داروهای متنوعی وجود دارند که به کمک آن ها می توان میزان فشار خون را کم کرد و تحت کنترل درآورد. در این مقاله از سایت دکتر چک به رایج ترین و پرکاربردترین داروهای ضد فشار خون اشاره می کنیم.

داروهای ضد فشار خون

دیورتیک ها یا ادرار آورها

بعضی از داروهای تجویزی که برای درمان فشار خون شایع هستند، شامل موارد زیر می شود:

داروهای ادرار آور یا Water Pills. اولین داروهایی که اغلب برای کنترل فشار خون های شدید استفاده می شوند، داروهای ادرار آور هستند. هیدروکلروتیازید، تیازید، اینداپامید و کلرتالیدون از جمله این نوع داروهای ادرار آور محسوب می شوند.

همان طور که از نام شان هم می توان حدس زد، این نوع داروها بر کلیه اثر می گذارند و میزان آب خروجی از بدن در ادرار را افزایش می دهند. در نتیجه، میزان قند بدن و فشار خون کاهش می یابد.

حتما بخوانید: فشار خون متغیر چه علت و علائمی دارد؟

از دیگر ویژگی مصرف داروهای ادرار آور می توان کمک به داروهای اتساع عروق یا دیواره های شریان ها اشاره کرد. در نتیجه مصرف آن ها، خون راحت تر می تواند از داخل این شریان ها عبور کند که باعث می شود که فشار خون نیز کم شود.

بتابلاکرها یا مسدود کننده های گیرنده آدرنرژیک بتا

از جمله داروهای بتابلاکر می توان به آتنولول، متوپرول، پیندولول، کارودیلول و لابتالول اشاره کرد. نحوه فعالیت این نوع داروها به این صورت است که گیرنده های بتای قلب را  مسدود می کند و میزان فشاری که قلب خون را پمپاژ می کند، کاهش می دهد. از دیگر ویژگی داروهای بتابلاکر می توان به کم کردن تغییر پذیری ضربان قلب اشاره کرد.

مسدودکننده های کانال کلسیم

با کمک این داروها می توان میزان کلسیم در حال جریان در ماهیچه های رگ های خونی را کم کرد و از این رو به آرام کردن و اتساع آن ها کمک کرد. در نتیجه، میزان فشاری که قلب برای پمپ کردن خون باید وارد کند را کم می کند و در نهایت، فشار خون کاهش می یابد. از جمله داروهای مسدودکننده های کانال کلسیم می تون به آملودیپین، نیفدیپین، نیکاردیپین و وراپامیل اشاره کرد.

بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین {ACE}

نحوه فعالیت بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین به این صورت است که از فعالیت آنژیوتانسین 2 جلوگیری می کند. آنژیوتانسین 2 به طور معمول باعث می شود که رگ های خونی باریک شوند. زمانی که جلوی فعالیت این آنژیم گرفته می شود، رگ های خونی گشاد شده و فشار خون کم می شود. آنالاپریل، کاپتوپریل و رامیپریل از جمله بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین به شمار می آیند.

نکته: مصرف زودهنگام شاهدانه ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

نکته: مشکلات اجتماعی و شغلی می تواند خطر ابتلا به بیماری های کرونری قلبی در خانم ها را بیشتر کند.

حتما بخوانید: درمان اورژانسی فشار خون بالا و پایین آوردن فوری آن!!!

نکته: چنانچه مطالعات جدیدی انجام شود، ممکن است در نحوه برخورد پزشکان با بعضی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا تغییر ایجاد شود.

مسدودکننده های گیرنده آنژیوتانسین

مصرف این داروها باعث می شود که آنزیم آنژیوتانسین 2 نتواند بر گیرنده خود اثر کند و در نتیجه تاثیری مشابه با بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین بر جای می گذارد. از جمله این داروها می توان به لوزارتان، کاندسارتان و تلمیزارتان اشاره کرد.

سمپاتولیتیک های مرکزی

سمپاتولیتیک ها درواقع ترکیباتی هستند که بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد و باعث تحریک اتساع عروق می شوند و در نهایت، فشار خون کم می شود. از جمله داروهایی که در این دسته قرار می گیرند، می توان به کلونیدین و متیل دوپا اشاره کرد. خانم های بارداری که فشار خون بالا دارند، می توانند داروی متیل دوپا را مصرف کنند.

مسدودکننده های آلفا

مسدودکننده های آلفا به این صورت فعالیت می کنند که گیرنده های آدرنژیک آلفا را مسدود و در نتیجه فشار خون را کم می کنند. وظیفه گیرنده های آدرنژیک آلفا، آرام کردن و اتساع رگ های خونی عنوان شده است.

وازودیلاتورها

داروهایی که در دسته وازودیلاتورها قرار می گیرند شامل هیدرالازین و ماینوکسیدیل می شوند. مصرف این داروها به آرام کردن ماهیچه های رگ های خونی، گشاد شدن رگ ها و در نتیجه به کاهش فشار خون کمک می کنند.

 

منبع