تفاوت فراموشی و آلزایمر در سالمندان

افراد زیادی با بالا رفتن سن، اختلالات شناختی را تجربه می‌کنند که این مشکلات جسم و روحیه فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ البته خانواده سالمند نیز مقدار قابل توجهی درگیر این مسائل می‌شوند که ممکن است در زندگی‌های شخصی خود دچار مشکل شوند.

فراموشی و آلزایمر از اختلالات شناختی محسوب می‌شوند که البته در اکثر اوقات فراموشی را به جای آلزایمر بیان می‌کنند، در صورتی که این دو عارضه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. پرستار سالمند می‌تواند به درستی علائم اولیه زوال عقل را در فرد سالمند تشخیص دهد و به درمان و بهبود فرد کمک شایانی کند. همچنین، با حضور پرستار سالمند، علاوه بر ایجاد برنامه‌های مراقبتی ویژه از سالمند آلزایمری، نگرانی‌ها و دغدغه‌های خانواده سالمند نیز برطرف می‌شود.

در ادامه به توضیحات کامل‌تری از تفاوت آلزایمر و فراموشی در سالمندان می‌پردازیم.

آلزایمر در سالمندان

بیماری آلزایمر بخش‌هایی از مغز فرد مبتلا را که بیشتر حافظه را شامل می‌شود تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری در ابتدا علائم اولیه‌ای را نشان می‌دهد، مانند فراموشی‌های مکرر فرد سالمند که البته معمولا از فراموشی خاطرات نزدیک‌تر شروع می‌شود؛ در این وضعیت بافت مغز به صورت مداوم در حال کوچک شدن است. از دیگر علائم اولیه می‌توان به اشکال در محاسبات، اختلال در حافظه دور و اختلال در انجام کارهای روزمره اشاره کرد.

آلزایمر با توهم و هذیان نیز در ارتباط است؛ به این معنی که توهم و هذیان می‌توانند از نشانه‌های زوال عقل باشند. معمولا افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند به دلیل از بین رفتن بخشی از مغز و حافظه و به یاد نیاوردن خاطرات، دچار ضعف‌های روحی می‌شوند که موجب پریشانی افکار و حالات آن‌ها می‌شود؛ به همین دلایل به توهم و هذیان نیز دچار می‌شوند.

آلزایمر در سالمندان باعث تغییرات شخصیتی، افسردگی، اختلال در زبان، اعمال دیداری و آشفتگی رفتاری مانند بی‌تابی، بی‌قراری، سرگردانی، خشم، فریاد کشیدن، گسستگی اجتماعی و اختلال خواب در افراد می‌شود. سالمندان مبتلا به آلزایمر ممکن است تحت شرایطی اقدام به کارهای آسیب زا بکنند که امکان دارد به خود یا اطرافیان خود صدمه‌های جدی وارد کنند.

با توجه به وضعیت جسمانی و روحی سالمند آلزایمری بهترین مکان و شرایط برای نگهداری از او منزل شخصی سالمند است. محیط آشنای خانه در بهبود وضعیت فرد در یادآوری خاطرات بسیار موثر است.

بیماری آلزایمر بسیاری از افراد را به خود مبتلا می‌کند و مراقبت‌های سنگین و پر دغدغه‌ای را به خانواده و مراقبان فرد مبتلا تحمیل می‌کند. سالمندان آلزایمری با توجه به ناتوانی و وابستگی که در کارهای روزمره خود دارند، نیازمند مراقبت‌های جامع و کامل هستند که پرستار سالمند در منزل تهران و کرج به خوبی از عهده‌ی این مراقبت‌ها بر می‌آید.

پرستار سالمند می تواند با کنترل داروها و اطلاع از اصول نگهداری از سالمند آلزایمری در بهبود روند درمان بیمار نقش به سزایی ایفا کند. همچنین، مراقب سالمند در جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر قادر به ارتباط اصولی با پزشک سالمند درباره ی روند بیماری و گزارش های روزانه در مورد وضعیت سالمند است.

فراموشی در سالمندان

فراموشی در سالمندان

گاهی اوقات افراد به دلایلی چون اضطراب، نگرانی و استرس دچار فراموشی می‌شوند و گمان می‌کنند که دچار آلزایمر شده‌اند.

فراموشی حالت‌های متفاوتی دارد، مانند اینکه جای اشیا یا نام افراد را فراموش می‌کنند و یا وارد مکانی می‌شوند در صورتی که به خاطر نمی آورند که چرا به این مکان یا اتاق آمده‌اند؛ این علائم را سالمندان یا خانواده‌ی آن‌ها نباید به دلیل بالا بودن سن عزیزان با آلزایمر اشتباه بگیرند. هر فراموشی به معنای اختلال حافظه نیست؛ می‌تواند تاثیر کمبود ویتامین B12 یا کم‌کاری تیروئید باشد و یا عوارض افسردگی باشد که سالمند در زمان مناسب برای درمان آن اقدامی نکرده است.

نکته ای که اهمیت دارد این است که به دلیل حساسیت‌های دوران سالمندی، باید شخصی حضور داشته باشد تا اطلاعات کافی درباره‌ی نشانه‌های اولیه آلزایمر داشته باشد و بتواند این نشانه‌ها را از فراموشی تمیز دهد.

سالمندان نیاز به ارزیابی‌های مداوم توانایی‌های ذهنی و شناختی دارند که این کار با استفاده از تست‌های شناختی و معاینه توسط پزشک انجام می‌شود، او با توجه به ارزیابی‌ها تشخیص می‌دهد که فرد سالمند در چه وضعیتی است و آیا نیاز به دارو دارد یا خیر.

بعضی مواقع نیز فرد سالمند یا خانواده‌ی او دیرتر از موعد متوجه نشانه‌های بیماری آلزایمر در سالمند می‌شوند و یا آن نشانه‌ها را با فراموشی به اشتباه می‌گیرند؛ به همین دلیل ممکن است فرد به بیماری آلزایمر دچار شود و دیرتر از زمان مناسب به پزشک مراجعه کند. از همه مهم تر ممکن است سالمند آلزایمری به خود یا اطرافیانش به دلایل اختلالات شناختی آسیب‌های جدی وارد کند که گاها شاید قابل جبران نباشند.

حضور پرستار سالمند در کرج و در تهران باعث می‌شود که با شناخت به موقع نشانه‌ها، در تشخیص و ارزیابی درست به پزشک متخصص کمک کند و اطلاعات درستی از وضعیت بیمار به پزشک گزارش دهد.

پرستار سالمند با اقدامات مناسب مانند بهبود فعالیت‌های مغزی با انجام ورزش‌هایی مناسب برای تقویت ذهن،  می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند و ذهن سالمند را پویا و توانمد نگه دارد.

نگهداری سالمندان با آسانیسم

نگهداری سالمندان با آسانیسم

نگهداری از سالمندان بخصوص سالمندانی که مبتلا به آلزایمر یا فراموشی هستند نیازمند دانش و تجربه کافی  می‌باشد. اگر به درستی از سالمند مراقبت نشود، ممکن است در آینده اثرات مخربی در سلامتی جسمانی و روانی سالمند به وجود آید که در اکثر مواقع جبران‌ناپذیر است.

آسانیسم از جمله معتبرترین و موفق ترین پلتفرم‌های خدمات پرستاری و درمانی در منزل است که با همراه داشتن نیروهای مجرب و آموزش دیده جهت خدمات مراقبتی و نگهداری از سالمند آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به شما عزیزان است.

مزایای استخدام پرستار سالمند در منزل از آسانیسم:

  • نیروهای آسانیسم متخصص، آموزش دیده و با تجربه هستند و خدمات پرستاری با کیفیتی را ارائه می‌دهند.
  • آسانیسم با توجه به نیاز سالمند شما و بودجه‌ای که برای پرستار در نظر گرفته‌اید، تلاش می‌کند مقرون به صرفه‌ترین خدمات را با کیفیت مناسب ارائه دهد.
  • تمام نیروهای آسانیسم احراز هویت شده‌اند و دارای مدارک تایید صلاحیت مانند عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد هستند.
  • بعد از استخدام پرستار، جهت ارزیابی عملکرد نیروها و اطمینان از رضایت درخواست کننده سرویس، آسانیسم از شما پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته خواهد داشت.
  • اگر از نیروی اعزامی به هر دلیلی رضایت نداشتید، آسانیسم در سریع ترین زمان ممکن نیرو را برای شما تعویض می‌کند.

 

با استخدام پرستار سالمند در منزل از پلتفرم آسانیسم می‌توانید با خیالی راحت، نگهداری و مراقبت از سالمند عزیز خود را به پرستاری متعهد و با تجربه بسپارید.

برای استخدام پرستار سالمند تنها کاری که باید انجام دهید این است که به سایت یا اپلیکیشن آسانیسم مراجعه کنید و فرم ثبت سفارش را تکمیل فرمایید. علاوه بر این شما می‌توانید با شماره تلفن 02189514141 تماس بگیرید.

باقی کارها را به کارشناسان آسانیسم بسپارید. کارشناسان ما پس از ثبت درخواست شما برای کسب اطلاعات دقیق از شرایط جسمانی و روانی سالمندتان با شما تماس می‌گیرند و پس از ارائه‌ی مشاوره‌ای رایگان جهت آگاهی از مواردی که مد نظر شما می‌باشد، نیرویی متناسب با وضعیت سالمند و البته مقرون به صرفه را به منزل شما اعزام خواهند کرد.