در نتیجه بزرگ ترین مطالعه ژنتیکی که تاکنون در زمینه دیابت بارداری انجام شده است، محققان موفق به شناسایی نه منطقه ژنتیکی جدید مرتبط با این عارضه شدند.

این محققان توانستند مکانیسم های فیزیولوژیکی که مرتبط با دیابت هستند را برای اولین بار شناسایی کنند؛ این مکانیسم ها باعث ایجاد تغییراتی در مغز در دوران بارداری می شوند.

کشف نه ژن جدید مرتبط با دیابت بارداری؛ پیش زمینه

دیابت بارداری، عارضه ای رایج در دوران بارداری است که معمولا سالانه بیش از 16 میلیون خانم باردار در سراسر جهان را هدف قرار می دهد. این عارضه پیامدهای زیادی برای مادر و فرزند دارد.

در نتیجه ابتلا به این بیماری، میزان قند خون در خانم باردار زیاد می شود؛ این خانم قبل از باردار شدن، به این بیماری مبتلا نبوده است اما در دوران بارداری به این عارضه مبتلا می شود.

به گفته یکی از محققان، “ما در این مطالعه توانستیم برای اولین بار اطلاعاتی درباره فاکتورها و مسیرهای ژنتیکی در رابطه با عارضه دیابت بارداری به دست آوریم. با کمک این یافته ها، می توانیم مشکلات دیگر مرتبط با بارداری را هم برطرف کنیم.”

کشف نه ژن جدید مرتبط با دیابت بارداری

درباره مطالعه

این مطالعه، بزرگ ترین مطالعه مرتبط با ژنوم است که تاکنون در زمینه این بیماری انجام شده است. بیش از 12.000 بیمار و 131.000 خانم برای کنترل در این مطالعه حضور داشتند.

محققان با انجام این مطالعه توانستند مناطق ژنتیکی بیشتری مرتبط با این بیماری را شناسایی کنند؛ در مجموع، 13 منطقه کروموزومی مرتبط با این عارضه پیدا شد.

یافته های مطالعه

محققان با کمک روش های تحلیلی جدید، نشان دادند که دو گونه ژنتیکی کاملا متمایز در این بیماری وجود دارد: یک دسته از این گونه های ژنتیکی کاملا با دیابت نوع دو مشترک هستند و گونه دوم نیز فقط مربوط به دیابت بارداری هستند.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “یافته های ما نشان می دهد که گونه های ژنتیکی و ژن های منحصر به فردی در این بیماری نقش دارند که تا حدودی با دیابت نوع دو فرق می کنند. این در حالی است که در مطالعات قبلی گفته شده بود در دیابت بارداری و دیابت نوع دو، عوامل ژنتیکی یکسانی نقش دارند.”

یکی دیگر از دستاوردهای این مطالعه، شناسایی مکانیسم های فیزیولوژیکی مهم مرتبط با بروز دیابت در دوران بارداری بود. این مکانیسم ها باعث بروز تغییراتی در مغز می شوند. بعلاوه، میزان حساسیت بدن مادر نسبت به انسولین را هم تغییر می دهند.

هیپوتالاموس نقش مهمی در بروز این تغییرات دارد. بعلاوه، چندین ژن نیز در مغز فعال می شوند که برای حفظ قند خون در دوران بارداری اهمیت زیادی دارند.

با وجود این که این مطالعه در زمینه دیابت بارداری انجام شده است، اما یافته های آن اهمیت بسزایی در سلامت تمام خانم ها دارد. علاوه بر این، دانشمندان هم به اطلاعات گسترده تری درباره بروز اختلال در متابولیسم گلوکوز دست یافتند.