در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان تاثیر روزه داری در ماه رمضان بر سلامت و متابولیسم بدن را بررسی کرده اند.

اگر بدن به غذا دسترسی نداشته باشد، سالم تر هستیم؟

این روزها شاهد این هستیم که مردم بیشتر برای رسیدن به تناسب اندام به سراغ روزه داری می روند. مشهورترین رژیم غذایی هم “روزه داری متناوب” است. با کمک این رژیم، می توان وزن کم کرد و بدن سالم تری داشت.

تا قبل از این مطالعه هم دو مطالعه دیگر در همین زمینه انجام شده بود که چندین مشکل داشتند. تعداد شرکت کنندگان آن ها بسیار کم بود: تعداد شرکت کنندگان هر مطالعه فقط 11 و 25 نفر بود. علاوه بر این، تمرکز اصلی هم بر افرادی بود که دچار اضافه وزن و چاقی مفرط بودند.

روزه داری در ماه رمضان

روزه داری در ماه رمضان؛ درباره مطالعه

72 نفر در این مطالعه حضور داشتند. قبل و بعد از روزه داری، از آن ها نمونه خون دریافت شد. محققان به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات دموگرافیک، سوابق پزشکی و نمونه خون شرکت کنندگان را جمع آوری کردند.

علاوه بر این، موقع آزمایش خون، میزان فشار خون و ترکیب مواد بدن هم اندازه گیری میشد.

سن شرکت کنندگان بیشتر از 18 سال بود و باید حداقل 20 روز روزه می گرفتند. خانم های باردار از مطالعه حذف شدند.

یافته های مطالعه

به گفته یکی از محققان، “روزه داری در ماه رمضان باعث بروز تغییرات مطلوبی در وضعیت متابولیک بدن شده و به طبع آن، ریسک ابتلا به بعضی از بیماری های مزمن را کم می کند. باید در آینده مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود تا به نتایج دقیق تری برسیم.”

بررسی های دموگرافیک نشان داد که میانگین سن شرکت کنندگان برابر با 45.7 است و 48.6 درصد از آن ها آقا بودند. ارزیابی های بدن هم نشان داد که به طور متوسط، در بازه دو تا سه هفته وزن شرکت کنندگان 1.7 کیلوکرم و چربی بدن هم 1.1 درصد کم شده بود.

محققان با بررسی نمونه های خون به این نتیجه رسیدند که از میان 169 متابولیت اندازه گیری شده، مقدار 14 متابولیت تغییر چشمگیری داشت.

علاوه بر این، ریسک ابتلا به سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و سرطان سینه به ترتیب 9.6 درصد، 2.4 درصد و 1.1 درصد در شرکت کنندگان کم شده بود.

روزه داری در ماه رمضان؛ نتیجه گیری

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند تاثیر روزه داری در ماه رمضان را بر وضعیت سلامت انسان ها و ریسک ابتلا به بیماری های مزمن را بررسی کنند. آن ها از جدیدترین ابزارها و پلتفرم ها برای بررسی ریسک ابتلا به بیماری مزمن استفاده کردند.

در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که روزه داری در ماه رمضان، ریسک ابتلا به سرطان های ریه، روده بزرگ و سرطان پستان را کم می کند. اما از طرف مقابل، روزه داری هیچ تاثیری در کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی ندارد.