گروهی از محققان در آخرین مطالعات خود توانستند به روشی جدید نشان دهند که قسمت های مختلف مغز چگونه با هم “صحبت” می کنند. ترسیم این ارتباط به شیوه ای جدید اهمیت زیادی در درک تغییرات رفتار در بیماران مبتلا به بیماری های عصبی دارد.

به گفته پروفسور هاد هانا، “تغییراتی در عملکرد مغز ایجاد شده و به طبع آن، ما هم تاثیراتش را بر رفتار و شخصیت بیماران مبتلا به آلزایمر و اختلالات مرتبط مشاهده می کنیم. اگر متوجه شویم این تغییرات دقیقا چگونه رخ می دهند، می توانیم سرعت این فرایندها را کم کرده یا اصلا به طور کلی جلوی آن ها را بگیریم. از همین رو، اولین گام در حذف این شکاف این است که الگوهای فعالیت مغز که عامل بروز تغییرات هستند را ضبط و ثبت کنیم.”

پیش زمینه

در نتیجه ابتلا به بیماری هایی مثل آلزایمر، نحوه برقراری ارتباط و رفتار بیماران تغییر کرده و در مجموع، روابط و وضعیت سلامتی شان تحت تاثیر قرار می گیرد. یکی از پروفسورها در یکی از دانشگاه های مطرح دنیا توانسته مسیرهای الکتریکی که قسمت های ضروری را به هم متصل می کند، ترسیم کند؛ این مسیرهای الکتریکی برای انجام کارهای مختلف لازم هستند.

قسمت های مختلف مغز

قسمت های مختلف مغز؛ درباره مطالعه

برای تصمیم گیری، ایجاد یک خاطره در ذهن یا تکمیل یک کار مشخص به امواج مغزی نیاز است؛ این امواج برای مسیرهایی سیگنال ارسال می کنند از سلول هایی به نام نورون استفاده می کنند. محققان برای این که متوجه شوند امواج مغزی چگونه بر رفتار و قدرت تصمیم گیری تاثیر می گذارند، نحوه “روشن” و “خاموش” شدن نورون ها در وضعیت های مختلف در مغز را بررسی کردند.

تکنولوژی های فعلی قادر به ترسیم تمام قسمت های مغز نیستند و فقط می توانند یک سلول را شناسایی کنند. هنگامی که فرد در حال انجام کاری است، می توان با کمک یک تکنولوژی خاص از او عکس گرفت. در این عکس نورون هایی که فعال هستند به رنگ قرمز و نورون هایی که خاموش هستند به رنگ سبز مشخص می شوند. بعد از این که تست تمام شد، نشانگرهای سبز و قرمز نیز تا چند روز از بین نمی روند.

اهمیت این یافته ها

به لطف این تکنولوژی، محققان می توانند چندین تصویر از فعالیت مغز ترسیم کرده و محل های قرمز در مغز را مشخص کنند. اسم این تکنولوژی، کامپاری است؛ یک نوع سیستم سنسور کلسیم.

آن ها قصد دارند از این تکنولوژی در موارد پیش بالینی هم استفاده کرده تا ببینند ژن های مربوط به بیماری آلزایمر چگونه نورون هایی که مسئول ارسال سیگنال های مرتبط با یادگیری و حافظه در مغز هستند را تحت تاثیر قرار می دهند.

به گفته محققان، وقتی به این مرحله از توانایی برسیم که نحوه صحبت کردن قسمت های مختلف مغز با یکدیگر را ترسیم کنیم، می توانیم روش ها و آزمایش هایی را به منظور بهبود کیفیت این بیماران ایجاد کرده و به این صورت، به روش های درمانی جدیدی برسیم.

او در پایان می گوید: “امروزه ما این توانایی را داریم که درباره رابطه میان فعال سازی مغز و عملکرد شناختی در سطحی بی سابقه مطالعه کنیم.”