مشروبات الکلی، اعتیاد آورترین ترکیب در دنیا می باشد. هر ساله در آمریکا تقریبا 88.000 نفر به خاطر زیاده روی در خوردن مشروب جان خودشان را از دست می دهند. علاوه بر این، علت ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن و مشکلات اجتماعی هم مشروب است.

معمولا مردم برای درمان این اختلال اقدام نمی کنند؛ البته سه راه درمان هم بیشتر وجود ندارد.

پپتید مغزی و مشروبات الکلی؛ پیش زمینه

مطالعات نشان داده اند که مصرف مزمن مشروبات الکلی باعث ایجاد سازگاری های عصبی در قسمت های ویژه ای از مغز شده و در نهایت منجر به ایجاد تغییراتی در بدن می شود؛ به طبع آن، بدن به این شرایط عادت می کند.

قسمتی از مغز که با عنوان “بستر هسته ای نوار انتهایی” شناخته می شود، نقش بسزایی در بروز واکنش های رفتاری نسبت به استرس و همین طور، مصرف مزمن مشروبات الکلی دارد.

پپتید مغزی و مشروبات الکلی

یافته های مطالعه

دانشمندان در نتیجه بررسی های خود متوجه شدند که یک پپتید به نام پلی پپتید فعال کننده آدنیلات سیکلاز هیپوفیز (PACAP) در مصرف زیاد و سنگین مشروبات الکلی نقش دارد. بعلاوه، محققان می گویند این پپتید در قسمت بستر هسته ای نوار انتهایی هم فعال است.

محققان با استفاده از یک مدل قدیمی مربوط به مصرف سنگین مشروبات الکلی، به این نتیجه رسیدند که وقتی فرد می خواهد ترک کند، میزان پپتید عصبی استرس پلی پپتید فعال کننده آدنیلات سیکلاز هیپوفیز در قسمت بستر هسته ای نوار انتهایی زیاد می شود.

یکی دیگر از یافته های جالب آن ها این بود که میزان یک پپتید عصبی استرس دیگر که ارتباط زیادی با پلی پپتید فعال کننده آدنیلات سیکلاز هیپوفیز دارد هم زیاد می شود؛ اسم این پپتید عصبی، پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین (CGRP) می باشد.

هر دو پپتید در استرس و همین طور، حساسیت بدن نسبت به بدن درد نقش دارند اما تاکنون اشاره زیادی به نقش آن ها در اعتیاد به مشروبات الکلی نشده بود.

سپس محققان بررسی های خود را ادامه داده و از یک ویروس در مدل تراریخته برای مسدود سازی مسیرهای عصبی که پلی پپتید فعال کننده آدنیلات سیکلاز هیپوفیز در آن ها حضور داشت و به بستر هسته ای نوار انتهایی ختم می شد، استفاده کردند.

به گفته نویسنده مشترک این مطالعه، “ما به این نتیجه رسیدیم که وقتی پلی پپتید فعال کننده آدنیلات سیکلاز هیپوفیز مسدود شود، تمایل به مصرف مشروبات الکلی هم به شدت کم می شود. “

وی در ادامه می گوید، “ما یک عامل کلیدی به نام پلی پپتید فعال کننده آدنیلات سیکلاز هیپوفیز را پیدا کردیم که نقش بسزایی در ایجاد اعتیاد به مشروبات الکی دارد؛ اکنون برای درمان این عارضه در افراد می توانیم این عامل را هدف قرار دهیم.”

بر اساس گفته محققان، این یافته ها نشان می دهد که این پروتئین باعث ایجاد ویژگی های اعتیاد آور در بدن در نتیجه مصرف این مشروبات می شود.