مقاله ای به تازگی منتشر شده است که نشان می دهد اگر یک سبک زندگی سالم داشته باشید، ریسک ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر در شما کم می شود.

سیگار نکشیدن، داشتن تحرک بدنی و خواب کافی، همگی عادت های سالم به شمار می آیند که ریسک ابتلا به این عارضه را کم می کنند.

عادت های سالم در زندگی و کاهش ریسک ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر؛ پیش زمینه

نشانه های ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، درد شکمی، نفخ و حرکات روده نامنظم است و از هر 10 نفر در سراسر جهان، یک نفر از این عارضه رنج می برد. محققان هنوز نمی دانند چه عاملی باعث ابتلا به این عارضه می شود. البته به گفته محققان، رابطه میان روده و مغز قطعا نقش کلیدی در بروز علائم دارد.

در مطالعه ای که قبلا منتشر شده است، محققان ادعا کردند که فاکتورهای دخیل در سبک زندگی می توانند ریسک ابتلا به این عارضه را زیاد می کنند. اکنون این محققان می خواهند نقش همزمان چند فاکتور را بررسی کنند.

عادت های سالم در زندگی و کاهش ریسک ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، پنج عادت سالم را در نظر گرفتند؛ یعنی سیگار نکشیدن، حداقل هفت ساعت خواب در طول شبانه روز، داشتن فعالیت بدنی زیاد در طول هفته، تبعیت روزانه از یک رژیم غذایی سالم و زیاده روی نکردن در مصرف مشروبات الکلی.

جمعیت هدف آن ها، میانسالان با میانگین سن 55 سال بودند. به همین خاطر، آن ها از داده های موجود در بیوبانک انگلیس استفاده کردند.

در نهایت و به طور کلی، 64.286 نفر در این مطالعه شرکت کردند که 55 درصد آن ها خانم بودند. محققان به مدت 12.5 سال شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند.

یافته های مطالعه

از این تعداد و در این بازه زمانی، 961 نفر به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا شدند.

از میان تمام شرکت کنندگان، 7.604 نفر (12 درصد) گفتند که اصلا کار اشتباهی انجام نداده اند؛ یعنی خواب کافی داشتند، در مصرف مشروبات الکلی زیاده روی نکردند، سیگار نکشیدند و هر روز از یک رژیم سالم تبعیت می کردند. اما 20.662 نفر (32 درصد) دو عادت اشتباه و 14.101 نفر (22 درصد) دو تا پنج عادت اشتباه داشتند.

بررسی محققان نشان داد که هر چقدر که تعداد عادت های سالم بیشتر می شود، ریسک ابتلا به این عارضه هم کمتر می شود. یک عادت سالم تا 21 درصد، دو عادت سالم تا 36 درصد و سه تا پنج عادت سالم تا 42 درصد ریسک ابتلا به این بیماری را کم می کند.

سیگار نکشیدن تا 14 درصد، داشتن فعالیت بدنی بالا تا 17 درصد و خواب کافی تا 27 درصد این ریسک را کم می کنند.

محققان بررسی های خود را ادامه دادند و به این نتیجه رسیدند که سن، جنسیت، وضعیت اشتغال، محل سکونت، عفونت روده، سابقه خانوادگی ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر یا عادت های دیگر در سبک زندگی، هیچ کدام تاثیری در شکل گیری این رابطه ندارند.

سبک زندگی سالم و کاهش ریسک سندرم روده تحریک پذیر؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که اگر عادت های سالمی در زندگی داشته باشید، ریسک ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر در شما کمتر می شود.