آنتی بیوتیک ها در صنعت دارو نقش مهمی دارند. آیا گلودرد میکروبی دارید؟ آنتی بیوتیک مصرف می کنید؟  عفونت ادراری دارید؟ یک قرص آنتی بیوتیک مصرف کنید تا عفونتتان از بین برود.

اما آیا به علت بیماری آنفلونزا بی حال شده اید و تب و لرز دارید؟ متأسفانه، هیچ آنتی بیوتیکی این بیماری شما را درمان نمی کند. آنتی بیوتیک ها ممکن است ابرقهرمانان در زمینه ی درمان عفونت باکتریایی باشند، اما در در مقابل ویروس ها قدرتی ندارند.

بیماری ها ممکن است از طریق بسیاری از میکروب ها از جمله: باکتری ها و ویروس ها ایجاد شوند. یک بیماری ویروسی ممکن است مشابه بیماری ناشی از باکتری ها باشد؛ بنابراین بسیاری از افراد فکر می کنند، اگر آنتی بیوتیک یک بیماری را درمان می کند، احتمالاً بیماری دیگر مشابه با آن بیماری را نیز درمان می کند؛ اما داروها در درمان بیماری ها عملکرد مشابهی ندارند.

نقش آنتی بیوتیک در از بین بردن ویروس و باکتری

برای درمان بیماری یا عفونت، ابتدا پزشکان باید تشخیص دهند که چه چیزی باعث بروز علائم تان می شود. سپس می توانید برای از بین بردن عامل بیماری زا از داروهای مختلف استفاده کنید.

آنتی بیوتیک برای بیماری های ناشی از باکتری ها، مانند: گلو درد میکروبی، یک داروی مناسب محسوب می شود. برای از بین بردن ویروسی مانند آنفولانزا، مصرف آنتی بیوتیک، یک کار اشتباه است!

آنتی بیوتیک ها پس از نابودی ساختار فیزیکی میکروب، مانند از بین بردن سوراخ در دیواره سلولی، باعث از بین بردن باکتری ها می شوند. اما ساختار ویروس ها با باکتری ها متفاوت است. آنتی بیوتیک نمی تواند دیواره سلولی ویروس را سوراخ کند. در حقیقت، داروی آنتی بیوتیک به هیچ وجه تاثیری روی ویروس نمی گذارد.

حتما بخوانید: بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان

بنابراین، مصرف آنتی بیوتیک برای از بین بردن ویروس مانند از بین بردن مورچه ها با استفاده از قاتل علف هرز در منزل تان است. قاتل علف هرز، علف های هرز را از بین می برد، اما مورچه ها را از بین نمی برد.

اما اگر آنتی بیوتیک ها باعث از بین رفتن ویروس ها نمی شوند، چرا برای برخی از افراد مبتلا به COVID 19 (عفونت ویروسی) به عنوان بخشی از درمان، آنتی بیوتیک تجویز می شود؟

تاثیرات یک عفونت شدید ویروسی مانند COVID 19 می تواند باعث ایجاد عفونت های باکتریایی در بدن شود.

به عنوان مثال، اگر کووید 19 وخیم با آنتی بیوتیک درمان نشود، ممکن است باعث تولید بیش از حد مخاط در ریه ها و بروز بیماری پنومونی باکتریایی شود که این نوع از پنومونی به صورت موثر با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود.

آنتی بیوتیک ها در مقابله با باکتری ها، ابرقهرمان هستند و در درمان بیماری ها تاثیر معجزه آسایی می گذارند. اما آنها نمی توانند با ویروس ها مبارزه کنند و در این کار به شما کمکی نمی کنند.

 

منبع: webmd