در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان فواید رژیم غذایی مدیترانه ای و تحرک بدنی در افراد مبتلا به چاقی مفرط و اضافه وزن را بررسی کرده اند. به همین منظور، آن ها تغییرات صورت گرفته در میکروبیوتای روده را اندازه گیری کرده اند.

با فواید رژیم غذایی مدیترانه ای آشنا شوید

سبزیجات برگ دار، حبوبات، میوه، غلات سبوس دار و آجیل نقش مهمی در این رژیم غذایی دارند. اگر می خواهید از این رژیم تبعیت کنید، باید به طور متوسط غذاهای دریایی خورده و در مصرف لبنیات، گوشت فراوری شده و روغن زیتون هم زیاده روی نکنید.

در مقایسه با سایر الگوهای رژیمی مثل رژیم غربی، این رژیم غذایی ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی، چاقی مفرط و مشکلات نورولوژیک را کم می کند.

از آن جایی که میزان فیبر رژیمی و خوراکی های ضدالتهابی در این رژیم زیاد است، پس نتیجه می گیریم که فواید بسیاری برای میکروبیوم روده دارد.

ورزش و رژیم غذایی مدیترانه ای

درباره مطالعه

در این مطالعه، محققان از داده های موجود در یک پایگاه داده استفاده کردند. آن ها قصد داشتند اثرات یک سال تبعیت از این رژیم غذایی بر متابولیت های موجود در مدفوع، میکروبیوم روده و فاکتورهای خطرناک در ابتلا به چاقی مفرط را به ویژه در افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی مفرط بررسی کنند.

400 شرکت کننده بین سنین 55 تا 75 سال در این مطالعه حضور داشتند. محققان آن ها را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند: یک گروه برای درمان و گروه دیگر برای مقایسه.

محققان اطلاعاتی درباره سبک زندگی و رژیم غذایی آن ها جمع آوری کردند. در روز آغاز مطالعه و در مراجعات بعدی هم نمونه خون و مدفوع دریافت شد.

محققان از شرکت کنندگان خواستند که روزانه حداقل 45 دقیقه پیاده روی یا یک ورزش معادل آن انجام دهند. به طور کلی، آن ها موظف بودند هفته ای 150 دقیقه ورزش کنند.

یافته های مطالعه

این مطالعه نشانه می دهد که اگر رژیم غذایی مدیترانه ای با ورزش همراه شود، مزایای خارق العاده ای برای سلامت فرد دارد.

میانگین وزن و دور کمر شرکت کنندگان گروه اول در مقایسه با شرکت کنندگان گروه دوم به ترتیب 4.2 کیلوگرم و 4.4 سانتی متر کم شد.

محققان با بررسی متابولیت های موجود در مدفوع به این نتیجه رسیدند که در مجموع 532 متابولیت وجود دارد که میزان چهار متابولیت بعد از گذشت یک سال بین دو گروه بسیار تغییر کرده بود: دو متابولیت کاهش و دو متابولیت افزایش قابل توجهی داشت.

رژیم غذایی مدیترانه ای؛ نتیجه گیری

این مطالعه نشان می دهد که اگر با توجه به سبک زندگی در رژیم غذایی مبتلایان به چاقی مفرط و اضافه وزن یک سری تغییرات ایجاد شده و همزمان از آن ها خواسته شود که از ورزش هم غافل نشوند، شاهد کاهش وزن و اندازه دور کمر این افراد هستیم.

بعلاوه، اگر همزمان میزان کالری دریافتی هم محدود شود، فاکتورهای خطرناک در ابتلا به بیماری قلبی عروقی هم کم می شوند.