بر اساس یافته های یک مطالعه جهانی، با اجرای یک برنامه 18 ماهه مدیتیشن می توان سلامت روان کهنسالان را افزایش داد.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که شرکت در جلسات مدیتیشن به افزایش هوشیاری کهنسالان کمک کرده و باعث می شود بهتر با دیگران در ارتباط باشند.

بهبود سلامت روان کهنسالان با برنامه میدیتیشن؛ پیش زمینه

بر اساس گفته محققان، روش های کنونی ارزیابی سلامت یک سری محدودیت هایی دارند.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “با توجه به این که سن مردم جهان در حال افزایش است، باید بتوانیم به بهبود سلامت روان آن ها کمک کنیم. ما در مطالعه خود به بررسی این موضوع پرداختیم که آیا با شرکت در دوره مدیتیشن می توانیم ابعاد مهم در سلامت کهنسالان را بهبود ببخشیم یا نه. در نتیجه بررسی های خود به این نتیجه رسیدیم که شرکت در برنامه های مدیتیشن یک روش عالی برای ارتقا سلامت روان در کهنسالان می باشد.”

بهبود سلامت روان کهنسالان با برنامه میدیتیشن

درباره مطالعه

این مطالعه، بزرگ ترین مطالعه تصادفی صورت گرفته تاکنون است که تاثیر مصرف 18 ماهه دارو بر سلامت روان بیش از 130 فرد فرانسوی سالم بین سنین 65 تا 84 را بررسی می کند.

شرکت کنندگان در دو برنامه حضور داشتند: برنامه مدیتیشن و برنامه آموزشی.

برنامه مدیتیشن یک برنامه نه ماهه مخصوص تفکر و خود اندیشی بود. برنامه آموزشی نیز شامل برنامه آموزش زبان انگلیسی بود.

یافته های مطالعه

اعضای تیم به این نتیجه رسیدند که مدیتیشن تاثیر بسزایی در افزایش هوشیاری، ارتباط با اطرافیان و آگاهی در افراد کهنسال دارد.

آگاهی به این معنی است که فرد از احساسات و وقایع اطراف خودش مطلع است؛ امری که منجر به ایجاد حس آرامش و رضایت از زندگی می شود.

تاثیر مدیتیشن بر کیفیت روانشناختی زندگی بیشتر از جلسات آموزش زبان انگلیسی نبود اما این برنامه در اولویت قرار دارد. به گفته محققان، معیارهایی که برای سنجش کیفیت زندگی انسان هستند، کامل نبوده و محدودیت هایی دارند.

البته تاثیر این برنامه برای همه یکسان نیست؛ شرکت کنندگانی که از ابتدای شروع برنامه از نظر سلامت روانشناختی در وضعیت خوبی نبودند، بعد از پایان دوره رشد قابل توجهی داشتند.

اما آن هایی که از همان ابتدا از نظر سلامت روان در وضعیت خوبی قرار داشتند، با شرکت در این برنامه تغییری مشاهده نشد.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “ما امید داریم که مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود تا متوجه شویم که دوره های مدیتیشن تاثیر مفید بیشتری برای کدام دسته از افراد دارد؛ ما بر این باور هستیم که این دوره ها برای بعضی از گروه ها مزایای بیشتری دارد. حالا که به این نتیجه رسیدیم جلسات مدیتیشن مزایای بیشتری دارد، می توانیم برنامه هایی مخصوص کهنسالان تهیه کرده تا آن ها هم از مزایای این دوره ها برخوردار شوند. ما با این برنامه ها و رویکردها قصد داریم میزان ابتلا به بیماری در میان این گروه از افراد را کاهش دهیم.”