به تازگی مطالعه ای توسط گروهی از محققان انجام شده و در آن به شواهد جدیدی درباره بارداری اشاره شده است: سلامت روان مادر در دوران بارداری تاثیر بسزایی بر سلامت مغز جنین خواهد داشت.

به گفته محققان، در صورتی که مادر در دوران بارداری با استرس، اضطراب یا افسردگی دست و پنجه نرم کند، سلامت روان فرزند به خطر افتاده و ریسک مشاهده مشکلات رفتاری بیشتر او را تهدید می کند.

رابطه بین سلامت روان مادر و مشکلات رفتاری کودک؛ پیش زمینه

معمولا در صورتی که مادر در دوران بارداری با اضطراب، افسردگی یا استرس بیشتری مواجه باشد، احتمال مشاهده علائم ناشی از اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا بروز رفتارهای خشونت بار در فرزندش بیشتر می شود.

 سلامت روان مادر و مشکلات رفتاری کودک

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات مربوط به 45.000 شرکت کننده که در 55 مطالعه حضور داشتند را جمع آوری و بررسی کردند.

محققانی که 55 مطالعه را انجام داده بودند، درد و سختی مادر در دوران بارداری را بررسی کرده و سپس بعد از گذشت چند سال، مشکلات روانشناختی فرزندشان را هم ارزیابی کردند.

علاوه بر این، تنها مادرانی در این مطالعات حضور داشتند که میزان درد و سختی و مشکلات روانشناختی آن ها در دوران بارداری و بعد از آن بر اساس معیارهایی اندازه گیری شده بود. هدف آن ها این بود که اثرات احتمالی ناشی از مشکلات روانشناختی بعد از زایمان را بر روی جنین های در حال رشد بررسی کنند.

یافته های مطالعه

به گفته دستیار پروفسور این مطالعه، “یافته های ما نشان می دهد که تجربه مشکلات روانشناختی در دوران بارداری، تاثیر کوچک اما مستمر بر افزایش ریسک بروز رفتارهای خشونت آمیز، مهار نشده و نسنجیده در کودکان دارد.”

محققان به این نتیجه رسیدند که حتی اگر بعد از تولد نوزاد برای کنترل مشکلات روانشناختی مادر اقدام شود، علائم روانشناختی در دوران بارداری در اصل ریسک بروز مشکلات روانشناختی در کودک را هم زیاد می کند.

این یافته ها درباره فرزندان دختر و پسر صدق می کند. تاثیرات روانشناختی را بیشتر در اوایل دوران کودکی (یعنی سنین دو تا پنج سال) می توان مشاهده کرد. اما این علائم کاملا از بین نرفته و در اواسط دوران کودکی و حتی در سال های نوجوانی هم می توان آن ها را مشاهده کرد.

به گفته محققان، تئوری های موجود نشان می دهند که وقتی جنین در رحم در تماس با هورمون های استرس باشد، فرایند رشد مغز تحت تاثیر قرار می گیرد.

به گفته دستیار پروفسور مطالعه، “عواملی مانند سیاه یا سفید پوست بودن، جایگاه اجتماعی، میزان تحصیلات، تبعیض نژادی، برابر نبودن شرایط اقتصادی و عدم دسترسی به مراکز درمانی نیز استرس مادر در دوران بارداری را بیشتر می کنند.”

آن ها می گویند قصد دارند مطالعات خود را ادامه داده تا روش هایی برای کاهش مشکلات روانشناختی مادران در دوران بارداری پیدا کنند.