بر اساس یافته های مطالعه ای جدید، نور طبیعی خورشید در درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت نوع دو موثر است.

به گفته ایو هابتز از دانشگاه ماستریچ، “از آن جایی که ساعت زیستی بدن نمی تواند خودش را با نیازهای جامعه کنونی هماهنگ کند، خطر ابتلا به بیماری های متابولیک مانند دیابت نوع دو زیاد می شود. امروزه جامعه از ما انتظار دارد همیشه در دسترس و مشغول به کار باشیم. ما می خواستیم به این نتیجه برسیم که اگر بیماران مبتلا به این نوع دیابت روزها بیشتر در معرض نور طبیعی خورشید قرار داشته باشند، قند خون در بدنشان کم می شود یا نه.”

وی در ادامه می گوید، “یکی دیگر از سوالاتی که می خواستیم جواب آن را پیدا کنیم این بود: آیا نور خورشید تاثیری بر متابولیسم زیرلایه یا استفاده از مواد مغذی در داخل بدن این بیماران دارد یا نه؟ معمولا در فرایند سوخت و ساز از یک ریتم 24 ساعته تبعیت می شود: در طول روز بدن از کربوهیدرات برای تامین انرژی استفاده کرده و شب ها هم بافت های چربی را می سوزاند. در مطالعات قبلی خود به این نتیجه رسیده بودیم که بدن بیماران مبتلا به دیابت نوع دو در انجام این کار مشکل دارد.”

بیماری دیابت نوع دو و نور خورشید: درباره مطالعه

به همین منظور، آقای هابتز و همکارانش در هلند و سوییس چندین آزمایش متابولیک مختلف را روی گروهی از بیماران مبتلا به این نوع دیابت انجام دادند. این آزمایش ها هنگامی انجام شد که بیمار در معرض نور طبیعی خورشید و نور غیرطبیعی بود. سپس نتایج دو شیوه آزمایش را با هم مقایسه کردند.

زمان تماس با نور خورشید، صرف وعده های غذایی اصلی و الگوهای فعالیت 13 شرکت کننده این مطالعه (سن متوسط آن ها 70 سال، شاخص توده بدنی 30.1 و گلوکوز خون روزه داری معادل با 8.1 بود) کاملا تحت کنترل محققان بود.

شرکت کنندگان در ساعات اداری (از 8 صبح تا 5 بعد از ظهر) به دو شیوه در معرض نور قرار گرفتند: نور طبیعی خورشید که از پنجره رد شده بود و دیگری نور LED. بررسی هر دو شیوه 4.5 روز ادامه داشت.

محققان در هر دو آزمایش تغذیه شرکت کنندگان را تغییر ندادند.. میزان قند خون هم به طور منظم ثبت می شد.

نور خورشید و بیماری دیابت نوع 2

یافته های مطالعه

زمانی که شرکت کنندگان در معرض نور طبیعی خورشید قرار داشتند، میزان گلوکوز خون مدت زمانبیشتری در محدوده نرمال بود.

نسبت تبادل تنفسی نیز در این بازه کمتر بود. به عبارت دیگر، بدن آن ها به این نتیجه رسیده بود که وقتی در معرض نور طبیعی خورشید قرار دارد، راحت تر می تواند از چربی به جای کربوهیدرات برای تامین انرژی مورد نیاز استفاده کند.

فعالیت ژن هایی که مسئول کنترل ریتم شبانه روزی بودند نیز در هنگام تماس با نور طبیعی خورشید بیشتر شده بود.

هابتز در پایان می گوید، “یافته های ما نشان می دهند نوع نور که با آن در تماس هستید، اهمیت زیادی برای سوخت و ساز بدن دارد. اگر کارمند هستید و در این مدت زمان اصلا با نور خورشید در تماس نیستید، باید بگوییم که متابولیسم تحت تاثیر قرار می گیرد. بعلاوه، شما بیشتر در خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارید.”