن ناگهانی، هوای خشک است. زندگی در آب و هوای خشک و استفاده از سیستم گرمایش مرکزی باعث خشک شدن غشاء بینی (بافت های داخلی بینی) می شود.

در نتیجه خشکی هوا، قسمت داخل بینی پوسته شده که منجر به خارش و آزار فرد می شود.

علاوه بر این، مصرف داروهای آنتی هیستامین و دکونژستات های آلرژی، سرما خوردگی یا مشکلات سینوسی، باعث خشک شدن غشاء بینی و در نتیجه خونریزی می شود. دمیدن مداوم هوا به داخل بینی هم بر این عارضه تاثیر می گذارد.

حتما بخوانید : علائم خونریزی مغزی ؛ آیا این آسیب باعث مرگ می شود؟

دیگر دلایل خون دماغ شدن شامل موارد زیر است :

  • گیر کردن شی داخل بینی؛
  • مواد شیمیایی؛
  • عکس العمل آلرژی؛
  • آسیب دیدن بینی؛
  • آبریزش دائم بینی؛
  • پاک کردن بینی؛
  • سردی هوا؛
  • عفونت مجرای بالایی تنفسی؛
  • مصرف زیاد آسپیرین.

خونریزی بینی

دلایل خون دماغ خطرناک:

در مواردی که خونریزی برای مدت بیشتر از 20 دقیقه ادامه داشت یا اگر علت آن بروز حادثه باشد، بایستی به بیمارستان مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است نشانه خونریزی قسمت عقبی بینی باشد که خطرناک تر است.

بر اثر افتادن از ارتفاع، تصادف یا مشت خوردن صورت، فرد خون دماغ می شود. زمانی که خونریزی بعد از آسیب دیدگی اتفاق بیفتد، ممکن است نشان دهنده شکستگی بینی، شکستگی جمجمه یا خونریزی داخلی باشد.

تشخیص خونریزی بینی

اگر هنگام خونریزی به پزشک مراجعه کنید، او با یک آزمایش بدنی سعی می کند تا علت را تشخیص دهد. همین طور  درباره سابقه بیماری و داروهایی که مصرف می کنید، می پرسد.

علائم دیگری که مشاهده کرده اید و آسیب دیدگی های اخیر را برای پزشک توضیح دهید. هیچ آزمایشی برای تعیین علت خونریزی بینی وجود ندارد. با وجود این پزشک با تست های تشخیصی سعی می کند تا علت را متوجه شود. از جمله این تست ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شمارش خون کامل( نوعی آزمایش خون جهت بررسی اختلالات خونی است)؛
  • تست زمان ترومبوپلاستین نسبی ( زمان صرف شده برای لخته شدن خون را بررسی می کند)؛
  • اندوسکوپی بینی؛
  • سی تی اسکن از بینی؛
  • اشعه برداری از صورت و بینی.

نحوه درمان خونریزی بینی

با توجه به نوع و دلایل خونریزی بینی، راه های درمانی متفاوتی وجود دارد. در قسمت بعد به راه درمان خونریزی های متفاوت بینی اشاره می کنیم.

خونریزی قسمت جلویی بینی

در خونریزی قسمت جلویی بینی، خونریزی از قسمت جلویی، سوراخ بینی، خواهد بود که می توان آن را در خانه درمان کرد؛ همان طور که نشسته اید، قسمت نرم بینی تان را فشار دهید. مطمئن شوید که سوراخ بینی کاملا برای مدت 10 دقیقه بسته است، به راحتی تکیه دهید و از دهان نفس بکشید.

حتما بخوانید : انواع سر درد ها؛ علت چیست و چگونه آرام و درمان می شوند؟

حواس تان باشد که هرگز نباید دراز بکشید؛ زیرا این کار باعث قورت دادن خون و سوزش معده می شود. بعد از 10 دقیقه دست تان را بردارید. اگر خونریزی ادامه داشت این کار را تکرار کنید.

قرار دادن کمپرس سرد روی قسمت لبه بینی یا استفاده از اسپری های بینی در بستن رگ های خونی کوچک که باعث خون دماغ شدن بی دلیل شده اند، موثر است.

اگر با این کارها خونریزی متوقف نشد، سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

خونریزی قسمت عقبی بینی

در خونریزی قسمت عقبی بینی، از قسمت عقب بینی خونریزی اتفاق می افتد. خونریزی قسمت عقبی بینی کمتر رایج است و خطرناک تر از خونریزی قسمت جلویی بینی است.

این نوع خونریزی را نباید در خانه درمان کرد! در این مواقع باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

خونریزی ناشی از اشیاء خارجی

در صورتی که اشیاء خارجی باعث خونریزی شده باشند، پزشک شی مورد نظر را خارج می کند.

روش سوزاندن

نوعی روش پزشکی برای توقف خونریزی های مداوم بینی وجود دارد که با نام« سوزاندن» شناخته می شود. در این روش پزشک با استفاده از دستگاه گرمایشی یا نیترات نقره( ترکیبی برای خارج کردن بافت) سعی می کند تا رگ های خونی را بسوزاند.

خون دماغ خطرناک

سپس پزشک بینی را با پارچه، گاز یا فوم می پوشاند.

پیشگیری از خون دماغ شدن

برای پیشگیری از خون دماغ شدن یهویی راه های متعددی وجود دارد. برخی از آن ها عبارت اند از:

  • قرار دادن دستگاه بخارساز برای مرطوب کردن هوا؛
  • نکندن پوست داخلی بینی؛
  • محدود کردن میزان مصرف آسپیرین: این دارو باعث رقیق شدن خون و درنتیجه خونریزی بینی می شود. بهتر است که در این باره با پزشک خود مشورت کنید؛
  • در مصرف داروهای آنتی هیستامین و دکونژستات ها زیاده روی نکنید؛ زیرا باعث خشک شدن بینی می شود؛
  • مصرف اسپری یا ژل آب نمک برای مرطوب کردن مجرای بینی.

بررسی اجمالی خون دماغ شدن

خون دماغ شدن یک عارضه شایع و بی خطر است. بیشتر موارد علت  خونریزی، به خونریزی قسمت جلویی بینی مربوط می شود که اغلب اوقات در خانه قابل درمان است. به طور ناگهانی اتفاق می افتد و زیاد هم طول نمی کشد.

حتما بخوانید : علت سر درد پشت گوش چیست ؟ چگونه درمان می شود ؟

خونریزی بینی دلایل بسیاری دارد که شایع ترین آن ها خشکی هوا و پاک کردن مداوم بینی است.

خونریزی قسمت عقبی بینی خطرناک است و باید برای درمان آن به بیمارستان مراجعه کرد.

مرطوب کردن فضای داخلی خانه، نکندن پوست داخلی بینی و استفاده از مرطوب کننده های بینی، روش هایی مناسب برای پیشگیری از این عارضه هستند.

منبع : healthline