در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان رابطه بین ابتلا به بیماری های خودایمنی و تجربه پیامدهای بارداری را بررسی می کنند.

بیماری های خودایمنی و بارداری؛ پیش زمینه

اگر مادر باردار به بیماری های خودایمنی مبتلا باشد، پیامدهای خوبی در انتظارش نیست؛ بعلاوه، فاکتورهای محیطی مثل تغییرات در سبک زندگی، تغییر در رژیم غذایی، تماس با یک سری از عفونت ها و مصرف دارو، همگی بر وضعیت او این دوران تاثیر می گذارند.

ممکن است این دسته از مادرها در دوران بارداری با شرایط سخت تری مواجه شده و حتی این وضعیت ادامه دار شود.

ابتلا به این بیماری ها می تواند شرایط بارداری را سخت کند؛ به این خاطر که آنتی بادی های تولید شده در بدن مادر می توانند وارد سیستم جنین شده و رشد قلب او را تحت تاثیر قرار دهند.

بیماری های خودایمنی و بارداری

درباره مطالعه

در این مطالعه، محققان از طریق بازبینی های سیستماتیک، تاثیر بیماری خودایمنی بر پیامدهای بارداری را بررسی کرده اند.

به همین منظور، آن ها داده های موجود در چندین پایگاه داده تا تاریخ 15 دسامبر سال 2023 را بررسی کردند. البته مطالعاتی که به مصرف داروهای مخصوص بیماری های خودایمنی و پیامدهای بارداری اشاره کرده بودند را حذف کردند.

آن ها از چندین ابزار تحلیلی دیگر برای بررسی داده ها استفاده کردند.

به گفته محققان، بیماری های خودایمنی شامل بیماری سلیاک، بیماری التهاب روده شامل بیماری کولیت اولسراتیو و بیماری کرون، انواع بیماری های پسوریاتیک (پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک)، سندرم شوگرن، روماتیسم مفصلی، اسکلروز سیستمیک، لوپوس اریتماتوس سیستمیک یا لوپوس منتشر، خودایمنی تیروئید (تیروئیدیت هاشیموتو و بیماری گریو)، بیماری پپسی و دیابت ملیتوس نوع یک می شود.

یافته های مطالعه

اطلاعات 2.743 مورد با این شرایط ثبت شده بود. بررسی های محققان نشان داد که مادران مبتلا به بیماری التهاب روده، کولیت اولستراتیو و بیماری کرون، بیشتر در معرض تجربه پیامدهای بارداری قرار دارند.

علاوه بر این، ریسک سقط جنین در میان مادرانی که به لوپوس منتشر و سندرم شوگرن مبتلا بودند هم بسیار زیاد است. این ریسک در خانم های مبتلا به خودایمنی تیروئید، بیماری سلیاک، رماتیسم مفصلی، اسکلروز سیستمیک و پسوریازیس بیشتر هم می شود.

احتمال تکرار سقط جنین در حاملگی های بعدی در خانم های مبتلا به بیماری سلیاک زیاد است.

خانم هایی که به دیابت ملیتوس نوع یک، پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک مبتلا هستند، همزمان در خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری هم قرار دارند.

مادران مبتلا به دیابت ملیتوس نوع یک، لوپوس منتشر و اسکلروز سیستمیک بیشتر در معرض ابتلا به پری کلامپسیا قرار دارند. ریسک ابتلا به دیابت بارداری بیشتر مادران مبتلا به بیماری التهاب روده را تهدید می کند.

علاوه بر این، ریسک ابتلا به افسردگی بعد از زایمان در خانم های مبتلا به اختلال های خودایمنی تیروئید هم بیشتر است.

ریسک محدودیت رشد داخل رحمی بیشتر متوجه خانم های مبتلا به بیماری سلیاک و اسکلروز سیستمیک است.

ریسک زایمان زودتر از موعد بیشتر مادران مبتلا به دیابت ملیتوس نوع یک، لوپوس منتشر، اسکلروز سیستمیک، سندرم شوگرم، بیماری التهاب روده، رماتیسم مفصلی، آرتریت پسوریاتیک، بیماری سلیاک و پسوریازیس را تهدید می کند.

نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که مادران مبتلا به بیماری های خودایمنی بیشتر در معرض تجربه پیامدهای ناخوشایند بارداری قرار دارند.