بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، خانم هایی که از سرطان سینه جان سالم به در برده اند، باید سویا، آجیل و غلات سبوس دار را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

به گفته نویسندگان این مطالعه، “هر چقدر که فرد بیشتر ترکیبات موجود در سویا به نام ایزوفلانوییدها را مصرف کند، احتمالا بازگشت سینه کمتر و کمتر می شود. ما در نتیجه بررسی های خود، نتوانستیم مقدار مصرف ایزوفلانوییدها یا سایر مواد مغذی که جلوی بازگشت این سرطان را می گیرند، مشخص کنیم. علاوه بر این، ما در بررسی های خود به این نتیجه نرسیدیم که آیا مصرف این غلات سبوس دار بعد از تشخیص ابتلا به سرطان هم همین تاثیر را روی بیمار دارند یا خیر.”

پیشگیری از بازگشت سرطان سینه با سویا و آجیل؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات موجود درباره رژیم غذایی و بازگشت سرطان سینه را بررسی کردند.

اطلاعات و داده های این مطالعه مربوط به 22 مطالعه بزرگ و مهم دیگر بودند. این 22 مطالعه در زمینه سویا، لیگنان ها (ترکیباتی که در انواعی از گیاهان مثل دانه ها و آجیل ها پیدا می شود)، سبزیجات چلیپایی (که شامل سبزیجات ترد مثل کلم پیچ، کلم بروکلی و گل کلم می شوند) و چای سبز انجام شده بود.

علاوه بر بررسی این داده ها، آن ها تاثیرات فیتونوترینت (ترکیب های به دست آمده از گیاهان) موجود در این گیاهان را هم ارزیابی کردند.

پیشگیری از بازگشت سرطان سینه با سویا و آجیل

یافته های مطالعه

محققان پس از بررسی و تحلیل به این نتیجه رسیدند که افزایش مصرف میزان ایزوفلانوییدهای موجود در سویا تا 26 درصد ریسک بازگشت سرطان پستان را کم می کند.

بر اساس گفته آن ها، توصیه می شود روزانه 60 میلی گرم از این ترکیب مصرف شود؛ این مقدار معادل دو تا سه پیمانه شیر سویا، 85 گرم توفو یا نصف پیمانه سویا پخته می باشد.

یکی دیگر از یافته های محققان این بود که ایزوفلانوییدهای موجود در این خوراکی، در پیشیگیری از مرگ به خاطر ابتلا به این سرطان تاثیر چشمگیری ندارند؛ ایزوفلانوییدهای سویا فقط 12 درصد این خطر را کم می کنند.

از نظر بعضی از خانم ها، بعد از تشخیص ابتلا به سرطان سینه نباید سویا خورد به این خاطر که سویا همانند استروژن در بدن عمل می کند. انجمن سرطان آمریکایی در این رابطه می گوید، “بعضی از مطالعات نشان داده اند که خوردن سویا ریسک بازگشت سرطان سینه را کم می کند. البته باید مطالعات بیشتری برای تایید این ادعا انجام شود. خوردن سویا ریسک محسوب نمی شود اما در رابطه با تاثیر مصرف مکمل های حاوی سویا یا ایزوفلانوییدها، اطلاعات کافی در دست نیست.”

محققان، لیگنان های موجود در بعضی از گیاهان مثل دانه ها، آجیل، حبوبات، غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات را هم بررسی کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که آنترولاکتون – زمانی که دستگاه گوارش لینگنان ها را تجزیه می کند، آنترولاکتون ها ساخته می شوند – می تواند ریسک مرگ ناشی از این سرطان را تا 28 درصد و ریسک مرگ زودهنگام را تا 31 درصد کم کند.

محققان در پایان می گویند، “باید این نکته را در نظر داشته باشید که این مطالعات بر روی خانم هایی انجام شد که تحت درمان قرار داشتند؛ و مصرف این خوراکی ها و فیتونوترینت ها نباید جایگزین درمان شود.”